ظریف در جمع فعالان اقتصادی اربیل:

حسن نیت دولت اقلیم کردستان عراق را باور داریم

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما به حسن نیت دولت اقلیم کردستان عراق باور داریم و برادران کرد عراقی نیز همین باور را داشته باشند.

ظریف: حسن نیت دولت اقلیم کردستان عراق را باور داریمبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر امور خارجه کشورمان روز  امروز (سه شنبه ) در همایش فعالان اقتصادی ایران و استان اربیل عراق اظهار کرد : کردستان عراق یک همسایه مهم است و خواهران و برادران کرد در عراق و سوریه را از خودمون می دانیم, همه یک ریشه تاریخی داریم, از مصیبتهای همدیگر رنج بردیم.

وی افزود: وقتی صدام حلبچه را بمباران شیمیایی کرد همان قدر که مردم ایران نیز به اندازه مردم حلبچه، احساس غم و اندوه کردند.

وزیر خارجه گفت: ما در مبارزه با رژیم بعث و افراط گرایی کنار هم بودیم و خون جوانان کرد و شیعه و سنی و مسیحی و ایزدی به هم پیوند خورد.

ظریف تاکید کرد: کسی نمی تواند از بیرون بیاید و به ما بگویید نمی توانیم باهمدیگر باشیم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: هیچ کدام نمی توانیم بدون طرف مقابل امنیت داشته باشیم اگر امروز اربیل در کنترل داعش بود همان مقدار ما هم نگران بودیم و احساس ناامنی می کردیم. امنیت جدایی ناپذیر است و نمی توانیم بدون همدیگر امنیت داشته باشیم.

ظریف گفت: ما به عراق و اقلیم آمدیم تا روابط مان هر چه نزدیکتر شود. از کمک به تشکیل دولت مرکزی بسیار خوشنود هستیم, از گفتگوهای احزاب کرد عراقی برای تشکیل دولت استقبال می کنیم و از دولت اقلیم بشکل قوی حمایت می کنیم.

وی افزود: امروز نگرانی های بخش خصوصی را خدمت آقای نیچروان باررانی مطرح کردم و از ایشان خواستم برای حل این مشکلات اقدام شود, بدهی های شرکتهای ایرانی بسوی حل شدن پیش می رود و مناسبات اقتصادی ایران و عراق و اقلیم بطور جدی پیگیری خواهد شد.

ظریف اضافه کرد: تحریمها نخواهند توانست مانعی بر سر راه توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق شود ما ادعا می کنیم که شریک بسیار مطمئنی برای همه شرکای خود بخصوص اقلیم کردستان عراق هستیم.

وی گفت: پیشنهاد کردیم که شهرکهای صنعتی مشترک در مرزها ایجاد کنیم و تولید مشترک داشته و با استفاده از تواناییهای همدیگر آن را صادر کنیم.

ظریف افزود: مزیتهای ایران در اوراسیا و عراق در کشورهای عربی می تواند سبب توسعه روابط اقتصادی مشترک شود.

وی  ادامه داد: بحث تسهیلات گمرکی را مطرح کردیم و گفتگوهای خوبی بین اربیل و بغداد درجریان است و این گفت‌وگوها سبب خواهد شد روابط اقتصادی توسعه یابد.

ظریف خطاب به مسوولان و فعالان اقتصادی کرد عراقی گفت: ما به حسن نیت دولت اقلیم باور داریم و شما به حسن نیت ایران نیز باور داشته باشید.

وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار امیدواری کرد که روابط ایران و اقلیم بیشتر از گذشته توسعه یابد.

محمدرضا کرباسی معاون اتاق بازرگانی ایران و عراق روز سه شنبه در سخنانی در این نشست با اشاره به مشکلات موجود در توسعه روابط اقتصادی بین ایران و اقلیم اعلام کرد دولت تدبیر و امید اراده جدی برای برطرف کردن موانع موجود بر سر راه روابط اقتصادی با اقلیم را دارد و در این راستا می‌کوشد با توسعه روابط بانکی و ارایه تسهیلات حمل و نقل در راستای توسعه روابط اقتصادی با اقلیم گام بردارد.

وی افزود: ادامه برگزاری نشست‌های اقتصادی بین بخش خصوصی ایران و اقلیم سبب خواهد شد دو طرف بتوانند از ظرفیت‌های موجود برای توسعه روابط بهره بگیرند.

نوزاد هادی  استاندار اربیل نیز در سخنانی گفت: سفر هیات اقتصادی و سیاسی ایران به اقلیم بیانگر اهمیت روابط تاریخی مشترک بین عراق و ایران و بخصوص اقلیم کردستان عراق است.

وی افزود: این روابط تاریخی را ما قصد داریم در همه چارچوب‌های اقتصادی و سیاسی توسعه دهیم و در این راستا دولت اقلیم کردستان عراق تسهیلات ویژه‌ای در اختیار تجار قرار می‌دهد تا بتوانند روابط را توسعه دهند.

استاندار اربیل تصریح کرد که دولت اقلیم در تلاش برای گسترش دروازه‌های مرزی برای توسعه روابط اقتصادی با ایران است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ظریف ، اخبار سیاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار