آشنایی مرزنشینان شهرستان نهبندان با بیماری هاری

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان ازبرگزاری دوره آموزشی « آشنایی با بیماری هاری» در روستای دغال خبر داد.

محمد راه انجام رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ گفت: در این دوره آموزشی، کارشناس شبکه دامپزشکی به ارائه مطالبی پیرامون عوامل بروز، شیوع و انتقال بیماری هاری و راه های پیشگیری از این بیماری در جمعیت دامی و انسان پرداخت.

وی سگ را به عنوان مهمترین عامل انتقال بیماری هاری به انسان عنوان کرد و افزود: هر نوع حیوان اهلی از جمله گاو، گوسفند، بز و ... که مورد گزش حیوان هار قرار گرفته باشند و ویروس عامل بیماری در بدن آنها باشد نیز می توانند از طریق گاز گرفتن بیماری را به انسان منتقل نموده و سبب مرگ فرد شوند.

راه انجام گفت: فردی که توسط حیوان هار دچار گاز گرفتگی شده در صورت عدم درمان و ابتلا به هاری محکوم به مرگ است ولی سگ یا گربه ای که مبتلا به هاری شود حداکثر به مدت 10 روز زنده می ماند و به مدت 5 تا 7 روز قبل از مرگ ویروس را در بزاق خود دارد و با گاز گرفتن می تواند ویروس را منتقل نماید.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان افزود: تنها راه پيشگيری انجام واکسيناسيون هاری است و در مواقع گاز گرفتگی توسط حيوان مشکوک به هاری، بايد بلا فاصله محل زخم را با آب و صابون به مدت بيست دقيقه عميقا" شستشو داد و بلا فاصله به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی جهت انجام واکسيناسيون هاری مراجعه کرد.

وی با بیان اینکه بیماری هاری باعث به مخاطره انداختن سلامت دام و نیز جوامع انسانی خواهد شد اظهار کرد: بیماری هاری در گروه بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان قرار دارد و آموزش جامعه هدف یکی از راه‌های بسیار مهم در پیشگیری از بیماری ها است.

انتهای پیام / ط ا

بیماری هاری قابل انتقال از حیوان به انسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.