مُعَوِّذَتَیْن چیست؟ / چرا نام دو سوره قرآن را مُعَوِّذَتَیْن گذاشتند؟

براساس روایتی که عقبة بن عامر از پیامبر (ص) نقل کرده است، معوذتین با هم و در یک زمان بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده‌اند.

دو سوره انتهایی قرآن کریم یعنی سوره‌های فلق و ناس را مُعَوِّذَتَیْن می‌نامند و روایت شده است که این دو سوره همزمان بر پیامبر وحی نازل شده است و خواص فراوانی برای آن دو ذکر شده است. اما امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به معرفی مُعَوِّذَتَیْن و همچنین علت نامگذاری این دو سوره به این نام بپردازد.

مُعَوِّذَتَیْن چیست؟ / چرا نام دو سوره قرآن را مُعَوِّذَتَیْن گذاشتند؟

مُعَوِّذَتَیْن

مُعَوِّذَتَیْن (دو پناهنده)، به سوره‌های فلق و ناس می‌گویند که با «قُلْ اَعوذُ» شروع شده و متضمن تعویذ (پناه‌بردن به خدا) می‌باشند. به این دو سوره «مُشَقْشَقَتَیْن» نیز گفته می‌شود.

نزول یک‌باره دو سوره فلق و ناس

براساس روایتی که عقبة بن عامر از پیامبر (ص) نقل کرده است، معوذتین با هم و یکجا نازل شده‌اند. پیامبر (ص) فرمودند: «امشب دو سوره بر من نازل کردند که مثل آن ندیده‌ام یعنی معوذتین».


این مطلب را از دست ندهید: معرفی مروارید‌های نهفته در سوره فلق/ سوره‌ای برای از بین بردن ناراحتی‌ها


سیوطی هم که به همین قول معتقد بوده گفته این دو سوره مدنی هستند و در قصه سحر لبید بن اعصم، همانطور که بیهقی در دلائل النبوة نوشته نازل شده است.

زمان و وجه نزول

علی بن ابراهیم قمی در تفسیرش روایتی از امام صادق (ع)، و سید هاشم بحرانی در تفسیر برهان به نقل از فضیل بن یسار روایتی از امام باقر (ع) نقل کرده‌اند که: پیامبر (ص) مریض شدند و تب ایشان شدت پیدا کرد. پس جبرئیل و (میکائیل) این دو سوره را برای شفای آن حضرت (ص) نازل کردند (جبرئیل به قرائت سوره فلق و میکائیل به قرائت سوره ناس در پایین پای آن حضرت برای شفا متوسل شدند.)

علت نام‎گذاری این دو سوره به معوذتین

قبل از جواب دادن به این سؤال تذکر این مسأله لازم است قرآن خود را به عنوان شفاء معرفی می‎کند و می‎فرماید: «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ لا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلاَّ خَساراً؛ و ما آنچه از قرآن فرستیم شفای دل و رحمت الهی به اهل ایمان است لکن کافران را به جز زیان چیزی نخواهد افزود» قرآن می‎تواند برای کسانی که به او تمسک می‎کنند و با او مأنوس هستند هم شفای ظاهری برای آن‌ها باشد و هم شفای معنوی و روحی او باشد.


این مطلب را از دست ندهید: سوره ای که در زندگی معجزه میکند


مُعَوِّذَتَیْن چیست؟ / چرا نام دو سوره قرآن را مُعَوِّذَتَیْن گذاشتند؟

امّا نسبت به این سوره از روایات این‎گونه استفاده می‎شود که اگر انسان خود یا دیگران را بوسیله این دو سوره تعویذ کند، مریضی او خوب می‎شود و از شروری که در این دو سوره بیان شده در امان خواهد بود، لذا از امام صادق " علیه السّلام " نقل شده که: «پیامبر " صلّی الله علیه و آله " مریض شدند، تب ایشان شدت پیدا کرد، جبرئیل (و میکائیل) این دو سوره را برای شفای پیامبر " صلّی الله علیه و آله " نازل کردند، جبرئیل به قرائت سوره فلق و میکائیل به قرائت سوره ناس در پایین پای آن حضرت برای شفا متوسل شدند».

هم‎چنین امام صادق " علیه السّلام " می‎فرماید: «پیامبر " صلّی الله علیه و آله " فرمود:اگر کسی خواست به دیگری بدی انجام بدهد، و او بخواهد که خدا این شخص را از او دور کند (و مانع بدی او شود) پس وقتی که او را می‎بیند بگوید: «اَعُوذُ وَ بِحَولِ اللهِ وَ قُوَتِهِ مِن حَولِ خَلقِهِ وَ قُوُّتِهِم» و سوره فلق را بخواند بعد هم این آیه را بخواند: «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ» در این صورت خداوند فریب هر فریب‎کاری و مکر هر مکرکننده‎ای و حسد هر حسدورزی را از او دور می‎کند و باید این کلمات را در صورت او بخواند».


این مطلب را از دست ندهید: بررسی خواص و فضایل سوره ناس؛ آخرین سوره قرآن


باز نقل شده که امام رضا " علیه السّلام " یک فرد صرعی را (غشی) دید، یک کاسه آب درخواست کردو بعد امام " علیه السّلام " سوره حمد و سوره فلق و ناس (معوذتین) را قرائت فرمود: و در آب دمید، آب را روی آن مریض ریختند بعد هم مریض خوب شد و امام " علیه السّلام " فرمود: «دیگر به آن حالت بر نمی‎گردد»؛ و نقل شده که بسیار می‎شد پیامبر صلّی الله علیه و آله، امام حسن علیه السّلام و امام حسین علیه السّلام را با این دو سوره تعویذ می‎فرمود.

مُعَوِّذَتَیْن چیست؟ / چرا نام دو سوره قرآن را مُعَوِّذَتَیْن گذاشتند؟

هم‎چنین پیامبر " صلّی الله علیه و آله " فرموده‎اند: «آیاتی بر من نازل شده که نظیرش نازل نشده و آن در سوره قل اعوذ است».


ببینید: خواندن دو سوره از قرآن که شما را بیمه می کند


علامه طباطبایی در توضیح این حدیث می‎فرماید:شاید مراد پیامبر " صلّی الله علیه و آله " از این‎که فرمود: مثل این دو سوره بر من نازل نشده، این باشد که تنها این دو سوره در مورد عوذه و حرز نازل شده و هیچ سوره‎ای دیگر این خاصیت را ندارد.

پس می‎توان گفت:این دو سوره خاصیت تعویذ (پناه بردن به خدا) را دارد که باعث می‎شود انسان با این دو سوره خود را از شروری حفظ کند و بدین جهت این دو سوره به معوذتین نام‎گذاری شده است. در سوره فلق به پیامبر " صلّی الله علیه و آله " دستوری می‎دهد از چند چیز به خدا پناه ببر البتّه این دستور اختصاصی به پیامبر " صلّی الله علیه و آله " ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شادی
۱۰:۰۳ ۲۹ آذر ۱۴۰۱
سلام من مدتی بودکه اجنه ها شبا آزارم میدادن ولی ازوقتی این دوسوره رابه نقل ازمرحوم بهجت یادگرفتم دیگه درامانم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۲۸ فروردين ۱۴۰۱
‌‌
Iran (Islamic Republic of)
mehdi porrahdar مهدی پورراهدار
۱۶:۲۴ ۱۹ فروردين ۱۴۰۱
اجرکم عندالله
بسیار عالی ومفید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
سپیده
۱۹:۱۵ ۱۲ دی ۱۴۰۰
خداخیرتون بده یک امید وانگیزه وحال خوبی در دلم قرار گرفت با مطالب مفیدتون التماس دعای فراوان
Iran (Islamic Republic of)
افلاطون
۲۱:۱۶ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
یاخدا. جانم فدای پیامبران و امامان جانم فی قران . من از قران و این دو سوره درس گرفتم و حاجت روا شدم یا قران مادرم را شفا بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
به نام خداوند بخشنده سلام من از همه که این توضیحات ره طرح کردم ممنونم و از شر این که به ما شیطان آزاده میدهد که ما برای او کار کنیم به خداوند تعالی مهربان پناه میبرم
بیشتر کسایی درمانم هستند که حال رفتن به بهشت را ندارندوازکسانی هستند که کارهایشان بی معنا وبیسود است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۱ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
خیلی عالی بود خدا خیرتون بده
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد شریعتی
۱۷:۴۳ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
بسیار سپاسگزارم از سایت باشگاه خبرنگاران که این اطلاعات مفید و سودمند رو در اختیارمون گذاشتن. به لطف سایت شما که به نظر بنده معتبر ترین سایت ایرانییه خیلی نکات سودمند گیرمون میاد. صمیمانه و از ته قلبم از شما تشکر میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
سلام و درود و رحمت الهی شامل شما باشه که اینگونه موارد را توضیح کامل میدین
Afghanistan
ناشناس
۰۰:۲۷ ۰۱ دی ۱۳۹۹
عالی خداوندج همگی ما و شما را توفیق بته که در راه اسلام پیشرفت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۲۳:۲۵ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
بسیار ارزشمن هستن این سوره ها من ۱۰سال بود که دچار دعا وطلسم شده بودم ونزدیک ۶ماه بود که این آیات رو بیشتر قرائت میکردم که به لطف حضرت حق مشکلاتم مرتفع شد
Iran (Islamic Republic of)
محسن متین
۲۳:۵۵ ۲۲ مهر ۱۳۹۹
سلام من واقعا ازنويسنده این مطالب تشکرمیکنم وپناه میبرم بخداوندعزیزم ازشروسوسه های شیطان وچشم زخم وحسودان که واقعا خانمان سوزند ومن الله التوفيق
United States of America
عباس
۲۲:۱۵ ۱۷ دی ۱۳۹۷
من اثار ان را دیده ام بعد از خواندن انها جهت چشم زخم اسفند دود کنید