عملیات کربلای ۵ نماد خستگی‎ناپذیری و شهادت‎طلبی ملت ایران

فرمانده سپاه قمر بنی هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری گفت: عملیات کربلای ۵، نماد رشادت، خستگی ناپذیری و شهادت طلبی ملت ایران در برابر دشمن است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سرتیپ دوم پاسدار علی‎محمد اکبری فرمانده سپاه قمر بنی هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری، به مناسبت سالروز عملیات غرورآفرین کربلای پنج و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این عملیات گفت: آزادی و عزت ایران اسلامی، مرهون رشادت و جانبازی رزمندگان و خون مقدس شهدایی است که در عملیات‌هایی مانند کربلای پنج، مظلومانه به شهادت رسیدند.

وی افزود: عملیات کربلای پنج در حالی آغاز شد که همانند عملیات‌های یک سال قبل از آن و بر خلاف پنج سال اول جنگ تحمیلی، عمده قوای تک‌ور به صورت ادغامی از نیرو‌های ارتش، سپاه و نیرو‌های مردمی عمل نکردند بلکه نیرو‌های تک‌ور زمینی متشکل از سپاه پاسداران و بسیج بودند و واحد‌های ارتش شامل توپخانه، هوانیروز، پدافند هوایی و نیروی هوایی در نقش پشتیبانی رزمی از نیرو‌های تکاور ظاهر شدند.

اکبری اضافه کرد: این عملیات با هدایت قرارگاه‌های نوح، کربلا، نجف و قدس که همان قرارگاه‌های هدایت‌کننده عملیات کربلای چهار بودند و با بکارگیری بیش از ۱۰ لشکر اجرا شد و نیرو‌های سپاه سوم، ششم و هفتم ارتش بعث در مقابل آن‌ها قرار داشتند.

وی ادامه داد: عملیات کربلای پنج نماد خستگی ناپذیری ملت ایران در برابر دشمن است که رشادت و پایمردی رزمندگان اسلام در این عملیات مثال‌زدنی بود.

اکبری گفت: با وجود آمادگی و تجهیز بیش از پیش دشمن و حمایت‌های همه جانبه کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بویژه آمریکا از ارتش بعثی، رزمندگان و نیرو‌های ایرانی مصمم به تحمیل اراده خود بر دشمن بودند که با پایمردی وصف‌ناپذیری، خستگی ناپذیری ملت ایران را برای صدام و حامیانش اثبات کردند.

وی افزود: در این عملیات، شهدای زیادی تقدیم انقلاب و اسلام شد و سردارانی همچون شهید حسین خرازی و اسماعیل دقایقی به خیل شهدای دفاع مقدس پیوستند.

فرمانده سپاه قمر بنی هاشم (ع) استان چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: روحیه شهادت طلبی و مجاهدت، رمز پیروزی در عملیات کربلای پنج بود و این عملیات نماد کوچکی از مجاهدت‌های مردم در حفاظت از انقلاب اسلامی و دستاورد‌های آن است.

اکبری ادامه داد: در این عملیات، رزمندگان اسلام موفق به پیشروی محدود و عقب راندن نیرو‌های دشمن از حدود ۷۵ کیلومتر مربع از خاک عراق شدند و تلفات سنگینی را بر نیرو‌های دشمن وارد کردند.

وی گفت: همچنین در این عملیات که در یک منطقه محدودی انجام می‌شد، خلبانان جان بر کف هوانیروز و نیروی هوایی ارتش، پابه‌پای رزمندگان اسلام در جبهه زمینی، به مواضع دشمن یورش می‌بردند.

اکبری اضافه کرد: هوانیروز در این عملیات توانسته بود با بکارگیری ۱۳۱ فروند از انواع بالگرد‌ها و حدود یک هزار و ۲۰۰ خدمه و انجام چهار هزار و ۴۰۶ ساعت پرواز، هلی‌برن پنج هزار و ۲۹۲ نفر به منطقه عملیاتی، انتقال ۵ هزار و ۶۰۱ مجروح به پشت جبهه و جابجایی ۴۱۰ تن تجهیزات در این حماسه بزرگ شریک باشد و بزرگترین عملیات خود را در تاریخ دفاع‌مقدس و جنگ‌ها در سطح جهان با موفقیت به اتمام برساند.

وی یادآور شد: در واقع کربلای پنج، عملیاتی غرورآفرین برای ملت ایران بود و شهیدان عزیز با نثار خون خود، افتخاری دیگر را در تاریخ کشورمان ثبت کردند.

اکبری، همچنین نقش رزمندگان استان چهارمحال و بختیاری در قالب تیپ ۴۴ قمر بنی هاشم (ع) در دوران دفاع مقدس و از جمله عملیات کربلای پنج را تشریح کرد.

گفتنی است: عملیات کربلای پنج، از عملیات‌های دوران دفاع مقدس با رمز «یا زهرا (س)» و به فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۶۵ و با ۱۵ روز فاصله پس از عملیات کربلای چهار، در منطقه شلمچه استان خوزستان آغاز شد و تا ۶ فروردین ۱۳۶۶ ادامه داشت.

انتهای پیام/ش

شهادت‌طلبی و مجاهدت، رمز پیروزی در عملیات کربلای پنج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار