تغذیه مناسب نقش موثری در پیشگیری از سرطان‌های دستگاه گوارش دارد

دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:بر اساس بررسی‌های انجام شده سرطان‌های روده بزرگ و معده ارتباط مسقیمی با تغذیه نامناسب و سبک زندگی نادرست دارد.

تغذیه مناسب نقش موثری در پیشگیری از سرطان‌های دستگاه گوارش داردبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، عبدالرضا نوروزی دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بیماری سرطان پس از بیماری‌های قلبی و عروقی و سوانح رانندگی در جایگاه سوم مرگ و میر در کشور قرار دارد گفت: بر اساس آمار‌های سالانه چهارهزار نفر در کشور جان خود را به دلیل سرطان از دست می‌دهند که بخش زیادی از این بیماری‌ها را می‌توان با تغذیه مناسب و سبک زندگی صحیح پیشگیری کرد.

وی تصریح کرد: سرطان‌های دستگاه گوارش به ویژه سرطان معده و روده بزرگ جزء سه سرطان شایع در کشور است و مطالعات جدید نشان داده که ارتباط مستقیمی با روش زندگی و برنامه‌های تغذیه‌ای و سرطان روده بزرگ و معده وجود دارد.

 دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نتایجی که از یک طرح پژوهشی در کشور انگلستان بتازگی منتشر شد نشان داد در یک دوره ۱۰ ساله مسائل تغذیه‌ای بخصوص چاقی ارتباط مستقیمی با ایجاد سرطان دارد بطوریکه چاقی سبب افزایش ۱.۴ برابری سرطان معده و افزایش ۲.۷ برابری سرطان روده بزرگ را دارد.

نوروزی به دیگر عوامل مرتبط با سرطان‌ها اشاره کرد و افزود: تحقیقات نشان داده است مصرف نمک به میزان بیش از ۹ گرم در روز ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: مصرف غذا‌هایی شامل نیتریت، نیترات و نیتروزامین که در غذا‌های با ماندگاری طولانی مدت مانند کنسرو‌ها و گوشت‌های فراوری شده مانند سوسیس و کالباس وجود دارد آلودگی‌های محیطی و دودی کردن برخی غذاها، نحوه پخت و پز، غذا‌های کبابی احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ و معده را افزایش می‌دهد.

دانشیار تغذیه بالینی دانشکده دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای پیشگیری توصیه کرد: پیشگیری از چاقی و درمان چاقی به عنوان اولین راهکار برای مبارزه با سرطان معده و روده بزرگ است تعدیل در مصرف چربی‌ها بخصوص چربی‌های اشباع شده یکی دیگر از راهکار‌های تغذیه‌ای برای پیشگیری از سرطان معده و روده بزرگ می‌باشد.

نوروزی افزود: مصرف روزانه ۳۵۰ گرم میوه و ۷۵۰ گرم سبزی همچنین فعالیت بدنی مناسب نیز راهکاری مناسب برای پیشگیری از سرطان‌های دستگاه گوارش هستند.
 
انتهای پیام//ج.ر
 

چاقی ارتباط مستقیمی با سرطان دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.