کلینیک آنلاین؛

پاسخ سوالات خود در زمینه «درد‌های عضلانی» را اینجا بخوانید/ بخش دوم

یک پزشک طب فیزیکی به سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند، پاسخ داد.

پاسخ سوالات خود در زمینه «درد‌های عضلانی» را اینجا بخوانید/ بخش دومبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد، شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

الهام لونی پزشک طب فیزیکی به  سوالات شما در زمینه «دردهای عضلانی» پاسخ داده است.

سوال: ۵۳ ساله هستم، ۳ ماه پیش بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب متوجه شدم انگشت وسط دست چپم هنگام خم کردن یا جمع کردن به شدت درد می‌کند، اما با کمی نرمش درست شد، ولی از آن وقت تا حالا هر روز صبح همانطور می‌شود و  اگر از دستانم استفاده نکنم یا بی‌تحرک باشد باز به حالت انجماد می‌رود، علت آن چیست؟

جواب: با این شواهد شما دچار انگشت ماشه‌ای هستید، از نظر دیابت و روماتیسم باید ارزیابی شوید، در صورت سلامت، اقداماتی مانند فیزیوتراپی، تزریق کمک کننده است.

سوال: ۱۷ ساله هستم و ورزش نیمه حرفه‌ای هم انجام می‌دهم گاهی اوقات هنگام خواب یا در حال راه رفتن به طور ناگهانی عضله پشت ساق پایم می‌گیرد و درد شدیدی احساس می‌کنم و تا چند روز ادامه دارد، علت آن چیست؟

جواب: مراحل گرم و سرد کردن در ورزش را بخوبی انجام دهید، کشش عضلات ساق حتما در مرحله سرد کردن انجام دهید؛ مواد خوراکی مانند موز و کیوی هم کننده است.

سوال:  ۳۷ ساله هستم، یک شب نزدیک صبح درد شدیدی شبیه سوزش در ناحیه‌ بالای رانم احساس کردم، الان دو هفته است که این درد ادامه دارد، موقع راه رفتن دردی ندارم فقط زمان خواب آن هم نزدیک صبح این حالت برایم پیش می‌آید، علت آن چیست؟

جواب: با توجه به بی حسی بهتر است معاینه کامل و‌ در صورت لزوم‌ ام‌.آر‌.آی و نوار عصب انجام دهید.

علت درد در ناحیه کمر چیست؟

سوال: خانمی۴۰ساله هستم، از شش ماه پیش در 2 طرف کمر و پهلوهایم درد حس می‌کنم و قسمت پایین کمرم به شدت درد دارد، تاجایی که هنگام ایستادن و راه رفتن پایین کمر و پهلوهایم درد دارند، کلیه‌هایم مشکل ندارند، دیسک خفیف در گردن و  ستون فقرات دارم، به پزشک مغز و اعصاب یا ارتوپد مراجعه کنم؟

جواب: متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، جراح مغز و اعصاب، ارتوپد گزینه‌های مناسبتری هستند.

سوال: ۳۷ساله هستم، چندسال است که دیسک کمر مهره‌ ۴ و ۵ دارم طی این مدت فیزیوتراپی و آب درمانی رفتم، ولی الان مدت ۴ماه است که رگ سیاتیکم گرفته است، ام. آر. آی هم انجام دادم؛ 2 جراح، مغز و اعصاب توصیه کرده‌اند که باید عمل شوم، در حال حاضر دردم خیلی آروم شده است فقط لگن سمت چپم هنگام نشستن خیلی درد دارد، مدت 2 ماه است که آب درمانی می‌روم، در آب چه ورزش‌هایی را باید انجام دهم؟

جواب: اینکه با درمان‌های دارویی، فیزیوتراپی و آبدرمانی درد بهتر شده، علامت خوبی است، بهترین ورزش راه رفتن در جهات مختلف در استخر است، با این حال نظر نهایی را بهتر است از پزشک پرس و جو کنید.

سوال: حدود ۵ ماه پیش تمرین سنگین فیله کمر بدنسازی داشتم، سپس همان روز 2 وعده فوتبال بازی کردم در حین بازی یک لحظه احساس کردم کمرم قفل شد و مهره‌هام به هم گره خورد؛ سپس چند آمپول شل کننده عضله زدم، اما خوب نشد، از آن روز تا الان کمرم درد مزمن دارد، ولی پاهایم درد نمی‌کند، فقط قدری خسته می‌شوم و ناحیه بین 2 مهره L۴ و L۵ از روز اول متورم و ملتهب است، علت آن چیست؟

جواب: با جواب ام‌.آر.آی به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید، ممکن است نیاز به درمان‌های دستی داشته باشید.

برای درمان درد کمر باید چه کار کنم؟

سوال: از ناحیه کمر شدیدا درد دارم بار‌ها آزمایش خون و و ام آر آی انجام داده‌ام، ولی نتیجه‌ای در بهبود وضعیت حاصل نشده است، آزمایش نشان داده است که کمبود ویتامین دی و کم خونی دارم، علت آن چیست؟

جواب: درمان درد کمر نیازمند معاینه کامل است.

سوال: در رابطه با تسکین درد سیاتیک و روش درمان آن توضیح دهید؟

جواب: درد دیسک یا با اصطلاح سیاتیک بسته به مرحله درمان‌های گوناگونی دارد که شامل استراحت، دارو، فیزیوتراپی و درمواردی اقدامات تزریقی و جراحی است.

سوال: با استناد به آزمایش خون خودم سطح cpk حدود ۸۰۰ است و درد عضلات هم دارم، برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: حتما به متخصص روماتولوژی مراجعه کنید.

سوال: حدود 2 سال است که از ناحیه ماهیچه لگن سمت چپ درد دارم، البته درد آن مداوم نیست، مواقعی که زیاد سرپا باشم یا زیاد راه بروم یا وقتی می نشینم درد می‌گیرد، ام آر آی و بقیه پیگیری‌هایم مشکلی را نشان نداد، فقط پزشکی گفت این عضله پیریفرمیس است که درد دارد، ولی نتوانست با دارو‌های ضد التهاب و غیره آن را مداوا کند، علت آن چیست؟

جواب: در صورت عدم پاسخ به این درمان‌ها بهترین درمان تزریق است که با مراجعه به متخصص طب فیزیکی و یا متخصصان‌ درد حاصل می‌شود.

سوال: در اثر فعالیت زیاد و یا ایستادن در ناحیه راست لگن احساس درد می‌کنم و تا حدودی به ماهیچه ساق پا کشیده می‌شود (روی لگن درد آن به صورت نقطه‌ای احساس می‌شود مانند دردی که از جای تزریق آمپول حس شود) 10 جلسه فیزوتراپی رفته‌ام، ولی خوب نشده است، علت آن چیست؟

جواب: به دلایل مختلف برای شما نقطه‌ای دردناک در عضلات ایجاد شده، ماساژ عمقی و در صورت نیاز تزریق اختصاصی آن نقطه کمک‌کننده است.

سوال: شانه‌ها و کتف‌هایم حدود سه ماه است به صورت پی در پی درد می‌کند؛ کارمند هستم و کار سختی انجام نمی‌دهم، بر اساس نتیجه ام آر‌ای دیسک گردن دارم، درد در ناحیه شانه و جناق سینه است، قبلا هم اضطراب شدید داشتم قرص سرترالین مصرف می‌کنم چه راه کاری برای درمان ان پیشنهاد می‌کنید؟

جواب: اصطلاح پوزیشن در کار و افزایش فواصل استراحت  کلید اصلی درمان شماست.

سوال: در تصادف رابط تاندون مچ پای چپم کش آورده است، به مدت ۲۰ روز داخل گچ بود، علت آن چیست؟

جواب: حتما برای ادامه‌درمان فیزیوتراپی توصیه می‌شود.

سوال: ۴۰ ساله هستم، بعضی مواقع انگشت‌های مفصل دست و بیشتر انگشت‌های پای من دچار التهاب و درد می‌شوند، بیشتر در زمان صبحگاهی پنجه پای چپم خیلی درد می‌کند تا یک مقدار که راه می‌روم درد آن کم می‌شود، حدود یک سال است که پنجه و انگشتان پای چپم التهاب دارد، آزمایش انجام دادم اوره و روماتیسم ندارم، تنها قرص سلوکسیب ۲۰۰ وناپروکسن مصرف می‌کنم، برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: به نظر درجاتی از التهاب در مفاصل شما وجود دارد، گاهی اوقات تست‌های روماتولوژیک دیرتر تظاهر پیدا می‌کند، مجددا ارزیابی شوید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار