خودکنترلی بزرگترین وسیله برای رسیدن به مقامات معنوی

سومین همایش فصلی روسا و دادستان های واحدهای قضایی استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، آیت الله فلاحتی در این گردهمایی با اشاره به چندین حکمت از نهج البلاغه و شرح و تفسیر بیانات امیرکلام حضرت علی(ع) گفت: امیرالمومنین چه در زمان خانه نشینی و چه در زمانی که زعامت و رهبری مسلمین را برعهده داشت نمونه بارز یک انسان کامل بعد از پیامبر اسلام بود.

امام جمعه رشت خودکنترلی را بزرگترین وسیله برای رسیدن به مقامات معنوی برشمرد و افزود: در طول تاریخ اسلام پس از ائمه اطهار هیچ انسانی به عظمت رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) دیده نشده است که با مهار نفس و تقوای الهی تا آخرین لحظه عمر در صراط مستقیم الهی مستحکم و مطمئن قدم بردارد.

وی توجه به خداوند متعال را در امور و شئونات زندگی، امری ضروری ذکر نمود و گفت: تمامی انسان‌ها ظرفیت هبوط و سقوط را دارا بوده و آنچه در این میان می‌تواند نجات بخش باشد توکل به ذات الهی و استعانت از حضرت، ولی عصر (عج) است.

نماینده، ولی فقیه در استان گیلان افزایش دانش کاری و مراجعه مستمر به کتب مرجع را برای تمامی قضات امری ضروری دانست و تاکید کرد: دقت، سرعت و قاطعیت در صدور احکام قضایی از مطالبات امروز مردم از محاکم است.

آیت الله فلاحتی در ادامه به قضات توصیه کرد: با پرهیز از تکبر و هوای نفس در صدور احکام، با رویکردی پدرانه و دلسوزانه و حفظ آرامش، حق مظلومین را استیفا نمایند.

امام جمعه رشت در پایان سعه صدر و عدم تاثر از اقوال و توصیه‌های بیرونی را در صدور حکم عادلانه ضروری عنوان کرد و توفیق خدمت عابدانه و بندگی مخلصانه را از خدای متعال مسالت نمود.

احمد سیاوش پور رئیس کل دادگستری استان نیز در این نشست تقویت حجب و حیا، پایبندی به ارزش‌های اخلاقی اجتماع و حضور در فضای امن خانواده را از عوامل کاهش آسیب‌ها و پیشگیری از وقوع جرائم برشمرد و اظهار کرد: در گذشته افراد به لحاظ قرار گرفتن در بافت اجتماعی و فضای خانواده و اقوام از بسیاری از تخلفات اجتناب می‌ورزیدند، اما امروزه با گسترش فضای مجازی شاهد کمرنگ شدن چنین فرهنگی هستیم.

رئیس شورای قضای استان با بیان اینکه با الطاف الهی و به برکت روح پاک و معنوی امام راحل و ثمره خون شهیدان، چهل سال از عمر انقلاب اسلامی با تمام فراز و نشیب‌ها سپری شده است گفت: دشمنان در طول این ۴۰ سال تلاش نمودند تا از تمامی حربه‌ها برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی استفاده کنند و با اعمال فشار‌های مختلف، مردم را مایوس نمایند، اما هر روز بر عظمت و صلابت ایران افزوده می‌شود.

وی با اشاره به تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی و معیشتی تحمیل شده بر کشور، از همه قضات و کارکنان اداری دستگاه قضایی استان گیلان خواست تا با سعه صدر و روی گشاده با مردم مدارا نموده و در خدمت به آنان صادقانه و دلسوزانه عمل نمایند.

این مقام ارشد قضایی درک شرایط زمان و عمل بر مبنای مقتضیات آن را ضروری دانست و توصیه کرد: قضات محاکم در رسیدگی سریع و دقیق به پرونده‌های قضایی تلاش نمایند.

رئیس کل دادگستری استان با تاکید بر تعامل ضابطه‌مند با سایر نهاد‌ها افزود: امروز باید تمامی دستگاه‌های اجرایی، نظامی، امنیتی و قضایی دست به دست هم داده و با کار جهادی و همت مضاعف با یکدیگر برمحور قانون تعامل داشته و در رفع موانع و مشکلات مردم از هیچ کوششی فروگزار نکنند.

وی با اشاره به شیوه نامه‌هایی که در نشست مشترک استانداری و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در حوزه اقتصاد، کشاورزی و عمران و در راستای رفع معضلات استان تصویب شده است گفت: این شیوه نامه‌ها به تمامی روسای دادگستری‌ها و دادستان‌های استان ابلاغ شده است و مسئولان قضایی در هر شهرستان باید بر اجرای صحیح و به موقع آن تاکید و نظارت نمایند.

انتهای پیام/آ

دقت، سرعت و قاطعیت در صدور احکام قضایی

برچسب ها: دادگستری ، قضایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.