افتتاح خانه هوره در شهرستان اسلام آباد غرب

رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان اسلام آبادغرب از افتتاح خانه هوره در این شهرستان در هفته آینده خبر داد.

ب‍ه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،خسرو تمری رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان اسلام آبادغرب "هوره" را یکی از ابتدایی‌ترین و اصیل‌ترین موسیقی مردمان کُردزبان عنوان کرد و گفت : این نوع موسیقی به ویژه در میان ایل کلهر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به قدمت بسیار این نوع موسیقی گفت : برخی قدمت هوره را به دوران قبل از اسلام و حتی برخی قدمت آن را به دوران زرتشت پیامبر نسبت داده‌اند.

تمری با بیان اینکه هوره هم در مراسم شادی و هم در مراسم غم کاربرد دارد، گفت: عمده موارد استفاده این نوع موسیقی در میان کُردزبانان در مراسم شادی بوده است، این نوع موسیقی عمدتا مضمون و محتوایی مذهبی داشته و اشعار آن نیایش گونه بوده و در سال‌های بعد داستان‌های عاشقانه هم دستمایه اشعار این نوع موسیقی قرار گرفت.

تمری با اشاره به جایگاه ویژه هوره در شهرستان اسلام آبادغرب، گفت: تقریبا روستایی در این شهرستان نیست که هنرمندانی شاخص در زمینه هوره نداشته باشند و خوشبختانه نسل جوان این شهرستان هم این نوع موسیقی را با علاقه دنبال می‌کنند و در همین راستا تصمیم بر این گرفته شد که خانه‌ای برای حفظ این موسیقی اصیل کردی و احیا و رونق آن در اسلام آبادغرب دایر شود.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسلام آبادغرب افزود: برنامه داریم با راه اندازی این خانه، کار گردآوری و آثار هنرمندان و اساتید هوره را انجام دهیم که این کار نیازمند تامین اعتبار حدود ۵۰ میلیون تومانی است تا بتوانیم به تمام مناطق کُردزبان سفر کرده و آثار هنرمندان را ضبط و جمع آوری کنیم.

تمری از افتتاح خانه هوره در روز دوشنبه هفته آینده (۲۴ دی) خبر داد و افزود: برای حضور در این برنامه از استاندار کرمانشاه نیز دعوت شده است .

 

 

انتهای پیام/د

موسیقی هوره به ویژه در میان ایل کلهر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار