مدیر باغبانی جهاد کشاورزی بوشهر:

کشت پایلوت «کینوا» در استان بوشهر انجام شد

سمیه فرح‌بخش ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران هدف از کشت کینوا را اصلاح الگوی کشت عنوان کرد و اظهار داشت: این گیاه را به دلیل مقاوم به شوری و خشکی می توان در اراضی لم یزرع کشت کرد.

کشت پایلوت «کینوا» در استان بوشهر انجام شدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، سمیه فرح‌بخش ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران هدف از کشت کینوا را اصلاح الگوی کشت عنوان کرد و اظهار داشت: این گیاه را به دلیل مقاوم به شوری و خشکی می‌توان در اراضی لم یزرع کشت کرد.

وی وضعیت ارزآوری این گیاه را مناسب ارزیابی کرد و افزود: این گیاه برای غذای کودک و افرادی که حساسیت به گلوتن غلات دارند مناسب است. استان‌های خوزستان، سمنان، یزد و سیستان بلوچستان نیز تا کنون در این زمینه کشت انجام داده‌اند. این کشت برای اولین بار در سطح یک هکتار از اراضی استان بوشهر انجام شد که در شهرستان دیر ۰.۵ هکتار، تنگستان ۰.۲۵ هکتار و بوشهر ۰.۲۵ هکتار انجام گرفت. کینوا گیاهی است یک‌ساله، که معمولا به منظور محصول دانه کشت می‌شود، ولی از برگ‌های جوان آن هم به عنوان سبزی تازه و یا پخته استفاده می‌شود و برخی ژنوتیپ‌ها کاربرد کشت علوفه‌ای دارند.

مجری کشت پایلوت کینوا در استان بوشهر ادامه داد: کینوا بومی کوه‌های آند در بولیوی، شیلی و پرو است که طی ۵۰۰۰ سال به طور مداوم مورد تغذیه مردم این مناطق بوده به طوری که در سال ۲۰۰۳، بولیوی و پرو با ۸۸ درصد تولید جهانی بزرگ‌ترین صادرکنندگان کینوا بودند. پروتئین کینوا از نظر کمی و کیفی بهتر از دانه غلات متداول است و تعادل اسیدآمینه‌ای مطلوب‌تری برای تغذیه انسان و دام نسبت به گندم دارد و لیزین بالا از مشخصه‌های بذر کینواست که دو برابر گندم است.

سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر خاطرنشان کرد: کینوا در آمریکا برای تولید آرد، سوپ، غلات صبحانه، تهیه غذا (به طور جداگانه و یا مخلوط با برنج پخته) و سالاد استفاده می‌شود. آرد کینوا به عنوان نشاسته کش‌دار در ترکیب با آرد و یا دانه گندم و ذرت برای تهیه نان، بیسکویت و یا فرآوری غذا استفاده می‌شود. سازمان خواروبار جهانی ارزش غذایی بالای آن را با شیرخشک مقایسه کرده است.  توسعه و ترویج کشت و تغذیه کینوا باعث تنوع‌بخشی به محصولات غذایی در کشور، تولید پایدار، افزایش درآمد کشاورزان و تأمین بخشی از نیاز غذایی جامعه خواهد شد. کینوا به عنوان غذایی بدون گلوتن، یک گیاه دارویی هم محسوب می‌شود. تحقیقات در زمینه این گیاه نشان داد کینوا در ایران قابل تولید و در آینده جایگاه مناسبی در زراعت خواهد داشت.

انتهای پیام /پ

کشت پایلوت «کینوا» در استان بوشهر انجام شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.