پیشرفت سنگ نوردی کرمان طی ۴ سال گذشته

رییس فدراسیون سنگ نوردی گفت: طی ۴ سال گذشته، با کار زیربنایی و زیرساختی که صورت گرفت، کاستی‌های یک دهه افت سنگ نوردی کرمان، جبران شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، رضا زارعی، رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران در مجمع انتخاباتی رییس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان کرمان که در هتل ایرانگردی کرمان برگزار شد، از مدیرکل و معاونان ورزش و جوانان استان به واسطه ی پشتیبانی از رییس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزش استان کرمان تقدیر و تشکر کرد.

وی به حضور جوانمرد در رأس ورزش دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: اغلب ما ورزشکاران، به واسطه ی نگاه مثبتی که دانشگاه آزاد به ورزش علمی داشته، دانش آموخته ی این دانشگاه هستیم و خرسندیم از اینکه جوانمرد در این دانشگاه حضور دارند و قطعا شاهد رشد، توسعه و پیشرفت، ورزش دانشگاهی در آینده هم خواهیم بود.

زارعی افزود: در بدو ورود جوانمرد، به دانشگاه آزاد، شاهد حضور تیم ملی سنگ نوردی به رقابت های دانشجویان جهان در اسلواکی بودیم که شاهد کسب مدال برنز مهدی علیپور بودیم.

وی تصریح کرد: سنگ نوردی در دنیا یک ورزش دانشگاهیست، قطعا نگاه مثبت وی به این رشته، همچون نگاه دوری که دانشگاه آزاد به کوهنوردی داشت، موجب رشد، ترقی و پیشرفت این ورزش خواهد شد.

زارعی از جوانمرد به عنوان مشاور این فدراسیون دعوت کرد و از وی خواست همواره در کنار این فدراسیون باشد.

وی ضمن خسته نباشید به اعضای کارگروه های هیئت کوهنوردی استان به واسطه ی زحمات 4 ساله، یادآور شد: طی 5 سال گذشته، بالغ بر 80 سفر، به استان ها داشته ام، در این مدت، هیئت ها عموماً با فراز و نشیب های زیادی همراه بودند، اما اینکه بخواهم از هیئتی اثرگذار نام ببرم، قطعا می توانم هیئت کرمان را مثال بزنم.

رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشور با اعلام اینکه در مدت 4 سال گذشته، جبران کاستی های یک دهه افت سنگ نوردی کرمان انجام شد، بیان داشت: بعد از یک نسل که جعفری ها در سطح ایران و آسیا افتخار آفرین بودند، کرمان در سنگ نوردی افت محسوسی داشت که در این 4 سال با کار زیربنایی و زیرساختی که انجام شد، شاهد پیشرفت هایی بودیم.

زارعی گفت: به جرأت می توانم بگویم، سال های آینده متعلق به استان کرمان به ویژه در بحث سنگ نوردی بانوان است.

وی به کوهنوردی نیز اشاره کرد و افزود: در کوهنوردی هم انتظارات زیادی از استان کرمان داریم و من فکر می کنم رتبه 14 در بحث آموزش، زیبنده استان کرمان نیست.

زارعی تصریح کرد: کرمان، استان ثروتمند و با پتانسیلی است که از نظر جمعیتی هم، جزو استان های پرجمعیت و از نظر وسعت، وسیع ترین استان کشور است، بنابراین انتظار ما از استان کرمان بیشتر است.

وی یادآور شد: شاید اگر من بگویم، همه چیز را از این استان می خواهیم، توقع نابجایی باشد اما وقتی یک استانی این پتانسیل را دارد در صعودهای ورزشی، جزو سه استان برتر کشور باشد، قرار گرفتن در رتبه ی چهاردهم سیستم آموزشی ما عدد خوبی نیست.

رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشور بیان داشت: اگر چه صدور 415 مدرک آموزشی فقط در طول 9 ماه گذشته برای استان کرمان عدد کوچکی نیست و وقتی به ادوار گذشته مراجعه کنیم، عدد محسوسی را می بینیم، اما با این حال ما از هیئت استان کرمان انتظار بهبود رتبه را داریم.

 زارعی گفت: این انتظار فقط از هیئت استان نیست، بلکه از هیئت های شهرستان ها، مدیران باشگاه ها و مسئولان آموزش استان نیز انتظار داریم چرا که هیئت کوهنودری استان فقط راهبردها را می دهد و این توقع از کل باشگاه ها  و هیئت های شهرستان ها می رود.

وی یکی از دلایل توسعه و تعدد باشگاه ها را توسعه ی آموزش دانست و افزود: طی 5 سال گذشته، ما به عنوان یک فدراسیون آموزش محور، سه سال جزو فدراسیون های پایین جدول، میانه جدول و طی دو سال گذشته برترین فدراسیون آموزشی وزارت ورزش و جوانان بوده ایم.

زارعی از صدور 23 هزار و 500 مدرک آموزشی از فدراسیون کوهنوردی طی سال گذشته خبر داد.

وی به پرتال فدراسیون اشاره و تصریح کرد: این پرتال، زمینه ای را فراهم کرده تا باشگاه ها بتوانند مستقیماً دوره های آموزشی برگزار کنند و روی پرتال بیاورند، بدین ترتیب هم از درآمدهایش می توانند استفاده کنند و هم عاملی برای توسعه این ورزش هستند.

زارعی با بیان اینکه هیئت استان رسالت خود را در صعودهای ورزشی انجام داده، یادآور شد: اگر می خواهید کرمان دیده شود، باید باشگاه ها و مربیان دیده شوند و بدین ترتیب باید همه ی هیئت های شهرستان ها و مدیران باشگاه ها در این راه به هیئت استان کمک کنند.

رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشور با اعلام اینکه در زمینه ی توسعه مربیگری با 37 مربی، هیئت کرمان را در رتبه ی چهاردهم دیدیم،  از ایرانمنش خواست، طی 4 سال آینده همانطور که به صعودهای ورزشی نگاه ویژه ای دارند، به کوهنوردی هم داشته باشند.

زارعی گفت: جامعه کوهنوردی ایران از هیئت کرمان انتظار دارد در آینده در کوهنوردی هم به همین نسبت نبوغ خودش را نشان دهد.

وی از 68 هزار و 400 نفر بیمه ورزشی در کشور خبر داد و افزود: طی چند سال اخیر به ویژه  از زمان لغو مجوز گروه های کوهنوردی، هیچ گونه تغییری در بیمه ورزشی ما صورت نگرفته است، هر چند معتقدیم باید تلاش کنیم تا آمار بیمه ورزشی افزایش پیدا کند اما در کنارش آمار پرتال فدراسیون بوده که تا به امروز 35 هزار نفر عضو داریم که از این تعداد، یک سوم، اعضای فعال هستند.

 زارعی با اذعان به اینکه دقیقاً هزار مربی فعال در 31 استان کشور، فعالیت آموزشی انجام می دهند، تصریح کرد: سال 96، 23 هزار و 500 عدد آموزشی داشتیم از هیئت های کوهنوردی و هزار و 600 نفر مربی در سطح کشور تربیت شدند، که نسبت به 5 سال گذشته عدد بسیار بالا و مناسبی است.

وی یادآور شد: در سال 94 با 15 هزار آموزش دیده، بعد از فدراسیون همگانی قرار داشتیم، در سال 95 این عدد به 21 هزار نفر رسید و در سال 96، به 23 هزار و 500 نفر افزایش یافت.

رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشور بیان داشت: ابتدای دی ماه، عدد آموزشی ما 21 هزار و 45 نفر بود که هزارو 747 نفر از این تعداد آموزش مربیگری دیدند و  قطعا تا پایان امسال هم، آموزش ما از نظر کیفی به 25 هزار نفر خواهد رسید.

 زارعی گفت: شک نکنید در بین فدراسیون های ورزشی، هیچ فدراسیونی چنین مخاطب آموزش دیده و علمی نداشته و نخواهد داشت که تمامی این ها بخاطر زحمات باشگاه ها، مربیان و هیئت های ماست که واقعا دست یکایکشان را می بوسم چرا که اثبات کردند کوهنوردی یک رشته ورزشی آموزش محور است.

وی افزود: در کنار آموزش، بحث استعدادیابی را داشتیم که طی این 5 سال 13 دوره مسابقه در سطح نونهالان برگزار کردیم و معتقدیم زیرساخت ورزش ما از پایه است.

 زارعی با اعلام اینکه در کرمان مدتی خلا داشتیم و یک افت محسوس وجود داشت، دلیل این امر را انجام نشدن پشتوانه سازی عنوان کرد.

وی از برگزاری دومین مرحله ی استعدادهای برتر کشور در استان محروم سیستان و بلوچستان با حضور یکصد ورزشکار نونهال طی هفته آینده خبر داد و تصریح کرد: مرحله ی قبل در 4 استان بحث مقدماتی استعدادها را داشتیم.

زارعی با اشاره به اینکه سال آینده استعدادیابی در بحث کوهنوردی را خواهیم داشت، یادآور شد: استان کرمان در این زمینه هم می تواند پیشرو باشد.

وی با اعلام اینکه ما در 5 فدراسیون جهانی عضویت داریم، بیان داشت: فدراسیون جهانی صعودهای ورزشی، فدراسیون جهانی کوهنوردی با اسکی، فدراسیون جهانی دوی کوهستان، اتحادیه جهانی غارشناسی و ... از جمله ی این فدراسیون هاست.

 رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشور به دوی کوهستان اشاره کرد و گفت: عباس سیدی نیا از استان کرمان را می توان از پیشگامان دوی کوهستان در کوهنوردی ایران عنوان کرد.

زارعی افزود: دوی کوهستان ما می تواند، همچنان در سطح استان کرمان، در سطح ایران، آسیا و دنیا نقش ایفا کند و مدال آوری داشته باشد.

وی با اعلام اینکه کوهنوردی ما جایگاه رفیعی دارد، تصریح کرد: زیاد به بحث های قهرمانی این ورزش نگاه نمی کنیم و معتقدیم یکی از دلایلی که باشگاه های کوهنوردی ما دچار چنین بحرانی شده اند، نگاه نکردن به بُعد همگانی آن است.

زارعی یادآور شد: اگر باشگاه ها تبلیغات مناسبی داشته باشند، خانواده ها بچه های خودشان را برای فعالیت های کوهنوردی به دست باشگاه های فاقد مجوز، نمی سپارند.  

در پایان این مجمع، فرزاد ایرانمنش تنها کاندیدای تصدی این پست، با کسب همه ی آرای أخذ شده، به مدت 4 سال ریاست هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان کرمان را عهده دار شد.

انتهای پیام/ب

مجمع انتخاباتی رییس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان کرمان

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.