رئیس سازمان مدارس مدارس و مراکز غیر دولتی:

معلمان مدارس غیردولتی بیمه درمانی دریافت می‌کنند

زینی‌وند گفت: با تفکیک بیمه دانش آموزان مدارس غیردولتی و دولتی، سهمی از درآمد بیمه دانش‌آموزی برای پرداخت درمان معلمان مدارس غیردولتی هزینه می‌شود.

تخصیص بیمه درمانی  به معلمان مدارس غیردولتی/ نگاه های ناآگاهانه. و سختی راه آموزش و پرورش به مدارس غیردولتی

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس مدارس و مراکز غیر دولتی در گردهمایی شورای هماهنگی موسسان مناطق ۱۹ گانه شهر تهران که در خانه معلم منطقه ۳ برگزار شد، ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های داغدار حادثه آتش سوزی مدرسه سیستان و بلوچستان اظهار کرد: این حادثه با قصور چند نفر چندین خانواده را داغدار کرد.

وی ادامه داد: وقتی پس از یک سال و نیم فاصله که به مدارس غیردولتی بازگشتم از همان ابتدا باید ۱۷ آیین نامه و دستورالعمل تدوین می‌کردیم، باید همه جوانب و ابعاد و ظرایف کار رعایت می‌شد چرا که در بحث‌های حقوقی حتی یک کلمه شرایط را تغییر می‌دهد.

کاربری مسکونی فضا‌های آموزشی به هیچ عنوان قابل تغییر نیست

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی گفت: از همه آیین نامه در کمیسیون اصلی دولت بخش عمده‌ای به تصویب رسیده است، به عنوان مثال کاربری مسکونی فضا‌های آموزشی به هیچ عنوان قابل تغییر نیست و این مصوبه در کمیسیون‌های اصلی دولت تصویب و به زودی در صحن علنی مصوب خواهد شد.

زینی‌وند با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات دریافت مالیات، شهریه و مواردی از این قبیل دیده شد، اظهار کرد: امسال برای اولین بار ۳۰ میلیارد تومان برای صندوق حمایت از موسسات بودجه دریافت کردیم و اولین جلسه هیئت امنا برای پرداخت بخشی از بیمه معلمان مدارس غیردولتی تصمیم گیری می‌شود، البته با توجه به موارد ناچیز اعتباری اولویت با مناطق محروم است.

وی با تاکید بر اینکه تکلیف فضا‌های مازاد در آموزش و پرورش مشخص شد، اظهار کرد: دبیرخانه پروژه‌های ناتمام را به سازمان مدارس غیردولتی واگذار کرده و تصلبی در وزارتخانه برای مدارس غیردولتی وجود دارد. گاهی برخی با نا آگاهی مدارس غیردولتی را غیر حاکمیتی می‌داند و همه دید مثبت به مدارس غیردولتی ندارند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی تصریح کرد: با وجود این مقاومت‌ها و نگاه‌های سختگیرانه در آموزش و پرورش به مدارس غیردولتی، همچنان فعالیت می‌کنیم.

تفکیک بیمه دانش آموزان مدارس غیردولتی و دولتی

زینی‌وند از تفکیک بیمه دانش آموزان مدارس غیردولتی و دولتی خبر داد و گفت: این موضوع باعث شد سهمی از درآمد بیمه دانش آموزی برای پرداخت درمان معلمان مدارس غیردولتی هزینه شود.

زینی وند درباره تمهیدات لازم برای صندلی‌های خالی و چگونگی اخذ مجوز گفت: اکنون شاهد توسعه کمی مدارس غیردولتی هستیم و توسعه از حیث کمی بر کیفیت ارجحیت پیدا کرده است، اما دیروز مصوبه‌ای داشتیم که تایید صلاحیت و صدور مجوز برای تاسیس فقط در اختیار شورای موسسان قرار گرفت که امیدواریم شاهد تقویت مدارس غیردولتی موجود و توسعه کیفی باشیم.

تاسیس مدارس غیردولتی عمر۳۰ ساله دارد

وی ادامه داد: ۳۰ سال از تاسیس مدارس غیردولتی می‌گذرد و اکنون می‌توان به تشریح تصویری از این مدارس و توفیقات آن در حوزه تعلیم و تربیت پرداخت که نشان از مشارکت مردم دارد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی با اشاره به اینکه برخی از مدارس غیردولتی از نظر کیفیت آموزشی توجه چندانی ندارند، گفت: برخی هویت مدارس غیردولتی را با گرفتن شهریه‌های نامتعارف باعث از بین بردن و تجربه ۳ دهه عملکرد مدارس غیردولتی می‌شوند.

زینی‌وند با تأکید بر نقد درونی مدارس غیر دولتی اظهار کرد: هیچ کس نمی‌تواند که اقدامات مدارس غیردولتی را نفی کند، اما برای حفظ اعتباری که اندک اندک جمع‌آوری شده است باید تلاش کنیم.

وی به باز تعریف نقش تعلیم و تربیت در مدارس غیر دولتی پرداخت و گفت: در این جلسه موانع و انتظاراتمان از موسسان را بیان می‌کنیم و همانطور که موسسان در روز‌های سخت کمک حال آموزش و پرورش بودند اکنون ما به واکاوی نظرات آن‌ها می‌پردازیم تا کیفیت لازم را داشته باشیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی ادامه داد: گاهی اظهار نظر‌های سخیف و تندی درباره کوتاهی یک مدرسه غیر دولتی می‌شود و فردی در یک جلسه از روی ناآگاهی اثرات مثبت تمام مدارس غیر دولتی را نادیده می‌گیرد.

کوتاهی یک مدرسه غیر دولتی را به بقیه مدارس نسبت ندهید

زینی‌وند بیان کرد: آبروی فعلی مدارس غیردولتی و به جان خریدن کنایه‌ها و نیش‌های به دست آمده مؤسسان با توجه به اسناد بالادستی حفظ شده است، اما برخی کوتاهی یک مدرسه را به تمام مدارس غیر دولتی نسبت داده و مدعی می‌شوند که این مدارس کیفیت لازم را ندارند.

وی ادامه داد: گاهی برخی مؤسسان با اخذ شهریه‌های خارج از چارچوب در نظر گرفته شده هویت تمام مدارس را زیر سوال می‌برند و تجربه ۳ دهه مدارس غیردولتی خدشه دار می‌شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی بیان کرد: مدتی پیش در همین شهر تهران انجمن حمایت از مصرف کنندگان ما را احضار کرد و درباره اقدام برخی مؤسسان که شهریه‌های بالایی می‌گیرند از ما جویا شد تا شرایط را بررسی کنیم.

زینی‌وند تصریح کرد: باری بر دوش ما گذاشته شده است که همواره در تمام ساعات شبانه‌روز در قبال آن احساس مسئولیت می‌کنیم و شرایط مدارس غیر دولتی و حفظ جان آن‌ها در گرو اعتماد عمومی است که باید همواره آن را مد نظر قرار دهیم.

وی تأکید کرد: در همه دنیا معتقدم که مهمترین سرمایه‌گذاری در کشور سرمایه‌گذاری برای آموزش است و برای قرار داشتن در مسیر توسعه باید به آموزش کشور توجه شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی افزود: در همین استان سیستان و بلوچستان که شاهد اتفاق ناگوار بودیم ۷ هزار و ۳۰۰ کلاس درس با بخاری نفتی گرم می‌شوند که از این تعداد ۴ هزار چراغ والور در کلاس‌ها داریم که همین مسئله دچار آتش‌سوزی هم یکی از این چراغ‌های نفتی را برای سیستم گرمایشی خود انتخاب کرده بود.

اجازه اخذ مجوز مدرسه غیر دولتی جدید در گرو تایید شورای نظارت

زینی‌وند تصریح کرد: مقام معظم رهبری بار‌ها فرموده‌اند که هر هزینه در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری است و وظیفه همه ما تسهیل شرایط برای این موضوع است.

وی درباره تمهیدات لازم برای جلوگیری از ورود صندلی‌های خالی مدارس و اخذ مجوز برای تأسیس مدرسه جدید گفت: مدتی است که شاهد توسعه کمی مدارس هستیم و این نوع توسعه بر توسعه کیفی ارجعیت پیدا کرده است که این موضوع ناشی از تبعیض اختیار به استان‌ها بود، اما اخیرا مصوبه‌ای داشتیم که تأیید صلاحیت و صدور مجوز برای تأسیس فقط در اختیار شورای مجوز قرار می‌گیرد که امیدواریم با این روند شاهد تقویت مدارس غیر دولتی موجود و توسعه کیفی آن‌ها باشیم.

لزوم تمکن مالی موسسان برای اداره مدارس

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی بیان کرد: در نظر داریم تا هر مؤسس حداقل برای یک سال امکانات و تمکن مالی لازم برای فعالیت مدرسه را داشته باشد در غیر این صورت فعالیت جایز نیست.

زینی‌وند یادآوری کرد: اگر رسانه‌ای ما را نقد می‌کند و کوتاهی یکی از مدارس را به ما نشان می‌دهد این رسانه همچون آیینه‌ای می‌ماند که باید به جای شکستن آن وضیت موجود را تصحیح کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار