روایت حاج قیطاس از ۷۵ سال همنشینی با یار خوش‌زبان

حاج قیطاس عباسی مقدم، پیرترین دوستدار کتاب شهرستان فسا با وجود اینکه در آستانه ۹۰ سالگی است روزانه بین ۷ تا ۱۰ ساعت مطالعه می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، نامش حاج قیطاس عباسی مقدم و ساکن یکی از روستا‌های توابع شهرستان فسا به نام خورنگان است، پیرمرد روستایی متولد ۱۳۰۸ که کتاب‌خوان بودنش او را متمایز کرده است.

دو سال شاگرد مکتب روستایشان بوده و طی ۴ ماه روخوانی کل قرآن را یاد می‌گیرد، دو سال هم به مدرسه رفته و به گفته خودش «معادل مدرک پنجم یا ششم در سال ۱۳۲۳» تحصیلات دارد.

به دلیل فوت پدرش برای تامین درآمد خانواده مجبور به ترک تحصیل می‌شود، اما این موضوع هیچ گاه عطش او را به کتاب خواندن کم نمی‌کند تا جایی که از همان سال ۱۳۲۳ زمانی که نوجوانی ۱۵ ساله بوده هر شب همنشین باسواد‌های روستا می‌شده و اولین کتاب غیردرسی که مطالعه کرده «موش و گربه علامه مجلسی» بوده است.

به گفته خودش از همان ابتدا که خواندن و نوشتن را یاد گرفته به کتاب خواندن علاقه داشته، اما از آنجا که کارگر بوده به دلیل مشغله کاری در طول روز فرصت زیادی برای مطالعه نداشته، اما در همان زمان‌هایی که کارگری می‌کرده نیز هر شب موقع استراحت و قبل از خواب کتاب می‌خوانده است.

۶ سال پیش و در سن ۸۴ سالگی موقع کار در باغ زمین می‌خورد و از ناحیه لگن آسیب می‌بیند و همین حادثه تقریبا او را خانه‌نشین می‌کند. این خانه‌نشینی وقت آزاد زیادی برای کتاب‌خواندن برایش فراهم می‌کند و به گفته دخترش: «هر چه بیدار است کتاب می‌خواند و روزانه ۷، ۸ و گاهی ۱۰ ساعت مطالعه می‌کند».

حاج قیطاس علاقه زیادی به خواندن کتاب‌های مذهبی و زندگی‌نامه اهل بیت (ع) دارد و مانند بیشتر ایرانیان خواندن شاهنامه و داستان هایش را دوست دارد. می‌گوید: «تا الان خیلی کتاب مطالعه کردم و تعداد آن‌ها را یادم نمی‌آید».

علاقه این پیرمرد ساده روستایی به خواندن کتاب آنقدر زیاد است که هر سال دخترش به مناسبت روز پدر چندین کتاب برایش هدیه می‌گیرد. دخترش می‌گوید: «بعضی کتاب‌ها را چندین بار می‌خواند. دو سال پیش به مناسبت روز پدر کتاب «سرزمین خورشید» درباره زندگینامه پیامبر برایش خریدم که بیش از هزار صفحه دارد. در این دو سال ۵ مرتبه این کتاب را خوانده است».

سبک خانه آن‌ها قدیمی با حیاطی ۴۰۰ متری است و کتابخانه‌ای به شکل امروزی در خانه دیده نمی‌شود، اما وجود ۱۰ کتاب دور تخت‌خواب، بیشتر از ۴۰ کتاب در طاقچه اتاق خواب حاج قیطاس و نزدیک ۵۰ کتاب در اتاق‌های دیگر این خانه روستایی گویای علاقه این پیرمرد به خواندن کتاب است.

البته حاج قیطاس تعداد کتاب‌هایش بیشتر از این بوده، ولی قدیم‌تر‌ها به کسانی که امانت داده دیگر پس نداده‌اند و همین امر سبب حساسیت بیشتر این پیرمرد دوستدار کتاب به آرشیو کتاب‌هایش شده. دخترش این حساسیت پدر را به علاقه زیاد پدر به کتاب‌هایش تعبیر می‌کند و با خنده می‌گوید: «اگر کسی کتابش را به امانت ببرد مرتب می‌گوید فلانی کتابم را برده و هنوز نیاورده است. کتابم را از او بگیرید. وقتی می‌گوییم این کتاب را ۲۰ دور خواندی و خط به خطش را حفظی. می‌گوید: نه کتابهایم باید کنارم باشند. خیلی دوستشان دارم».

حاج قیطاس عید نوروز پیش رو ۹۰ ساله می‌شود. شغلش کارگری بوده، کشاورزی و بنایی کرده و به قول دخترش تا قبل از خانه‌نشینی «همه فن حریف بوده»، ۴ فرزند پسر و ۲ فرزند دختر ثمره زندگی مشترکش با همسری هم سن و سال خودش است.

تقریبا همه فرزندانش تحصیل کرده‌اند و آن‌ها نیز اهل مطالعه و کتاب‌خوانی هستند.

دخترش می‌گوید: «همه ما به خواندن کتاب علاقه داریم و کتاب خوان بودن پدر در این موضوع تاثیر داشته است. یکی از برادرانم بازنشسته آموزش و پروش است و خیلی خیلی به کتاب علاقه دارد. مانند پدرم دائم کتاب در دست دارد. حتی زمانی که برای سرزدن به ما، اینجا می‌آید فرصت کتاب خواندن را از دست نمی‌دهد».

این پیرمرد با وجود اینکه در آستانه ۹۰ سالگی است حافظه خیلی خوبی دارد و شعری که سال ۱۳۲۳ در مدرسه یاد گرفته را بدن هیچ مکثی می‌خواند. اطلاعات عمومی‌اش بالا است. همه اطرافیان خود را به کتابخوانی تشویق می‌کند. خیلی دوست دارد که همه مردم کتاب‌خوان باشند و معتقد است که «همه بدبختی و گرفتاری مردم به دلیل مطالعه نکردن است».

دخترش می‌گوید: «هر مهمانی که به خانه می‌آید پدرم کتاب‌هایش را به آن‌ها نشان می‌دهد و آن‌ها را تشویق به کتاب‌خوانی می‌کند».

روستای خورنگان یکی از روستا‌هایی است که به دلیل استمرار فعالیت‌های کتابخوانی امسال نامزد پنجمین دوره جشنواره انتخاب روستای دوستدار کتاب است. «البته به جز روستای "خورنگان" روستای «دستجه» فسا نیز یکی دیگر از نامزد‌های پنجمین دوره انتخاب روستای دوستدار کتاب است» این خبر را رئیس اداره ارشاد فسا می‌دهد.

محمد کاظم رحمانی می‌گوید: «ظرفیت فرهنگی روستای خورنگان زیاد است. نویسنده‌های زیادی دارد. بیش از ۱۲۰ تحصیل کرده در مقطع دکترا دارد». در این روستا مردم به صورت خود جوش مسابقات کتاب برگزار می‌کنند.کودکان در مدارس و مهدکودک‌های این روستا تصویرسازی کتاب انجام می‌دهند.

در آرایشگاه‌های مردانه و مغازه‌های این روستا قفسه کتاب گذاشته شده و اصناف این روستا مشتاق ترویج کتاب هستند و علاقه‌مندی به حوزه کتاب در این روستا کاملا مشهود است. در ساختمان دهیاری و درمانگاه این روستا بریده‌هایی از کتاب سعدی شیرازی برای مطالعه مراجعه‌کنندکان به صورت یک برگه چاپ شده است.

به گفته رحمانی «دهیاری این روستا در پی ساخت یک المان کتاب در ورودی روستا است و قرار است در آینده نزدیک بزرگترین نمایشگاه کتاب این بخش شهرستان در این روستا برگزار شود».

در چهار دوره قبل جشنواره انتخاب روستای دوستدار کتاب، روستای لایزنگان داراب، خواجه جمالی نی‌ریز، فهلیان شهرستان ممسنی، امامزاده بزم بوانات، فیشِوَر اِوَز لارستان، علویه جهرم به عنوان روستای دوستدار کتاب برگزیده شدند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/چ

کتابخوانی حاج قیطاس پیرمرد فسایی

 

برچسب ها: معرفی کتاب ، شعر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار