دالوندی:

تعرفه خدمات پرستاری کشور خاک می‌خورد/ نیازمند ۱۵۰ هزار تخت هستیم

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: متاسفانه تعرفه خدمات پرستاری بعد از ۱۲ سال تصویب در مجلس هنوز اجرایی نمی‌شود.

خاک خوردن تعرفه خدمات پرستاری در کشوربه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اصغر دالوندی رئیس سازمان نظام پرستاری امروز در مراسم روز پرستار که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: مشکل جذب بزرگترین چالش امروز پرستاری است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت پرستاران نیم به اضافه یک از جامعه پزشکی را تشکیل می‌دهند، افزود: در نظام مدیریت نیروی انسانی کار جلب و جذب و نگهداری پرستاران موضوعی بسیار مهم است؛ قانون مداری بحثی مهم است و رهبری تاکید بر نظارت بر اجرای آن دارند و تعرفه خدمات پرستاری ۱۲ سال خاک می‌خورد و ما به فکر اختصاص بودجه این طرح هستیم.

باید از رویکرد بیمارستان محوری و بیمار محوری دست برداریم

وی افزود: ما باید از رویکرد بیمارستان محوری و بیمار محوری دست برداریم زیرا اگر کل سرمایه کشور را در این زمینه صرف کنیم باز هم کافی نیست.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: طرح تحول با همه عظمتی که داشت به خدمات القا دامن زد، باید به ۲۰ سال گذشته نگاهی بیندازیم که به سیستم بهورزی روی آورده و توانستیم سیستم سلامت کشور را گسترش دهیم، باید به خدمات پایه برگردیم، باید به پزشکی عمومی و تغییر سبک زندگی بیشتر توجه کنیم.

وی اظهار کرد: نگاه ما ضریب پرستار به تخت است، اما در دنیا ضریب جمعیت به پرستار است. باید این رویکرد‌ها با حضور دکتر نمکی تغییر پیدا کند. ۹.۳ جمعیت ما به سمت سالمندی رفته است،‌ در این بین ما برای سالمندی چه اقداماتی انجام داده‌ایم؟ تنها جلسه تشکیل داده‌ایم، پرستاران آماده‌اند مدیریت سالمندی را در جامعه نهادینه کنند.

دالوندی بیان کرد: پدیده همراه بیمار معضلی شده است؛ آن‌ها در کار پرستاران دخالت می‌کنند و این اتفاق گاهی منجر به خشونت می‌شود.

در برخی کشور‌ها حقوق پرستار و پزشک متخصص یکسان است

وی افزود: قیمت پرستاری در کشور ۳۰۰ دلار است در استرالیا به ۱۰۷ هزار دلار می‌رسد. در برخی کشور‌ها حقوق پرستار و پزشک متخصص یکسان است. ما نیازمند پوشش خدمات پرستاری هستیم، بیمه باید نهاد نظارتی بر وزارت بهداشت و نه در درون بهداشت باشد. من در هیچ جای دنیا ندیده ام که بیمه درون وزارت بهداشت باشد، بنده بیمه را به عنوان راهنما می‌بینم که در ارتباط پزشک و پرستار خط ایجاد کند و حق آن‌ها را بدهد.

رئیس سازمان نظام پرستاری تاکید کرد: باید منشی‌گری را از پرستار برداریم، چرا پرستاران حرفه‌ای ما باید خانه نشین و پشت میز نشین باشند و از خدمات اصیل پرستاری محروم بمانند، معوقات پرستاران باید پرداخت شود، ما اعتلای جامعه پرستاری را خواستاریم.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: متاسفانه تعرفه خدمات پرستاری پس از ۱۲ سال تصویب در مجلس هنوز اجرایی نمی‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲ هزار عضو هیئت علمی، ۱۹۰ دانشکده، ۱۱۸ عضو هیئت مدیره و ۲۰۰ هزار کادر پرستاری در کشور فعال هستند و ما باید بر روی سیستم بهورز تمرکز داشته باشیم، زیرا این کار شاخص‌های سلامت را ارتقاء و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

دالوندی ادامه داد: تخصص‌گرایی باید از جامعه به بیمارستانی و مراکز درمانی رخت ببندد و باید توجهی ویژه به پرستاران و پزشکان عمومی کرد، زیرا این ۲  گروه به خوبی می‌توانند طرح نظام ارجاع را در کشور اجرایی کنند.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه ما باید به تغییر سبک زندگی و مهارت‌ها توجهی ویژه‌ داشته باشیم، افزود: حاکمیت نقشی مهم در افزایش مهارت‌ها و سبک زندگی سالم دارد و در دنیا برعکس ایران تخت محور نبوده و مراکز درمانی به خوبی در دسترس مردم قرار دارد.

وی اضافه کرد: ما نباید به سمت تنها ساخت بیمارستان برویم بلکه باید با اجرای خدمات بالینی در مدارس و به دانش‌آموزان میزان مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را کاهش بدهیم.

مهاجرت از روستا‌ به شهر‌ به دلیل سیاست‌های غلط 

دالوندی ادامه داد: برخی از مردم به دلیل سیاست‌های غلط از روستا‌ها به شهر‌ها مهاجرت کردند و همین مسئله باعث ایجاد مشکلاتی از جمله شلوغی بیمارستان‌ها شده است.

رئیس سازمان نظام پرستاری تأکید کرد: طی یک دهه آینده ۱۰ درصد جامعه به سمت سالمندی می‌رود و در جامعه‌ای که پایه آن بر مبنای اسلام است، نباید سالمندان در آسایشگاه نگهداری شوند و پرستاران به عنوان کارشناسان حوزه سلامت آماده هستند تا آینده سالمندی را درون جامعه نهادینه کنند.

وی با اشاره به اینکه امروزه بیماری‌های واگیر و نوپدیدی مانند ایدز از مشکلات هر جامعه‌ای است، افزود: باید خدمات پرستاری تحت پوشش بیمه قرار بگیرد و بیمه باید حامی بیماران باشد و به عنوان یک نهاد نظارتی بر وزارت بهداشت عمل کند.

دالوندی با اشاره به اینکه بیمه نباید در درون وزارت بهداشت باشد، افزود: امروزه پدیده همراه بیمار یک معضلی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است و باعث خشونت و دخالت در کار بیماران شده است و من معتقدم که هر بیماری که به خانه برمی‌گردد باید یک نفر از آن مراقبت وگرنه مشکلاتی را برای کشور ایجاد می‌کند.

 به ۱۵۰ هزار تخت نیاز داریم

رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: در حال حاضر نیازمند ۱۵۰ هزار تخت هستیم و ضریب پرستار از ۸ دهم باید به ۱ و ۸ دهم برسد.

وی با اشاره به اینکه در سالیان اخیر ۵ هزار پرستار در سطح طرح هستند و هنوز به آن‌ها نوبت نرسیده است، تأکید کرد: پرستاران نخبه ما به کشور‌های دیگر به دلیل شرایط فعلی کشور در حال مهاجرت هستند و باید بگویم که قیمت پرستاری در ایران در حدود ۳۰۰ دلار و در کشور‌های حاشیه خلیج فارس هزار و ۵۰۰ دلار است و این در حالی بوده که در کشور‌های کانادا و استرالیا قیمت پرستار در حدود ۱۰۷ هزار دلار است.

دالوندی با اشاره به اینکه در کشور‌های پیشرفته حقوق پرستاران با پزشکان متخصص یکسان است، افزود: در حال حاضر فرقی بین بهیار و دانشجوی دکترای پرستاری وجود ندارد و ما باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم، زیرا ما نیازمند زیرساخت‌های افقی و عمودی

وی ادامه داد: ما باید تصمیمات بیشتری در زمینه توزیع منابع مالی و به خصوص در حوزه آی سی ان داشته باشیم زیرا این بخش ما را در پیشبرد سلامت کمک و باعث ایجاد یک تعاون می‌شود.

دالوندی تأکید کرد:‌خدمات پرستاری ارزان و در دسترس همگان قرار دارد و شغل پرستاری یکی از بهترین نیروها در کشور محسوب می‌شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه باید به توسعه خدمات در حوزه پرستاری خدماتی ویژه‌ انجام شود، افزود: من در جایی ندیدم که بیمه در درون وزارت بهداشت باشد و من معقدم که بیمه باید حامی بیماران باشد و در کار وزارت بهداشت نظارت انجام دهد.

نباید پرستار حرفه‌ای خانه‌نشین و یا پشت‌میز نشین باشد

وی افزود: پرستار حرفه‌ای نباید خانه نشین و یا پشت میز نشین باشد زیرا این گونه مسائل باعث دوری پرستار از بیماران می‌شود

دالوندی گفت: امروزه پرستاران باید به وسیله موبایل بیماران خود را کنترل کنند و کاربرد تکنولوژی و آی سی در این حرفه افزایش پیدا کند.

رئیس سازمان نظام پرستاری یادآوری کرد: امروزه معوقات پرستاری یکی از مشکلات این جامعه محسوب می‌شود و گروهی پرستارنما در قالب هومکر به کار پرستاری در منزل مشغول هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار