درباره ظروف مسی بیشتر بدانیم

بهترین ظروف برای طبخ ماده غذایی، ظروف مقاوم به حرارت هستند که به هیچ وجه مواد سمی را به مواد غذایی در حال طبخ وارد نمی کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهسا زارع کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی گفت: بهترین ظروف برای طبخ ماده غذایی، ظروف مقاوم به حرارت هستند که به هیچ وجه، مواد سمی را به مواد غذایی در حال طبخ وارد نمی کنند، از جمله ظروف شیشه ای و پیرکس و در مقابل بدترین ظروف؛ تفلون هایی هستند که دچار خراشیدگی هر چند کوچک شده اند.

وی با اشاره به اینکه مس فلزی پرواکنش است و در مقابل حرارت به راحتی با مواد غذایی واکنش نشان می دهد، هشدار داد: این موضوع در طولانی مدت بدن را دچار مسمومیت با حالت تهوع، استفراغ، اسهال و سردرد می کند؛ به طوری که با اختلالاتی در عملکرد کبد، تشکیل گلبول های قرمز و عملکرد سیستم ایمنی بدن همراه است.

زارع با این توضیح که استفاده از ظروف مسی در صورتی مجاز است که با لایه ای از یک فلز دیگر مثل قلع، استیل یا نیکل پوشانده شده باشند، تاکید کرد: این ظروف به اصطلاح باید سفید شده باشند تا از ورود مس به غذا جلوگیری شود.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: پخت و پز غذاهایی که ماهیت اسیدی و ترش دارند در ظروف مسی، لایه داخلی ظروف را از بین برده و موجب ورود بیش از اندازه مس به غذا و بدن می شود و در نتیجه اختلال در جذب کلسیم و آهن، رسوب به کبد و خطر ایجاد مسمومیت را به همراه دارد.

زارع با اعلام اینکه «مس» بهترین رسانای حرارت بوده و بسیار سریع و یکنواخت داغ می شود، یادآور شد: با توجه به اینکه داغ شدن ظروف سبب تخریب و آسیب به روغن های مصرفی درون آن می شود، پس هنگام استفاده از ظرف مسی بهتر است از حرارت کم و متوسط استفاده شود.
انتهای پیام/م

مزایای استفاده از ظروف مسی را بهتر بشناسیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار