وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد؛

الگوی تربیتی خانواده‌ها با آموزش و پرورش تفاوت دارد/ پیشنهاد تشکیل شورای ملی انجمن اولیا و مربیان

بطحایی گفت: خانواده با الگو‌های دیگری حوزه تربیتی را دنبال می‌کند و آموزش و پرورش روشی دیگر را اتخاذ می‌کند.

مشارکت خانواده ها راه نجات آموزش و پرورش استبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در جلسه ملاقات وزیر آموزش و پرورش با نمایندگان منتخب شورای انجمن اولیا و مربیان استان‌ها که امروز در ساختمان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: مشارکت تنها راه نجات آموزش و پرورش کشور است و امیدوارم این مسیر ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: باعث افتخار است که با نمایندگانی از جامعه ذی‌نفعان آموزش و پرورش به گفتگو نشسته‌ایم و اصحاب رسانه در پخش و اشاعه این مطالب بسیار به آموزش و پرورش کمک کرده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در جلسه با نمایندگان اولیا و مربیان نکات اصلی آموزش و پرورش مطرح شده است، گفت: محور اصلی همه تعاملات دستیابی به اهداف آموزش و پرورش است.

بطحایی گفت: در رویکرد نوین آموزش و پرورش خانواده و مدرسه ۲ شریک تلقی شدند؛ سرمایه‌ای که حوزه‌های مشترک را دارند و همه هم و غم آن‌ها تعالی این سرمایه است.

وی با اشاره به اینکه اگر این ۲ شریک ضوابط و قواعد شراکت را رعایت نکنند، سرمایه لطمه می‌خورد، گفت: مهم‌ترین عامل و موثرترین عامل در موفقیت شراکت تعامل شرکاست که در متن آن مفاهیم متعددی نهفته است، یعنی آنچه که من به عنوان نیمه از شراکت دارم به شریک بگویم و طرف مقابل هم پیشنهادات را بگوید و در نهایت تصمیم گیری صورت بگیرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این ۲ شریک کار خودش را انجام می‌دهد، بیان کرد: اکنون این موضوع حلقه مفقوده در آموزش و پرورش است و خانواده در خانه به ماهیت این شراکت توجهی ندارد و در مدرسه نیز سازوکار‌ی دیگر در نظر گرفته می‌شود و حتی گاهی وقت‌ها زحمات یکدیگر را تخریب می‌کنیم.

بطحایی ادامه داد: نتیجه این رویکرد شرایطی است که اکنون شاهد آن هستیم، همه ما از صبح تا شب برای تربیت و معیشت فرزند تلاش می‌کنیم، اما آنچه که باید اتفاق بیفتد، محقق نمی‌شود.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته از حیث تعلیم و تربیت آنقدر زحمت برای فرزندان نمی‌کشند، اما خروجی بهتر دارند، علت این است که ما در جامعه طور یکدیگر را خنثی می‌کنیم و اصطکاک الگوها به شدن این شرایط را تشدید می‌کند.

وی بیان کرد: خانواده با الگوهای دیگری حوزه تربیتی را دنبال می کند و آموزش و پرورش روشی دیگر را اتخاذ می‌کند.

بطایی گفت: تجلی نتایج رویکرد فعلی در رفتار‌های بچه ها، در پله‌های دادگستری و شلوغی دادگستری مشکلات تربیتی پیداست.

لزوم شبکه همگرا و منسجم ارتباط آموزش و پرورش با خانواده‌ها

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید شبکه ارتباط آموزش و پرورش و خانواده به شبکه همگرا و منسجم مبدل شود، گفت: این مهم‌ترین استراتژی آموزش و پرورش است و اکنون پلتفرمی برای برای رسانه آموزش و پرورش ایجاد کردیم و همه گفتنی‌ها در این شبکه مطرح خواهد شد.

بطحایی تصریح کرد: تا جایی که بتوانیم باید این شبکه را تقویت کنیم و شورا یا مجمع ملی اولیا داشته باشیم تا در فواصل زمانی مشخص درباره مسائل آموزش و پرورش مشخص گفتگو شده و موضوعات هم از سوی انجمن اولیا تعیین شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای اینکه این موضوعات تشریفاتی نباشد و اثر عملی داشته باشد باید آستین‌ها را بالا زده و عمل کنیم و در سطح ملی، استان و منطقه در شبکه تعاملی ارتباط فعالی داشته باشیم.

بطحایی بیان کرد: بچه‌ها باید با شوق صبح‌ها به مدرسه بروند و ظهر با عجله از مدرسه‌ها خارج نشوند؛ که اگر به این نقطه برسیم موفق شدیم.

وی تصریح کرد: روانشناسی رنگ در مدرسه در یادگیری و ایجاد محیط با نشاط بچه‌ها موثر است و چرا باید همه از رنگ‌های سفید و خاکستری در مدرسه و نه فقط روپوش بلکه در سایر بخش‌های آموزشی استفاده کنیم.

سند تحول فقط چند مفهوم انتزاعی نیست

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اینکه گفتیم در مدارس ابتدایی اسباب بازی وجود داشته باشیم برای یادگیری کمک کننده است، می‌دانیم که تجهیزات؛ و اعتبارات محدودیت دارد، اما برپا و برجا گفتن برای بچه ۶ سال تمام کافی نیست و باید روانشناسی رشد رعایت شود.

بطحایی با اشاره به اینکه شرط موفقیت در مدرسه تعامل است، بیان کرد: سند تحول بنیادین فقط مفاهیم انتزاعی نیست؛ و باید نشاط و شادابی مدارس و کانون بخشیدن به مدرسه رعایت شود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار