اتاق بازرگانی بررسی کرد؛

۵۲۹ میلیون دلار آمار واردات گوشی تلفن همراه در سال گذشته

آمار واردات گوشی تلفن همراه در سال ۱۳۹۶ برپایه آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران رقم ۵۲۹ میلیون دلار را نشان می‌دهد.

 ۵۲۹  میلیون دلار آمار واردات گوشی تلفن همراه در سال گذشتهبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی ایران، تفاوت قابل توجه آمار رسمی گمرک ایران با آمار سایر کشور‌ها در خصوص ارزش واردات به ایران ممکن است ناشی از مباحثی از جمله کم اظهاری ارزش در محموله‌های وارداتی به ایران، قاچاق یا واردات غیر رسمی و اشتباهات آماری باشد.

آمار واردات گوشی تلفن همراه در سال ۱۳۹۶ برپایه آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران رقم ۵۲۹ میلیون دلار را نشان می‌دهد، اما برپایه بررسی‌های اتاق بازرگانی و گزارش کشور‌های طرف معامله با ایران، این رقم ۷۳۹ میلیون دلار را نشان می‌دهد.

طبق اعلام گمرک ایران، در سال ۱۳۹۶ حدود سه میلیون و ۲۲۴ هزار و ۶۱۷ دستگاه تلفن همراه به ارزش ۵۱۸.۲ میلیون دلار به کشور وارد شده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد در سال ۹۵ بالغ بر ۷۱۹ هزار دستگاه تلفن همراه وارد کشور شده بود و به نظر می‌رسد در سال ۱۳۹۶، متوسط قیمت وارداتی هر دستگاه تلفن همراه ۱۶۰ دلار بود.

امارات متحده عربی به عنوان بزرگترین مبدا واردات تلفن همراه ایران، ادعا می‌کند که در سال ۲۰۱۷ معادل ۴۶۸ میلیون دلار تلفن همراه به ایران صادر کرده است، در حالی که براساس آمار‌های گمرک ایران، واردات تلفن همراه کشور از امارات متحده عربی در سال ۱۳۹۶ حدود ۳۸۷ میلیون دلار بود.

اختلاف آماری مشاهده شده بین آمار‌های واردات ایران و آمار‌های صادرات هنگ کنگ نیز به نسبت بالا بوده و برپایه آمار‌های گمرک کشور، ایران در سال ۱۳۹۶ حدود ۶.۲ میلیون دلار واردات از هنگ کنگ داشته؛ اما آمار‌های هنگ کنگ حاکی از صادرات قریب به ۸۷ میلیون دلاری تلفن همراه به ایران است.

علاوه براین آمار‌های گمرک ایران حاکی از آن است که برخی کشور‌ها به عنوان مبادی وارداتی ایران اعلام شده اند، اما آن کشور‌ها ایران را به عنوان مقاصد صادراتی تلفن همراه خود اعلام نکرده یا رقمی که به عنوان صادرات این کالا به ایران گزارش کرده اند، بسیار کمتر از رقم گزارش شده از سوی گمرک ایران است.

ترکیه و ویتنام هم کشور‌هایی محسوب می‌شوند که براساس آمار‌های گمرک ایران به ترتیب ۹۰۴ میلیون دلار و ۶۲۸ میلیون دلار واردات تلفن همراه از آن‌ها انجام شده است؛ این در حالی است که در آمار‌های صادرات تلفن همراه این کشورها، ایران به عنوان مقصد صادراتی وجود ندارد.

سوئد نیز دیگر کشوری است که براساس آمار‌های گمرک، ایران در سال ۱۳۹۶ معادل ۲۰۷ میلیون دلار تلفن همراه از این کشور وارد شده، اما آمار‌های سوئد صادرات چهار هزار دلاری تلفن همراه از این کشور به ایران را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

امارات متحده عربی به عنوان بزرگترین مبدا واردات تلفن همراه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار