تولیدات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به ۹۰۰ هزار تن رسید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سرجمع تولیدات این استان از ۱۰ تن قبل از انقلاب به ۹۰۰ هزار تن رسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج  ، الیاس تاج الدینی رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت: رشد شاخص‌های کشاورزی بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی قابل مقایسه با دوران شاهنشاهی نیست به گونه‌ای که تولیدات کشاورزی از ۱۰ تن به ۹۰۰ هزار تن رسیده است.

وی عنوان کرد: جای اغراق نیست، اما وضعیت موجود نشان می‌دهد که سرعت رشد بخش کشاورزی در این استان بسیار مطلوب بوده است هرچند شتاب این حرکت رو به جلو می‌تواند بسیار بیشتر از این باشد.

تاج الدینی افزود: در سرجمع تولیدات محصولات کشاورزی که ما قبل از انقلاب، حدود ۱۰ تن تولید در سال داشتیم با همه تلاشی که در این عرصه شده و بار اصلی آن نیز بر دوش خود تولیدکنندگان بوده، در حال نزدیک شدن به مرز تولید یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در هر سال هستیم و این رشد قابل توجهی است.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: قبل از انقلاب در استان فقط ۲ هزار و ۶۳۰ هکتار باغ وجود داشت، اما این رقم اکنون به ۳۸ هزار و ۳۲۱ هکتار رسیده است.

تاج‌الدینی با اشاره به سیاست افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی به واسطه شرایط خاص این استان بیان کرد: کشت زراعی گیاهان دارویی از صفر به ۱۲۵ هکتار رسیده است.

وی تصریح کرد: قبل از انقلاب حتی یک مزرعه پرورش ماهی در این استان نبود، اما در این سال‌ها با یک رشد ملایم، ۲۳۹ مزرعه با تولید سالیانه حدود ۱۴ هزار تن ماهی در حال فعالیت هستند.

تاج الدینی یکی دیگر از شاخص‌های کلیدی بخش کشاورزی را استفاده از تجهیزات مدرن و کشاورزی پیشرفته عنوان کرد و ادامه داد: در این شاخص که ضریب آن قبل از انقلاب حدود یک دهم درصد بود اکنون به ۱.۲۴ صدم درصد رسیده است که گام بزرگی در حرکت از کشاورزی سنتی به کشاورزی مکانیزه بوده است.

وی بیان کرد: حدود ۵۷ شاخص مهم در بخش کشاورزی وجود دارد که قبل از انقلاب در عمده آن‌ها رقم‌ها ناچیز است، اما در این ۴۰ سال، خدمات و اقدامات قابل توجهی شده است و کشاورزی به یکی از ارکان اصلی اقتصاد و اشتغال این استان تبدیل شده است.

تاج الدینی با بیان اینکه این رشد چشمگیر هرگز نباید ما را قانع کند، گفت: جا برای کار و خدمت بسیار زیاد است و علی‌رغم شرایط نامناسب محیط و جغرافیا، اما در آینده، بیش از این از کشاورزی و تولید این استان خواهیم شنید.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر با توجه به محدودیت منابع آبی، به سمت اجرای سیستم‌های نوین آبیاری رفتیم که کاری نو و جدید بود و قبلا در این زمینه هیچ کاری نشده بود، اما اکنون ۳۳ هزار هکتار از اراضی این استان، به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شدند.

تاج الدینی بیان کرد: قبل از انقلاب فقط ۱۱۰ هکتار از اراضی این استان از دیم به آبی تبدیل شد، اما در این ۴۰ سال بیش از ۱۰ هزار و ۵۹۰ هکتار از اراضی دیم ما، تأمین آب شدند.

وی اضافه کرد: احداث کانال آبیاری و جدول هدایت آب در قبل از انقلاب، ۱۲ کیلومتر بوده است، اما بعد از انقلاب این عدد به ۶۵۸ کیلومتر رسیده است.

تاج‌الدینی گفت: در ادامه همین سیاست مصرف بهینه آب، کشت‌های متراکم گلخانه‌ای نیز در دستور کاربوده است که در این زمینه نیز قبل از انقلاب، عدد صفر بوده است و اکنون ۱۴۰ مجتمع گلخانه‌ای در نقاط مختلف این استان، احداث شده است.

وی اظهار داشت: تولید گندم نیز از ۳۱ هزار تن به ۴۱۴ هزار و ۹۱۴ تن رسیده است و خرید تضمینی گندم که در گذشته نبوده است نیز به صورت سالانه انجام می‌شود و هر سال به تناسب شرایط تولید، گندم مازاد بر نیاز مصرف کشاورزان از آن‌ها خریداری می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، تعداد سردخانه‌های قبل از انقلاب را صفر اعلام کرد و افزود: اکنون ۱۰ سردخانه محصولات کشاورزی با ظرفیت ۱۰ هزار تن در این استان وجود دارد.

تاج‌الدینی گفت: قبل از انقلاب یک متر از اراضی مردم، سند نداشتند، اما اکنون طرح سنددار کردن اراضی کشاورزی مردم (کاداستر) در ۶۰ هزار هکتار اجرا شده است.

وی با اشاره به وابستگی کشور به واردات روغن، توضیح داد: قبل از انقلاب فقط ۲ تن دانه‌های روغنی تولید می‌شد، اما اکنون یک هزار و ۴۲۵ تن دانه‌های روغنی تولید می‌شود.

تاج‌الدینی در بخش دیگری از صحبت‌هایش استفاده از بذور اصلاح شده را شاخص مهمی در کشاورزی پیشرفته دانست و بیان کرد: در تولید دانه‌های بذری و بذور اصلاح شده که قبلا عملکردی نبوده است، نه تنها نیاز کشاورزان بومی را تأمین کردیم بلکه به بسیاری از استان‌ها نیز بذر‌های تولیدی را صادر کردیم.

وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۱۰ هزار تن بذر اصلاح شده در کهگیلویه و بویراحمد تولید و در بین کشاورزان توزیع می‌شود، افزود: در کشت باغات در اراضی شیبدار که کاری جدید است نیز در سطح یک هزار و ۷۳۰ هکتار، این باغات احداث شدند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد همچنین از صدور ۱۰۸ پروانه بهره‌برداری در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی خبر داد و گفت: این تعداد طرح‌ها بعد از انقلاب، به مرحله تولید رسیدند.

انتهای پیام/غ

خرید گندم تضمینی سالانه انجام می گیرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.