ثبت تصاویر یک قلاده پلنگ توسط دوربین های تله ای در ریوند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: تصاویر یک قلاده پلنگ برای دومین بار طی امسال در دوربین‌های تله‌ای مستقر در منطقه شکار ممنوع ریوند داورزن به ثبت رسید.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حمیدرضا صادقی رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: گروهی از کوهنوردان نیز هفته پیش سه قلاده پلنگ را در منطقه ریوند مشاهده کرده بودند که بیانگر وضعیت مناسب غذایی منطقه برای این نوع گربه سان است.

وی افزود: افزایش گشت و پایش محیط بانان و برقراری امنیت در منطقه شکار ممنوع ریوند منجر به افزایش جمعیت حیوانات منطقه شده، از این رو پلنگ‌ها برای به دست آوردن طعمه به این منطقه نزدیک شده اند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزواربیان داشت: پلنگ از گونه جانداران رو به انقراض است که برای ادامه حیات حفاظت از آن ضروری می‌باشد. مشاهده پلنگ در این منطقه بیانگر موقعیت آب و هوایی و تنوع حیات وحش بسیار غنی آن است.

وی همچنین به واقع شدن جاده سبزوار - شاهرود در محدوده زیست یوزپلنگ و پلنگ ایرانی اشاره و بیان کرد: نصب تابلو‌های هشداردهنده و دوربین‌های کنترل سرعت، خطر برخورد حیوانات با خودرو‌های عبوری از این مسیر را کاهش می‌دهد.

قوچ و میش، کل و بز، آهو و روباه، کاراکال و گربه وحشی، شغال، مار شاخدار، مار جعفری، بزمجه و پرندگانی، چون بالابان، عقاب طلایی، کبک، باقرقره شکم سیاه و زاغ بور از گونه‌های شاخص جانوری منطقه پروند و شیراحمد سبزوار هستند.

سبزوار و داورزن دارای دو منطقه حفاظت شده شیراحمد و پروند با مساحت ۳۹ هزار هکتار و دو منطقه شکارممنوع ریوند و کمرقلعه با مساحت ۱۰۸ هزار هکتار است.

انتهای پیام//م. ص
 


مشاهده گونه‌های پلنگ در منطقه شکار ممنوع ریوند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.