ریگان مدفون در غبار

گرد وغبار ۱۶ روستا ریگان را خالی از سکنه و ۱۵۰ روستا را در محاصره شن‌های روان قرار داده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، شهرستان ریگان یکی از شهرستان‌های شرقی استان کرمان است که بعد از خوزستان دومین نقطه از کانون‌های بحران بادی کشور می‌باشد.

همه ساله گرد وغبار شدید اهالی این شهرستان را خانه نشین و باعث مشکلات تنفسی برای شهروندان این خطه کویری می‌شود.

شهرستانی که بیش از ۱۰ سال می‌باشد که رنگ باران را به خود ندیده است وهر روز پوشش گیاهی این شهرستان خشک و بر طوفان‌های آن افزوده می‌شود.

ریگان همان گونه که از اسم آن مشخص می‌باشد از کلمه ریگ وپسوند ان تشکیل شده است که این روز‌ها مردمانش در گرد وغبار محبوسند وصدایشان به جایی نمی‌رسد.

مردمانی که چشمانشان پر از گرد وغبار، اما دلهایشان امیدوار به مسئولینی است تا این گرد و غبار را از چهره مظلوم آن‌ها بزدایند.

طوفان‌های سهمگین وگرد وغبار شدید در این شهرستان باعث شده است که همه ساله میلیارد‌ها تومان خسارت به زیرساخت‌های این شهرستان وارد شود.

شهرستانی که ۲۸۵ کیلومتر تا مرکز استان فاصله دارد .

در گذشته طوفان‌های شدید شن در این شهرستان اندک بود، اما امروزه طوفان‌های شدید شن نیمی از سال این شهرستان را در بر می‌گیرد و مردمانش را در رنج و عذاب قرار می‌دهد.

رضا پیوندی شهروند ریگانی گفت :با وزش طوفان شن تمامی مشکلات ما افزوده می‌شود ونای نفس کشیدن بر ما نمی‌ماند.

این شهروند ریگانی می‌گوید طوفان شن درس خواندن را از فرزندان ما می‌گیرد و از تحصیلات باز می‌مانند.

محمد حقیقی فر تصریح کرد:  در روستایی که ما زندگی می‌کنیم هر لحظه طوفان که شروع به وزیدن می‌نماید باید در منازل خود قرار بگیریم وساعت‌ها در خانه حبس شویم.

خانم شهیکی گفت: مسئولین کشور به داد ما ریگانی‌ ها برسند ما در زیر خروار‌ها شن در حال دفن شدن هستیم و اما کسی صدای ما را نمی‌شنود.

فرماندار ریگان گفت: طوفان سالانه در شهرستان ریگان بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال خسارت به زیر ساخت‌ها وارد می‌نماید.

امین باقری  اظهار کرد : نیمی از سال  را  در این  شهرستان طوفان داریم که این امر باعث مشکلاتی برای اهالی این شهرستان شده است.

وی با اشاره به ناکافی بودن اعتبارات در زمینه مهار گرد وغبار در این شهرستان ابراز کرد: نهالکاری ومالچ پاشی واجرای طرح‌های بین المللی جهت مهار گرد و غبار در این شهرستان در حال انجام می‌باشد، اما به دلیل از بین رفتن پوشش گیاهی این تلاش ناکافی است.

فرماندار ریگان تصریح کرد:  با توجه به کاهش بارش نزولات جوی در این شهرستان بر کانون‌های بحرانی این شهرستان افزوده شده است و این امر گرد و غبار را در این شهرستان تشدید نموده است.

باقری عنوان کرد : بیش از ۲۵۰۰ هکتار کانون بحران فرسایش بادی خطرناک در این شهرستان وجود دارد که این کانون‌های بحرانی باعث تشدید گرد و غبار در این شهرستان شده اند.

وی افزود :گرد وغبار شدید به زیرساخت‌های این شهرستان خسارت وارد وباعث از بین رفتن را‌ههای این شهرستان می‌شود.

گزارش از موسی ملائیان

انتهای پیام/ی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار