پاپایا در جم به بار نشست/ پیشنهاد جالب کشاورز جمی برای مقابله با توسعه بیابان ها و ریزگرد‌ها

درخت پاپایا گونه‌ای استوایی است که با تلاش کشاورز خوش ذوق جمی در این شهر به ثمر نشست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، حسین محرابی کشاورز  بوشهری گیاه پاپایا را حدود پنج سال پیش از مالزی وارد و شرایطی مانند محل زندگی‌اش را برای این گونه استوایی فراهم کرد.

اگر چه شهر جم در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و هوای آن خشک است، این کشاورز با کاشت پاپایا یا خربزه درختی در میان درختان دیگر رطوبت مورد نیازش را تامین کرده است.

محرابی می‌گوید: این درخت همان سال اول که فقط ۲۰ سانتیمتر قد کشیده بود، میوه داد و اکنون هم، مرتب گل می‌کند و میوه می‌دهد.

به گفته وی، ارتفاع درخت پاپایا به ۱۵ متر می‌رسد و هر درخت سالانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم میوه تولید می‌کند.

محرابی بیان می‌کند: می‌توان با کاشت  این درخت در مناطق ساحلی استان بوشهر که گرم و مرطوب است از توسعه بیابان جلوگیری و شغل و درآمد ایجاد کرد.

این کشاورز که در پنج سال ۴۰۰ صفحه مستندات پژوهشی درباره کشت گونه‌های جدید تدوین کرده، معتقد است: باید کشت گیاهانی که با شرایط آب و هوایی استان بوشهر سازگارند در این استان ترویج شوند و جای کشت‌هایی که اکنون اقتصادی نیستند، را بگیرند تا سود آن  به جیب افراد زیادی از کشاورز و دامدار تا فعالان صنایع تبدیلی و صادرکنندگان برود.

محرابی می‌گوید: با کشت این گونه‌ها می‌توان با توسعه بیابان و ریزگرد‌ها نیز مقابله کرد و زمین‌هایی که اکنون رها شده‌اند را به جنگل‌های اقتصادی تبدیل کرد.

این کشاورز پژوهشگر همت مسئولان برای تامین زیرساخت‌ها را نیاز اساسی تحقق این ایده می‌داند.

 

پاپایا در جم به بار نشست

پاپایا در جم به بار نشست

پاپایا در جم به بار نشست

انتهای پیام/ک

تلاش برای کشت گونه‌های جدید گیاهی

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.