نکات تغذیه‌ای در بیماران کولوستومی

«کولوستومی» در اصطلاح پزشکی عبارت است از ایجاد نوعی منفذ مصنوعی در شکم با عمل جراحی که در اثر خارج کردن قسمت ناسالم، انتهای باقی مانده سالم روده را به سطح پوست و خارج بدن متصل می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ یاسمین فتحی کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه اضطراب و نگرانی در رابطه با رژیم غذایی در میان بیماران امری شایع است، گفت: بسیاری از بیماران کولوستومی پس از ترخیص از بیمارستان، رژیم غذایی و دریافت مایعات خود را کاهش می‌دهند تا محتوای مدفوع خروجی از دریچه کمتر شود، در حالی که این اقدام خودسرانه توصیه نمی‌شود و آشنایی کامل نسبت به تغذیه و تاکید بر اهیمت پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و مصرف منظم وعده‌های غذایی، لازم است.

وی  با بیان اینکه بیماران کولوستومی در معرض خطر ابتلا به سوء تغذیه و انسداد دریچه قرار دارند، بر اهمیت توجه به وضعیت تغذیه آن‌ها تاکید کرد و افزود: نیاز است که در این بیماران، جریان طبیعی دفع مدفوع حفظ شود تا بدین ترتیب عوارض گوارشی همچون نفخ، اسهال، یبوست و بوی شدید مدفوع به کمترین میزان خود برسد.

فتحی با اشاره به افزایش نیاز‌های متابولیک، تغذیه‌ای و مصرف انرژی بیماران مبتلا به این بیماری در طول دوره بیماری کولوستومی، اضافه کرد: به طور کلی، بیماران تحت عمل کولوستومی، در مدت یک تا دو ماه پس از جراحی، به رژیم روزانه خود باز می‌گردند.

وی ادامه داد: بیمار به سرعت پس از عمل جراحی، نیاز‌های غذایی و مایعات موردنیاز خود را به شیوه داخل رگی دریافت می‌کند و این روند تا زمان شنیده شدن صدای روده و ظاهر شدن گاز در محل کیسه دریچه ادامه دارد، پس از رسیدن به این مرحله به بیمار اجازه داده می‌شود که در هر ساعت مقادیر اندکی مایعات مصرف کند و چنانچه این مرحله از تغذیه بیمار به خوبی تحمل شد، در ۲۴ ساعت آینده غذا‌هایی همچون سوپ یا بستنی به او خورانده می‌شود.

این کارشناس ارشد تغذیه با توضیح اینکه شروع زودهنگام تغذیه دهانی با سرعت دادن بازگشت عملکرد روده، ناراحتی‌های بعد از عمل را کاهش داده و بهبودی را سرعت می‌بخشد، یادآور شد: از این رو، به سرعت پس از عمل جراحی، رژیم مایع صاف آغاز و در صورت تحمل، ابتدا به رژیم مایع کامل و سپس به رژیم با فیبر غذایی بسیار کم، پیشرفت داده می‌شود.

فتحی، درباره توصیه‌های ویژه غذایی در بیماران کولوستومی، اشاره کرد: دریافت نمک باید در اندازه طبیعی یا بسته به شرایط بیمار افزایش یابد؛ میزان دریافت مایعات توصیه شده، یک تا دو لیتر در روز است که باید در بین وعده‌های غذایی استفاده شود؛ انواع میوه‌ها و سبزی خام، پخته، کمپوت یا کنسرو شده، باید دست کم دو هفته پس از جراحی، از رژیم غذایی حذف و پس از پایان این مدت، باید این دسته از مواد غذایی، دوباره و به آرامی به رژیم غذایی اضافه شود.

وی با این توصیه که مواد غذایی جدید باید به آرامی به رژیم غذایی اضافه شود تا مواردی که به خوبی تحمل نمی‌شوند، شناسایی و از انسداد دریچه پیشگیری شود، گفت: هیچگونه محدودیتی برای مصرف رژیم معمول مصرفی، وجود ندارد، مگر آنکه، مصرف آن ماده غذایی سبب تولید بو یا گاز، انسداد دریچه، تغییر رنگ مدغوع و یا اسهال شود.

این کارشناس ارشد تغذیه راهکار‌هایی مانند افزودن شکر یا عسل به بستنی و میوه؛ افزودن کره یا مارگارین به انواع نان، برنج، ماکارونی، سیب زمینی، سوپ و انواع گوشت؛ افزودن خامه به سوپ، ماکارونی یا سیب زمینی؛ اضافه کردن مغز‌ها به بستنی، سالاد، شله زرد و همچنین استفاده از کره بادام زمینی همراه نان تست یا کراکر را برای افزایش انرژی دریافتی در بیماران، هنگامی که به رژیم غذایی عادی خود بر می‌گردند، توصیه کرد.
انتهای پیام/ر

نیاز‌های تغذیه‌ای در بیماران کولوستومی

برچسب ها: تغذیه ، اخبار علمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار