نشانه‌های اختلال خواب در کودکان و ۱۱ راهکار درمانی

یک متخصص اطفال درباره نشانه‌های اختلال خواب و راه‌های از بین بردن این اختلال در آن‌ها توضیحاتی داد.

علی محتشمی متخصص اطفال در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت بی‌خوابی در کودکان، اظهار کرد: کودکان پیش دبستانی نیاز به ۱۱ تا ۱۴ ساعت خواب در ۲۴ ساعت شبانه‌روز دارند که شامل خواب شبانه و چرت نیم روزی است؛ در این بین داشتن یک برنامه روتین برای خوابیدن موضوعی بسیار مهم است، بهتر است برنامه خواب و بیداری منظم و بازی و غذا خوردن منظم باشد تا کودک در هیچ قسمت از روز احساس خستگی نکند.

این متخصص اطفال با اشاره به اینکه باید ساعت خواب و مکان خواب کودک ثابت باشد، گفت: هر قدر کودک زودتر از خواب بیدار شود بهتر است زیرا تا شب خسته می‌شود و در همان ساعت مقرر به خواب خواهد رفت؛ والدین باید مراقب عادات تغذیه‌ای کودک خود باشند و سعی کنند مواد غذایی کافئین دار را از برنامه غذایی خود حذف و یا کم کنند، اگر کودک علاقمند به مصرف این مواد غذایی بود، سعی شود حتی المقدور این مواد را ۴ ساعت پیش از خواب مصرف کند.


بیشتر بخوانید: زمان طلایی تربیت کودک


علت بی‌خوابی‌های شبانه کودکان چیست؟

محتشمی با تاکید بر اینکه مصرف شیر ولرم قبل از خواب برای کودکان توصیه می‌شود، ادامه داد: حداقل ۲ ساعت قبل از خواب، شام کودک را برای خوردن آماده کنید، معده پر یکی از علل بی‌خوابی است؛ از مصرف غذاهای پر کالری و مصرف مواد قندی قبل از خواب اجتناب شود، دما و تهویه اتاق کودک را چک کنید زیرا دمای بالا سبب بدخوابی در کودک می‌شود.

وی افزود: به تنهایی خوابیدن برای کودکان با اضطراب جدایی سخت است؛ برای کاهش این اضطراب می‌توان هنگام خواب، در کنار تخت سیر فعالیت‌های روزانه را از زمانی‌ که کودک بیدار شده است تا زمانی‌که می‌خواهد بخوابد تعریف کرد تا ثبات در زندگی روزمره را ببیند و احساس امنیت در او ایجاد شود، با او به آرامی صحبت کنید و پشتش را نوازش کنید و به او آرامش بدهید.

برای کودک آرامش ایجاد کنید

این متخصص اطفال تشریح کرد: یک چراغ خواب و یک چراغ روشن دورتر از اتاق کودک هم می‌تواند به ایجاد آرامش در تاریکی اتاق کودک و کاهش ترس از محیط اطراف کمک کند؛ استرس می‌تواند یکی از علل شایع بی‌خوابی کودک باشد، دوش آب گرم و محیط آرام با آموزش تمرین تنفس و تکنیک سفر خیالی در هنگام خواب به او کمک خواهد کرد.

محتشمی افزود: بعضی بچه‌ها در زمان خواب تاخیر دارند؛ آنها برای بیدار ماندن هزاران بهانه‌ می‌آورند، مثلا این که یک قصه دیگر برایش بخوانید یا به دستشویی برود، بهتر است در این مورد نظم داشته باشید اما یادتان باشد هم مهربان باشید و هم مقتدر؛ هر بار کودک صدایتان می‌کند به اتاقش بروید و خیلی کوتاه بمانید و تا زمانی‌که نخوابیده است از اتاقش خارج نشوید، روی تخت کودک یا در کنار تختش نخوابید کنار تخت بنشینید تا بخوابد.

علت بی‌خوابی‌های شبانه کودکان چیست؟

کودک نباید در اتاق خواب والدین بخوابد

وی با تاکید بر اینکه کودک نباید در اتاق خواب والدین بخوابند، گفت: کودک را به تخت خودتان وارد نکنید؛ برای این کار ثبات داشته باشید اگر کودک بیدار شد و خواست در کنار شما بخوابد به آرامی به او نه بگویید و در کنار تختش بنشینید تا بخوابد. اگر کودک ثبات را در رفتار شما ببیند پس از مدتی دیگر وارد تخت شما نخواهد شد.

این متخصص اطفال ادامه داد: بعضی از کودکان به دلیل آپنه خواب نمی‌توانند بخوابند، چون راه‌های هوایی‌شان مسدود می‌شود،  این اتفاق اغلب با بزرگ شدن لوزه‌ها و بافت‌های بینی به نام لوزه سوم اتفاق می‌افتد؛ از لحاظ پزشکی کودکتان را بررسی کنید، باید اتاق کودک هنگام خواب تاریک باشد و فقط یک چراغ خواب کوچک در آن روشن باشد.


بیشتر بخوانید: با کودک خردسال‌ اینگونه رفتار کنیم


محتشمی با بیان اینکه باید لباس راحت تن کودک کرد و اتاق او را ساکت و آرام نگه داشت، تصریح کرد: برای خوابیدن کودکانی که سخت می‌خوابند تمام خانواده باید بسیج شود، نمی‌توان از کودک خواست بخوابد اما سایر اعضا بیدار و مشغول گپ و گفت باشند؛  هنگام خوابیدن کودک زنگ خواب همه اعضا خانواده باید زده شود.

علت بی‌خوابی‌های شبانه کودکان چیست؟

وی یادآوری کرد: تلفن، کامپیوتر، بازی‌های ویدئویی و تلویزیون را از اتاق خواب کودک خارج کنید و آنها را قبل از زمان خواب خاموش کنید؛ گاهی اوقات حضور وسایل خاصی می‌تواند به خواب کودکان کوچک کمک کند، داشتن یک عروسک نرم در کنارش او را برای خوابیدن کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار