راه اندازی سامانه ملی تناسب اراضی کشاورزی

رییس موسسه خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی از راه اندازی سامانه ملی تناسب اراضی کشاورزی الگوی کشت برای بیش از ۷۰ نوع محصول زراعی و باغی خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، هادی اسدی رحمانی رییس موسسه خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی در قزوین با بیان اینکه سامانه ملی تناسب اراضی کشاورزی برای بیش از ۷۰ نوع محصول زراعی و باغی راه اندازی شده است، گفت: در این طرح هر مدیر و کارشناسان پهنه و مراکز جهادکشاورزی به راحتی می‌توانند با توجه به شرایط اقیمی و آب و خاک به بهره برداران برای کشت محصول در آن منطقه اطلاعات دهند.

اسدی در ادامه به روند شوری آب در برخی از اراضی کشاورزی اشاره کرد و یاد آور شد: باید مانع از گسترش شوری به اراضی کشاورزی شد.

به گفته وی، هم اکنون مطالعات خاکشناسی برای اجرای الگوی کشت در اراضی کشاورزی کشور انجام شده است.

وی در ادامه به لزوم صیانت از منابع آب و خاک اشاره کرد و گفت:: آب در بخش کشاورزی برای پایداری تولید و امنیت غذایی ضروری است، اما برای حفظ تولید باید کارآرایی آب را بالا برد.

رییس موسسه خاک و آب کشور در ادامه گفت: با اجرای برنامه جامع تغذیه‌ای تلفیقی بهره وری آب را افزایش خواهیم داد.

اسدی گفت: این طرح با هدف پایداری تولید و صیانت از منابع آب و خاک تهیه و اجرا می‌شود.

رییس موسسه خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی در ادامه به روند نظارت بر کیفیت کود‌های کشاورزی اشاره کرد و گفت: با نظارت و کنترل بر مراکز تولید و عرضه کود کشاورزی ۲۰ درصد کیفیت این نوع کود‌ها ارتقا پیدا کرده است.

به گفته وی، در حال حاضر ۱۰ هزار برند کودی از هزار شرکت مورد پایش قرار گرفته است که ۸ هزار برند کودی مجوز دریافت کرده اند.

رییس موسسه خاک و آب وزارت جهادکشاورزی گفت: با نظارت و پایش‌های انجام شده وضعیت تولید کود‌های کشاورزی دارای کیفیت شدند.

وی به طرح پایش خاک در تولید محصولات زراعی و باغی اشاره کرد و یاد آورشد: هم اکنون ۳ هزار پایگاه در کشور پایش خاک اراضی کشاورزی را انجام می‌دهند.

اسدی گفت: مطالعات خاک شناسی خوبی در دشت قزوین انجام و اطلاعات خاک نقاط مختلف استان جمع آوری شده است.

انتهای پیام/ک

راه اندازی سامانه ملی تناسب اراضی کشاورزی برای بیش از ۷۰ نوع محصول زراعی و باغی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار