ورزش‌های مناسب برای درمان چربی زیر پوست+ تصاویر

سلولیت، نوعی خاص از چربی زیر پوستی است که احتمال تشکیل آن در قسمت‌های تحتانی بدن وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، سلولیت نوعی چربی است که به شکلی متفاوت روی پوست نمایان می‌شود؛ در واقع این نوع خاص از چربی زیر پوستی، بین عضلات و فیبر‌هایی که پوست را به عضله وصل می‌کند، گیر کرده است و با توجه به فشاری که کیسه‌های چربی به بافت پوست وارد می‌کنند، ظاهری شبیه به پرتغال به پوست می‌دهند. سلولیت‌ها اغلب پس از سنین بلوغ دیده می‌شود و در خانم‌ها به دلیل اینکه حجم فیبر در بافت‌های مفصلی و ارتباط دهنده آن‌ها بیشتر است، شیوعی بالا دارد.

احتمال تشکیل سلولیت در هر قسمتی از بدن که چربی تجمع پیدا کند مانند شکم، بازو وجود دارد، اما معمولا در قسمت تحتانی بدن که چربی بیشتری دارد دیده می‌شود؛ تصور نکنید که داشتن سلولیت به این مفهوم است که شما اضافه وزن دارید، حتی افراد لاغر نیز ممکن است دچار سلولیت شوند.

ژنتیک، رژیم غذایی ناسالم، کاهش یا افزایش ناگهانی وزن، ورزش نکردن، کم آبی، درصد چربی بدن و متابولیسم ضعیف از اصلی‌ترین علل تشکیل سلولیت هستند؛ البته وجود سلولیت به غیر از تغییر در ظاهر پوست، برای سلامتی بدن مشکلی ایجاد نکرده و ضرری ندارد.

ورزش‌های مناسب برای درمان چربی زیر پوست+تصاویر

بدن مواد سمی را در سلول‌های چربی ذخیره می‌کند تا میزان آن‌ها را در ارگان‌های حیاتی کاهش دهد، پس کلید درمان سلولیت در پاک کردن مواد سمی از درون بدن است؛ پیش از هر چیزی رژیم غذایی خود را به سمتی ببرید که از میوه‌های تازه، سبزیجات، مواد پروتئینه سالم و غلات بیشتر استفاده کنید، خوردن غذا‌هایی مانند نوشیدنی و خوراکی‌های فرآوری شده مانند نان سفید و نوشابه‌های گازدار و انرژی‌زا و شکر را به حداقل برسانید، همچنین برخی مطالعات نشان داده است که مصرف کافئین و سیگار کشیدن باعث تشدید این اختلال می‌شود.


بیشتر بخوانید: چگونه روزی نیم کیلو چربی بسوزانیم؟ + اینفوگرافی


مصرف بیش از حد نمک باعث تورم بیشتر سلول‌های چربی شده و به بد شکل‌ شدن بافت‌های سلولیتی منجر می‌شود، پس بهتر است مراقب میزان مصرف سدیم خود باشید و با خوردن حجم زیادی از غذا‌های فیبردار مثل سبوس، غلات، جو دوسر، سبزیجات و جذب پتاسیم آن‌ها را کنترل کنید ؛ در ضمن نوشیدن مقدار کافی از آب را فراموش نکنید. داشتن ماساژ ضد سلولیت و استفاده از ژل و کرم ضد سلولیت نیز به شما کمک می‌کند.

اما شاید ورزش اصلی‌ترین راه خلاصی از شر این بافت‌های چربی باشد؛ با داشتن یک برنامه‌ ورزشی درست، می‌توانید سلولیت را تا سطحی مناسب کاهش دهید.

 با راه رفتن، دوچرخه‌ی ثابت یا حرکات سبُک، بدن‌تان را گرم کنید و حرکات زیر را در یک مرحله ۱۰ تا ۱۵ تایی از حرکات زیر برای ۳ روز در هفته انجام دهید.

ورزش‌های مناسب برای درمان سلولیت

برای انجام اولین حرکت دست‌های را روی مفصل ران‌ها قرار دهید. پا‌ها را به عرض شانه باز کنید و طوری بایستید که انگشتان پا‌ها‌ی تان زاویه‌ ۴۵ درجه داشته باشند. کمر‌تان را راست نگه دارید. دمبل‌ها را در دست بگیرید و روی مفصل ران‌ها نگه دارید؛ یک گام بلند به سمت چپ بردارید و زانوی چپ را خم کنید تا ران‌تان موازی با سطح زمین قرار گیرد و پای راست‌تان کشیده شود؛ اجازه ندهید که زانوی راست‌تان از انگشتان‌تان جلوتر باشد یا زانو‌ها بیش از ۹۰ درجه خم شود سپس به حالت اولیه برگردید و بدون استراحت کردن این حرکت را در سمت راست هم تکرار کنید. در هنگام انجام حرکات، برای مشکل‌تر کردن آن می‌توانید دمبل‌ها را روی شانه‌های‌تان نگه دارید.

ورزش‌های مناسب برای درمان چربی زیر پوست+تصاویر

 

به یاد داشته باشید که در هنگام انجام این حرکت، پشت‌تان را خم یا قوز نکنید چرا که این کار باعث می‌شود که به کمرتان فشار وارد شود؛ می‌توانید این تمرین را با وزنه‌ مچ پا، برای سخت‌تر شدن انجام دهید؛ اگر وزنه‌ی مچ پا ندارید، حرکت را با دمبل سبک انجام دهید به این صورت که آن را پشت زانوی پای در حال تمرین قرار دهید.

ابتدا کمر را صاف و سر را در راستای کمر نگه دارید، به طوری که نگاه‌تان رو به پایین باشد سپس کمرتان را صاف نگه دارید و پا‌ها را خم کنید، به آهستگی پای راست را به عقب تاب دهید و کف پای راست را به سمت سقف بلند کنید تا ران پا موازی زمین قرار گیرد؛ توجه کنید که در طول تمرین کف پا باید منقبض بماند سپس یک ثانیه صبر کنید و سپس به حالت اولیه بازگردید؛ یک سری از این حرکت را با پای راست انجام دهید و سپس پا‌ها را عوض کرده و حرکت را با پای چپ تکرار کنید.

ورزش‌های مناسب برای درمان چربی زیر پوست+تصاویر

با این حرکت، می‌توانید یک خط محکم درون پاهای‌تان ایجاد کنید و در نهایت به درمان سلولیت کمک می‌کنید. در طی انجام این حرکت، بالاتنه خود را ثابت نگاه دارید و در هنگام بلند کردن پایین‌تنه، در برابر تاب خوردن به جلو و عقب مقاومت کنید و برای اینکه حرکت را یاد بگیرید، می‌توانید بدون وزنه‌های مچ پا آن را انجام دهید، چرا که ممکن است در ابتدا به نظرتان کمی عجیب بیاید.

پس از پوشیدن وزنه‌ مچ پا، به پهلوی چپ دراز بکشید و سرتان را روی بازوی‌تان قرار دهید. برای پشتیبانی، دست راست‌تان را جلوی قفسه‌ سینه، روی زمین قرار دهید. زانوی پای بالایی را خم کنید و کف همان پا را جلوی زانوی پای دیگر قرار دهید. پای زیرین باید کاملا کشیده باشد سپس پای زیرین را به آهستگی تا جایی که می‌توانید بلند کنید؛ یک ثانیه صبر کنید و سپس به آهستگی پا را پایین بیاورید؛ یک بار این تمرین را با پای چپ انجام دهید بعد پا‌ها را عوض کنید.

ورزش‌های مناسب برای درمان چربی زیر پوست+تصاویر

پا‌ها را به اندازه‌ عرض شانه باز کنید و دست‌ها را طوری روی مفصل ران قرار دهید که آرنج‌ها در پهلو به سمت بیرون قرار گیرد و انگشتان پا کمی به سمت بیرون باشد؛ به یاد داشته باشید که سر را مستقیم نگاه دارید و به روبه‌رو نگاه کنید؛ اگر می‌خواهید فشار تمرین را اضافه کنید در هر دست یک دمبل نگاه دارید و حرکت را انجام دهید.

آهسته زانوها را طوری که انگار می‌خواهید روی یک صندلی فرضی بنشینید خم کنید و کمرتان را صاف نگه دارید؛ اجازه ندهید زانوهای از انگشتان پا جلوتر بیاید سپس هنگامی که ران‌های‌تان موازی با سطح زمین قرار گرفتند، توقف کنید و کم‌کم پا‌ها را صاف کنید؛ پای چپ را از روی زمین بلند کنید و در حال ایستاده به پهلو برده؛ مدتی صبر کنید و به حالت اولیه برگردید.

ورزش‌های مناسب برای درمان چربی زیر پوست+تصاویر

 

بخش بیرونی ران معمولا یک ناحیه‌ مشکل‌ساز برای لاغر کردن است؛ هماهنگ کردن این عضلات نه‌تن‌ها به رفع سلولیت کمک می‌کند، بلکه شما را قوی‌تر و استوارتر هم نشان می‌دهد؛ این حرکت را با باند‌های مقاومتی قدرتی یا لاستیک‌های مقاومتی و انعطاف‌پذیر مچ پا می‌توانید انجام دهید.

توجه کنید که پشت‌تان را روی زمین صاف نگه باشد و پایین کمر را خم نکنید؛ اگر مشکل تعادل دارید، کنار یک صندلی دراز بکشید و به پایه‌های آن تکیه دهید.

یک باند کشی ورزشی را به طور شل به قوزک پای‌تان ببندید و به پشت دراز بکشید و بازو‌ها را در کنار بدنتان قرار دهید؛ هر دو پا را مستقیما از مفصل ران بلند کنید و پاهای‌تان را تا جایی که کش ورزشی شروع به مقاومت کند، باز کنید و بعد حالا پا‌ها را رها کنید؛ پاهای‌تان را به آهستگی و تا جایی که می‌توانید باز کنید. هنگامی که کشش از حد تحمل‌تان بیشتر می‌شود، متوقف شوید و سپس به آهستگی پاهای‌تان را به حالت اولیه برگردانید.

ورزش‌های مناسب برای درمان چربی زیر پوست+تصاویر۲ گام جلوتر از یک صندلی یا نیمکت محکم، پشت به آن بایستید؛ زانوی چپ را خم کنید و پای چپ را به سمت پشت بکشید و پشت پای چپ را روی نشمین صندلی قرار دهید؛ پشت‌تان را صاف و سر را در راستای ستون فقرات نگه دارید، به طوری که نگاه‌تان به روبه‌رو باشد؛ زانوی راست را به آهستگی خم کنید تا جایی که موازی با سطح زمین قرار گیرد. اجازه ندهید که زانوی راست از انگشتان پای‌تان جلوتر قرار گیرد. در همین حالت متوقف شوید، سپس به حالت اولیه برگردید. یک سری از این حرکت را با پای راست انجام دهید. سپس پا‌ها را عوض کنید و با پای چپ حرکت را تکرار کنید.

ورزش‌های مناسب برای درمان چربی زیر پوست+تصاویر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار