بهره مندی ۳۴ کودک اوتیسم از خدمات آموزشی توانبخشی

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت:۳۴ کودک اوتیسم از خدمات آموزشی توانبخشی بهره‌مند شدند.

رضازاده معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،گفت: ۳۴ کودک اوتیسم از خدمات آموزشی توانبخشی بهره‌مند شدند.

وی با بیان اینکه این کودکان شامل ۱۸ دختر و ۱۶ پسر در سنین ۳ تا ۱۸ سال هستند،افزود:میزان شیوع اختلال طیف اوتیسم در کودکان و بزرگسالان حدود ۱ درصد است.

رضازاده گفت:هر چند تشخیص این اختلال در سنین اولیه زندگی اهمیت دارد، اما علایم این اختلال از ۱۸ ماهگی بروز و معمولا در ۲۴ ماهگی قابل تشخیص است.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی افزود:اختلال طیف اوتیسم از جمله اختلالات پر هزینه است که نیاز به خدمات تخصصی مستمر اعم از روانشناسی، کاردرمانی و گفتار درمانی دارد به همین دلیل مخارج این خانواده‌ها بسیار بالاتر و نیازهایشان خیلی وسیع تر از خانواده‌های دارای کودکان با سایر معلولیت‌ها است.

وی با اشاره به اینکه تعداد ۷ هزار و ۳۵۰ نفر در سطح استان از خفیف تا شدید مبتلا به اختلال طیف اوتیسم هستند، گفت: این کودکان با چالش‌هایی از جمله عدم پوشش بیمه به خدمات توانبخشی، عدم برنامه ریزی وزارت علوم جهت تحصیلات عالیه، عدم برنامه ریزی سازمان فنی حرفه‌ای و کمبود اعتبارات برای توسعه مراکز اوتیسم روبرو هستند.

رضازاده افزود:در حال حاضر جهت تشخیص اوتیسم هیچ آزمایش بیولوژیک وجود ندارد و خصوصیات اصلی اختلالات آن در دو زمینه رفتاری نقص در ارتباط اجتماعی و رفتارها، علایق یا فعالیت‌های تکراری و محدود مشاهده می‌شوند.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار کرد: بهزیستی با همکاری بخش غیر دولتی اولین مرکز آموزشی و توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم – توان افزا را از تیر ماه ۹۳ تأسیس و راه اندازی نمود که شامل روانشناس بالینی، کار درمان، گفتار درمان و مربی آموزشی است.

انتهای پیام/غ

فرشتگانی به نام اوتیسم

برچسب ها: بهزیستی ، توانبخشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار