سرنوشت هاتگرام و تلگرام طلایی در ابهام؛ آیا مسئولان قصد مسدودسازی این دو پوسته تلگرام را ندارند؟

هاتگرام و تلگرام طلایی با وجود سر رسیدن آخرین مهلت برای مستقل شدن از تلگرام، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، دستور قضایی فیلترینگ شبکه پیام‌رسان تلگرام در ۱۰ اردیبهشت از سوی دادستانی تهران صادر شد. آن طور که در دستور قضایی آمده بود، این فیلترینگ باید به گونه‌ای باشد که محتوای پیام‌رسان تلگرام به هیچ نحوی در کشور قابل دسترس نباشد، اما پس از این مسدودسازی شاهد بودیم که نسخه‌های فارسی تلگرام به راحتی فعالیت می‌کنند که این موضوع موجب شده فیلترینگ تلگرام تا حد زیادی با چالش مواجه شود.


بیشتر بخوانید: تلگرام به‌زودی فیلتر می‌شود


آن طور که مسئولان می‌گویند، قرار بر این بود که این دو نرم‌افزار تا چند هفته پس از فیلترینگ تلگرام و تا خرداد ماه فعالیت کنند و بعد از آن به پیام‌رسان ۱۰۰ درصد داخلی تبدیل و ارتباطشان با تلگرام قطع شود. این تصمیم به این دلیل اتخاذ شد که هم پیام‌رسان‌های داخلی به حد مطلوبی از توانایی برسند و هم مقدمات مهاجرت خود به پیام‌رسان‌های داخلی را فراهم کنند. اما تا امروز به هر دلیلی این تصمیم اجرایی نشده و شرکت صاحب هاتگرام و طلاگرام از این اقدام سر باز زده است.

همین موضوع تا اواخر تابستان یکی از مباحثی بود که موجب اختلافات و درگیری‌های لفظی بین برخی از مسئولان شد. عبدالصمد خرم‌آبادی معاون سابق قضایی دادستان کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با انتشار مطالبی در کانال شخصی خود در خصوص دو نرم‌افزار هاتگرام و تلگرام طلایی ادعا می‌کرد که این دو نرم‌افزار به طور غیرقانونی و بر خلاف دستور قضایی با امکانات وزارت ارتباطات دسترسی کاربران تلگرام را فراهم می‌کنند. همچنین سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور هم بار‌ها از ادامه فعالیت هاتگرام و طلاگرام انتقاد و در یکی از اظهارات جنجالی خود ادعا کرده بود که سرور‌های این دو نرم‌افزار در یکی از ساختمان‌های شرکت ارتباطات زیرساخت قرار دارد که واکنش تند محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را در پی داشت.

سرنوشت هاتگرام و تلگرام طلایی در ابهام؛ آیا مسئولان قصد مسدودسازی این دو پوسته تلگرام را ندارند؟


بیشتر بخوانید:

فعالیت تلگرام طلایی و هاتگرام تمسخر دستور قضایی است

شعری که خرم‌آبادی در وصف تلگرام منتشر کرد

سرورهای هاتگرام و طلاگرام در طبقه نهم ساختمان مرکز امام(ره) وزارت ارتباطات قرار دارند/ دربرگیری تلگرام در کشور ما از 100درصد به 50 درصد رسیده است

پاسخ آذری جهرمی به اظهارات سردار جلالی در خصوص وجود سرورهای هاتگرام و طلاگرام در ساختمان وزارت ارتباطات +فیلم

حضور خبرنگاران در طبقه نهم ساختمان دیتاسنتر مرکز امام خمینی(ره) +فیلم


در آن دوران وزیر ارتباطات و سایر مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پاسخ به این انتقادات ادعا کردند که وزارتخانه هیچ امکاناتی در اختیار این دو نرم‌افزار قرار نداده و در رابطه با عدم مسدودسازی آن‌ها هم گفتند وزارت ارتباطات تصمیم‌گیر پالایش و فیلتر سایت‌ها و نرم‌افزار‌ها نیست و هیچ دستوری مبنی بر فیلترینگ تلگرام‌های فارسی از سوی دستگاه‌های مسئول صادر نشده است. محمدجواد آذری جهرمی تأکید داشت مسئولان در شورای عالی فضای مجازی تصمیم گرفته‌اند که هاتگرام و طلاگرام فعلاً فعالیت داشته باشند تا پیام‌رسان‌های داخلی به حدی از توانایی برسند که بتوانند نیاز مردم را برطرف کنند و بعد از آن تصمیم جدیدی در این شورا مبنی بر مسدودسازی این دو نرم‌افزار گرفته نشده که وزارت ارتباطات آن را اجرا کند.

سرنوشت هاتگرام و تلگرام طلایی در ابهام؛ آیا مسئولان قصد مسدودسازی این دو پوسته تلگرام را ندارند؟


بیشتر بخوانید:

اطلاعیه وزارت ارتباطات در خصوص نسخه‌های فارسی پیام‌رسان تلگرام

شرکت زیرساخت به نسخه‌های فارسی تلگرام هیچ امکاناتی نداده است/ما امکانات و سرورها را در اختیار اپراتورها قرار می‌دهیم


اوایل مرداد ماه بود که سیدابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی و دبیر شورای عالی فضای مجازی در حاشیه بازدید از نمایشگاه الکامپ، اظهار داشت با آخرین مهلتی که به آن‌ها داده شده، تا ۱۵ شهریور باید به یک پیام‌رسان ۱۰۰ درصد بومی تبدیل شوند. اما ۱۵ شهریور یعنی همان روزی که مهلت هاتگرام و طلاگرام برای تبدیل به پیام‌رسان داخلی بود، این اتفاق رخ نداد و این دو نرم‌افزار همچنان به فعالیت خود ادامه دادند.

سرنوشت هاتگرام و تلگرام طلایی در ابهام؛ آیا مسئولان قصد مسدودسازی این دو پوسته تلگرام را ندارند؟


بیشتر بخوانید: هاتگرام و طلاگرام تا ۱۵ شهریور باید به یک پیام‌رسان ۱۰۰ درصد بومی تبدیل شوند/ به فیلترشکن‌ها کمکی نمی‌شود


در این بین و در درگیری‌های لفظی میان مسئولان بر سر فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی، مسئولان مرکز ملی فضای مجازی که شاید مسئول اصلی این موضوع باشند، به طور کامل سکوت کرده بودند و هیچ اظهارنظری نمی‌کردند. این سکوت ادامه داشت تا 25 شهریور ماه که فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی با حضور در برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» باشگاه خبرنگاران جوان بسیاری از حقایق پنهان این موضوع را بیان کرد. وی در این برنامه برای اولین بار اذعان داشت که ادامه فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی با هماهنگی شورای عالی فضای مجازی و قوه قضائیه و حتی با مسئولیت مقام قضایی صورت گرفته است. در واقع از صحبت‌های فیروزآبادی برداشت می‌شود که ادامه فعالیت این دو پوسته تلگرام تصمیم جمعی مقامات کشور است و بسیاری از درگیری‌های تابستان بر سر این موضوع، بر سر هیچ بود ورسانه‌ها فقط وقت خود تلف کردند.


بیشتر بخوانید: فیروزآبادی: اگر اینستاگرام همکاری نکند به سرنوشت تلگرام دچار می‌شود/ هاتگرام و تلگرام طلایی یا موتورشان ایرانی می‌شود یا مسدود می‌شوند/ وزارت ارتباطات فیلترینگ را شُل کرده است/ کاهش ۳۰ درصدی کاربران تلگرام


سرنوشت هاتگرام و تلگرام طلایی در ابهام؛ آیا مسئولان قصد مسدودسازی این دو پوسته تلگرام را ندارند؟

فیروزآبادی در برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» باشگاه خبرنگاران جوان علت ادامه فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی بعد از 15 شهریور را تحریم‌ها و عدم توانایی آنها برای تبدیل به پیام‌رسان داخلی دانست. وی اعلام کرد آخرین مهلتی که به هاتگرام و تلگرام طلایی داده شده، آخر آذرماه است و تأکید کرد ما سال را به پایان نخواهیم رساند، مگر اینکه این دو نرم‌افزار یا به پیام‌رسان بومی تبدیل و یا مسدود می‌شوند. دبیر شورای عالی فضای مجازی از زمان این اظهارنظر تا الآن نیز به طور مداوم در پاسخ به خبرنگاران درباره احتمال تمدید دوباره مهلت این دو پوسته تلگرام پس از پایان آذر ماه، تأکید می‌کرد که ممکن است این مهلت تمدید شود.

سرنوشت هاتگرام و تلگرام طلایی در ابهام؛ آیا مسئولان قصد مسدودسازی این دو پوسته تلگرام را ندارند؟

امروز حدود یک هفته از پایان آخرین مهلت هاتگرام و تلگرام طلایی برای مستقل شدن از تلگرام می‌گذرد اما همچنان شاهد ادامه فعالیت این دو نرم‌افزار پوسته تلگرام هستیم. البته در چند ماه اخیر، بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران هم اظهار کرده بودند که هاتگرام و تلگرام طلایی در این مدت کوتاه نمی‌توانند به پیام‌رسان داخلی تبدیل شوند. ناگفته نماند که فیروزآبادی هم چند وقت پیش در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره آخرین وضعیت روند استقلال هاتگرام و تلگرام طلایی، گفته بود: «آنها مدعی شده‌اند از نظر آزمایشگاهی به استقلال رسیده‌اند اما در پیاده‌سازی به هزاران سرور و دیتاسنتر بزرگ و امکانات خاص نیاز است که در حال تهیه هستند و ما امیدواریم در تاریخ مشخص شده به نتیجه برسند و اگر تا پایان آذر نتوانند مستقل شوند، در آن زمان تصمیم جدید درباره آنها گرفته می‌شود و همانطور که قبلاً هم تأکید کردم، این تصمیم‌گیری به عهده قوه قضائیه است و ما دخالتی نداریم، البته آنها نظر ما را در این مورد می‌گیرند.»


بیشتر بخوانید: هاتگرام و تلگرام طلایی از نظر نرم‌افزاری از تلگرام مستقل شده‌اند/ حمایت‌های فعلی از همه پیام‌رسان‌های داخلی ادامه می‌یابد/ تکذیب شایعه لغو فیلترینگ تلگرام


در طول این یک هفته هیچ کدام از مسئولان کشور اظهارنظر رسمی‌ای درباره چرایی عدم استقلال هاتگرام و تلگرام طلایی در مهلت تعیین شده نکرده‌اند و باید منتظر بمانیم وعده بعدی دبیر شورای عالی فضای مجازی مبنی بر استقلال این دو پوسته تلگرام قبل از پایان سال محقق شود. بی‌تردید ادامه فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی، بسیاری از مخاطرات فعالیت تلگرام اصلی در داخل کشور را به همراه دارد و تعلل مسئولان در مستقل شدن آنها از تلگرام اصلی قطعاً به ضرر کشور است. برای عدم استقلال بهانه‌هایی مانند اینکه ارتباطات مردم دچار مشکل می‌شود و یا اینکه پیام‌رسان‌های داخلی توانایی ارائه سرویس به کاربران تلگرام را ندارند، قابل‌قبول نیست، زیرا مخاطرات تلگرام موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن بگذریم. در رابطه با توانایی پیام‌رسان‌های داخلی هم بارها تأکید شده که در صورت حمایت مسئولان، متخصصان جوان کشورمان قطعاً توانایی ایجاد ابزاری قوی برای ارائه سرویس به مردم را دارند.


بیشتر بخوانید: قانون تلگرام قانون جنگل مدرن است/ نمی‌توانیم اجازه دهیم همه‌ فعالیت‌ها و خدمات بر بستر یک پیام‌رسان بی‌قانون و بی‌هویت انجام شود


انتهای پیام/

برچسب ها: تلگرام ، هاتگرام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۰۸ دی ۱۳۹۷
من کوچ کردم به گپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۰۸ دی ۱۳۹۷
خدا رحم کند به ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۰۸ دی ۱۳۹۷
قطع کنید این تلگرام و پوسته های نامیمونش را،امکانات و حمایت ها را بسمت پیام رسان های داخلی ببرید،مشکل مخاطبان در طول این اجرا بتدریج حل خواهد شد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۸ دی ۱۳۹۷
مسدودسازی جاسوس ابزارها؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۸ دی ۱۳۹۷
تلگرام فقط راه گناه کردن رو هموار میکنه ما باید به فکر خودمون و آخرتمون باشیم
آخرین اخبار