حق پناه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

برقراری ثبات سیاسی در عراق، عامل اصلی تقارن سفر‌ مقامات خارجی به این کشور

کارشناس مسائل عراق گفت: برقراری ثبات سیاسی نسبی در بغداد عامل اصلی تقارن سفر مقامات متعدد به این کشور است.

برقراری ثبات سیاسی نسبی در عراق، عامل اصلی تقارن سفر‌ مقامات خارجی به این کشوربه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشور مان به عراق،  ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه و پادشاه اردن هم بغداد را به عنوان مقصد سفر خود  انتخاب کردند. به گفته منابع خبری  لودریان با شماری از مسئولان عراقی دیدار و در رایزنی با آن‌ها به بررسی توسعه روابط دوجانبه  پاریس -بغداد در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی پرداخته است. از سوی دیگر در رابطه با سفر پادشاه اردن به عراق هم می توان گفت، عراق و اردن 179 کیلومتر مرز مشترک دارند و اردن یکی از خریداران مهم نفت خام عراق است علاوه بر این عراق و اردن در سال 2013 توافق کردند تا یک خط لوله به طول 1700 کیلومتر احداث کنند و بندر نفتی بصره را به بندر عقبه اردن متصل کنند. با این حال، این طرح به دلیل شورش  داعش  در عراق متوقف شد.

جعفر حق پناه کارشناس مسائل عراق در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تقارن سفر مقامات فرانسوی و اردنی به بغداد همزمان با رایزنی های دیپلماتیک محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این کشور، اظهار کرد: با توجه به اینکه عراق وارد دوره بازسازی خود شده است وجود چنین سفرهایی با هدف سرمایه گذاری و نفوذ در بازار های متعدد این کشور دور از انتظار نیست و رقابتی خاصی بین کشورهای مختلف برای جذب سود حاصل از سرمایه گذاری وجود دارد.

کارشناس مسائل عراق با اشاره به اینکه جدایی بین اهداف اقتصادی و سیاسی امکان پذیر نیست، بیان کرد: در دوران جدید اقتصاد و سیاست به یکدیگر پیوسته اند و دولت ها همزمان هر دو هدف را در مناسبات خود با کشورهای دیگر دنبال می کنند.

وی ادامه داد: سفرهای انجام شده به عراق از ظریف  تا وزیر خارجه فرانسه و پادشاه اردن حاکی از شکل گیری نوعی ثبات نسبی در فضای سیاسی عراق است، چراکه پس از ماهها دولت عادل عبدالمهدی توانست بخشی از کابینه را شکل بدهد. 

حق پناه با اشاره به اینکه همچنان وزاری مهمی هم چون وزیر دفاع و کشور  عراق انتخاب نشده اند،تصریح کرد:عراق در دوران پسا داعش شرایطی خاصی را سپری می کند به طوری که مباحث سیاسی بی تاثیر در جذب مقامات متعدد برای سفر به این کشور نیست.

وی تصریح کرد:اهداف اقتصادی و ثبات نسبی سیاسی مولفه های اثر گذاری برای  گسترش تعاملات اقتصادی عراق است.


انتهای پیام/

 

برچسب ها: عراق ، ظریف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار