واکسیناسیون ۳۵ هزار رأس دام علیه تب برفکی

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان از واکسیناسیون ۳۵ هزار رأس دام علیه تب برفکی در این شهرستان خبر داد.

راه انجام رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ گفت:طی 9 ماهه امسال 35 هزار و 658 رأس دام سبک و سنگین در 97 واحد دامی این شهرستان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

وی افزود: بیماری تب برفکی یکی از مهمترین و پرضررترین بیماری های ویروسی دامهای اهلی از جمله گاو، گوسفند و بز است.

راه انجام گفت: این بیماری واگیردار همراه با تب شدید 40 تا 41 درجه سانتی گراد، بی حالی، بی اشتهایی، ایجاد تورم حاد دهان و به تبع آن ترشحات کشدار، لزج و زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان بوده و می تواند خسارت های اقتصادی قابل توجهی از قبیل کاهش شیر، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان را به دامدار تحمیل کند.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان افزود: رعایت اصول بهداشتی- قرنطینه ای در ورود و خروج، حمل و نقل، نگهداری و تغذیه دام، رعایت ضوابط بهداشت فردی شامل پوشیدن چکمه، لباس کار توسط کارگران و تعویض لباس در جابجایی های بین دامداری ها و واکسیناسیون به موقع دامها در کنترل بیماری تب برفکی بسیار مؤثر است.

وی گفت: با وجود اینکه شهرستان نهبندان با کشور افغانستان و استان سیستان و بلوچستان دارای مرز مشترک است، به دلیل اقدامات پیشگیرانه از قبیل واکسیناسیون و شرایط قرنطینه ای مناسب هیچ گونه موردی از تب برفکی در این شهرستان مشاهده نشده است.

راه انجام افزود: شبکه دامپزشکی این شهرستان با برنامه ریزی منسجم تعداد 33 هزار و 806 رأس گوسفند و بز و یک هزار و 852 رأس گاو و گوساله را طی نه ماهه امسال در 97 واحد دامی شهرستان علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی کرده است و واکسیناسیون دا‌م‌ها علیه این بیماری تا پایان امسال ادامه دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان اظهار کرد: بيماری تب برفكی مشترک بين انسان و دام نيست و لاشه دام های تلف شده ناشی از اين بيماری را بایستی به صورت بهداشتی و به دور از منابع آبی و دسترسی ساير حيوانات دفن نمود و سپس با لايه ای از آهک پوشاند تا از انتشار آن جلوگيری شود.

انتهای پیام/غ


مایه کوبی بیش از ۳۳ هزار رأس گوسفند علیه تب برفکی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.