در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

حضرت زهرا (ص) حتی بر انبیاء ولایت داشتند / بانوی دو عالم بخشی از هستی پیامبر (ص) بودند

ویژگی هایی که در وجود مقدس حضرت زهرا (س) وجود داشت، در هیچ یک از بانوان تاریخ دیده نشده است.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بی تردید بزرگترین و تاثیر گزارترین بانوی جهان اسلام، صدیقه طاهره (س) است. کسی که حضرت رسول اکرم (ص) در وصفش گفت: «فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی»  فاطمه پاره‌ی تن من است. البته برخی معتقدند این معنا، حق مطلب را ادا نکرده و جایگاه والای حضرت زهرا (س) نزد پدرش را بیان نمی‌کند.

حضرت زهرا (ص) حتی بر انبیاء ولایت داشتند / بانوی دو عالم بخشی از هستی پیامبر (ص) بودند

آیت الله وحید خراسانی مرجع علیقدر در وصف این عبارت پیامبر اکرم (ص) بیان کردند: پاره تن از اغلاط است و بضعه در این جا یعنی پاره‌ای از وجود عقل کل و کل عقل. یعنی پاره‌ای از علم او، پاره‌ای از نور و مقام او، پاره‌ای از عصمت و قدسیّت او و بالاخره پاره‌ای از عقل کل و کلّ عقل. در روز قیامت که یوم الحسره و روز افسوس و پشیمانی است، همه آن‌ها که مسیری جز مسیر اهل بیت (ع) را برگزیدند، انگشت ندامت خواهند گزید و آرزو می‌کنند که‌ای کاش از مدت عمر خود برای خدمت به آستان ائمه طاهرین به خصوص مادر مظلومه شان بهره می‌بردند.


بیشتر بخوانید: حضرت زهرا (س) الگوی امام زمان(عج) بودند / صدیقه‌ی طاهره مطیع محض ولایت 


در روایات آمده است که پیامبر (ص) فاطمه (س) را برترین زن در دو عالم معرفی کرده و خشم و خشنودی او را خشم و خشنودی خداوند دانسته است. تسبیحات حضرت زهرا (س) ذکری است که پیامبر (ص) به فاطمه آموخت و مصحف فاطمه (س) کتابی است شامل سخنانی که فرشته الهی به فاطمه الهام کرده و امیرالمومنین (ع) آن‌ها را نوشته است. این صحیفه بنابر روایات، در دست امامان بوده و هم‌اکنون در دست امام زمان (عج) است. به این دلیل است که حضرت زهرا در میان چهارده معصوم (ع) است.

حضرت زهرا (ص) حتی بر انبیاء ولایت داشتند / بانوی دو عالم بخشی از هستی پیامبر (ص) بودند

علاوه بر این حضرت زهرا (س) در کنار همسر نیز، بهترین و مهربان‌ترین یار بودند. آنطور که علامه‌ی مجلسی در بحار الانوار ذکر کرده اند، حضرت زهرا (س) حتی در حضور پیامبر (ص) به امیر المومنین (ع) محبت می‌کردند و ایشان را بهترین همسر می‌خواندند. احترام به همسر نیز یکی از مهمترین خصوصیات حضرت فاطمه (س) است. نقل شده است حضرت فاطمه (س) در خانه، حضرت علی (ع) را با کلمات محبت‌آمیز و در میان مردم با کنیه اباالحسن خطاب می‌کرد. در گزارش‌هایی آمده است که فاطمه (س) در خانه با عطر و وسایل زینتی خود را می‌آراست که در مواردی گردنبند و دستبند زینتی خود را انفاق کرد.


بیشتر بخوانید: ناگفته‌هایی از کتابداری حضرت زهرا (س) در خانه امیر المومنین (ع)


دوره نخست زندگی فاطمه (س) و علی (ع) با شرایط دشوار اقتصادی همراه بود تا آنجا که در برخی زمان‌ها غذایی برای سیر کردن حسنین (ع) نمی‌یافتند؛ اما فاطمه (س) به وضع موجود اعتراض نمی‌کرد و گاه برای کمک به همسر خود در تأمین معاش، پشم‌ریسی می‌کرد؛ بنابراین بهترین الگوی زندگی مشترک حضرت زهرا (س) و امیر المومنین (ع) بودند.

حضرت زهرا (ص) حتی بر انبیاء ولایت داشتند / بانوی دو عالم بخشی از هستی پیامبر (ص) بودند

در خصوص خصایص ارزشمند حضرت صدیقه‌ی کبری (س) با حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی حائری کارشناس مذهبی و سخنران هیئات گفتگو کردیم. وی به خبرنگارحوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: آنچه که در زندگی حضرت زهرا (س) قابل توجه است و بیش از هر چیزی نظر انسان را به خود جلب می‌کند، عبارتی است که حضرت رسول (ص) در خصوص دخترشان به کار برده اند. عبارت «بضعه منی» را بسیاری به معنای پاره‌ی تن دانستند، اما آیت الله مکارم شیرازی در اینباره گفته اند که این ترجمه غلط است. مقصود حضرت محمد (ص) از این عبارت این است که فاطمه بخشی از هستی من است.

حضرت زهرا (ص) حتی بر انبیاء ولایت داشتند / بانوی دو عالم بخشی از هستی پیامبر (ص) بودند

وی با اشاره به عظمت وجودی حضرت فاطمه (س) و ولایتش به عالم اظهار کرد: حضرت صدیقه‌ی طاهره (س) بر تمام موجودات، ملائکه، جنبندگان و از این‌ها بالاتر بر انبیاء و اولیاء ولایت داشتند. به عبارت بهتر ولایت حضرت زهرا (س) بر همه واجب بود، به جز شوهرشان حضرت امیر (ع). ایشان فقط به امیر المومنین (ع) ولایت نداشتند. چراکه آن زمان امام علی (ع)، ولی ایشان بود. پس از شهادت رسول اکرم (ص) بانوی دو عالم (س) مطیع محض ولایتِ امام علی (ع) بودند و حتی جان خود را در راه نخستین پیشوای مسلمانان فدا کردند. چه زیبا در زیارتنامه‌ی صدیقه‌ی طاهره (س) آمده است که ما با ولایت شما تطهیر شده ایم.

حضرت زهرا (ص) حتی بر انبیاء ولایت داشتند / بانوی دو عالم بخشی از هستی پیامبر (ص) بودند

این پژوهشگر دینی درباره‌ی رابطه‎‌ی حضرت زهرا (س) با امام علی (ع) بیان کرد: از زیبایی‌های زندگی حضرت فاطمه (س) صحبت‌های ایشان و همسر بزرگوارشان است. بی بی دو عالم خطاب به امیر المومنین (ع) در جایی گفتند، در تمامی سختی‌ها و شیرینی‌ها پا به پا کنار شما بودم؛ خدا را شکر که خدا بهترین شخص برای زندگی مشترک را به من عطا کرد. شما بهترین یاور برای من بودید. حضرت علی (ع) نیز خطاب به همسر گفته اند که من هر موقع به صورت فاطمه الزهرا (س) نگاه می‌کردم، غم از دلم بیرون می‌رفت. آنقدر محبت میان این زوج زیاد بود که عام و خاص مثالش را می‌زدند. این دو بزرگوار با صحبت کردن با یکدیگر، آرامش پیدا می‌کردند.

حجت الاسلام و المسلمین حائری زاده اضافه کرد: چقدر زن و شوهر‌های امروز مانند حضرت زهرا (س) و امام علی (ع) هستند؟ چه تعداد زوج مانند این دو، در زمان صحبت کردن، با یکدیگر آرامش پیدا می‌کنند و خود را در سختی پایبند زندگی کنند. حضرت زهرا (س) در فشار‌های شدید اقتصادی کنار همسرشان بودند. چون اساس زندگیشان محبت بود، به این خوبی زندگی کردند. حضرت زهرا (س) در جایی دیگر به امام علی (ع) گفتند، از وقتی من وارد زندگی شما شدم، یک روز دروغ نگفتم و هیچگاه خیانت نکردم. حضرت (س) همیشه از خانه داریشان لذت می‌بردند و برای این مسئولیتی که امیر المومنین (ع) به ایشان سپرده بود، همیشه سپاسگزار بودند. اینها همگی برای ما الگوی سبک زندگی است.


بیشتر بخوانید: گلچین مداحی فاطمیه اول با نوای محمود کریمی


وی ادامه داد: برخی از بانوان فکر می‌کنند که خانه داری، به معنای هدر رفتن عمر است. متاسفانه زن‌های جامعه‌ی ما از رسالت اصلیشان دور شده اند. خانه بزرگترین وزارتخانه است و خانم‌ها وظایف مهمی در این محل دارند. البته برخی که نیاز‌های مالی شدید دارند یا تخصصی مانند رشته‌های مامایی دارند، توجیهی برای کار کردن دارند، اما مادر‌هایی که برای کار، بچه هایشان را به مهد کودک می‌فرستند و به آن‌ها عاطفه یاد نمی‌دهند، باید بدانند که عاطفه‌ای در آینده از بچه هایشان نمی‌بینند. محل کار محل برخورد با نامحرم است. حضرت زهرا (س) فرمودند، بهترین چیز برای زن مسلمان این است که نه او نامحرمی را ببیند و نه نامحرمی او را.

حضرت زهرا (ص) حتی بر انبیاء ولایت داشتند / بانوی دو عالم بخشی از هستی پیامبر (ص) بودند

این کارشناس مذهبی در پایان اضافه کرد: حضرت فاطمه (س) همیشه می‌فرمودند که هیچ چیز به اندازه‌ی خانه داری من را خوشحال نکرد. نسل‌هایی که از این زوج در تاریخ اسلام مانده اند، همگی تاثیرگذار و مهم بودند؛ عمل به وظایف چنین تاثیر تاریخی داشت. بانوان و حتی آقایان باید از زندگی حضرت زهرا (س) درس بگیرند.

انتهای پیام/

چرا حضرت زهرا (س) جزو معصومین است؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۳۰ دی ۱۳۹۷
انشاءالله حجاب فاطمی مو بتونم حفظ کنم تا همیشه
Iran (Islamic Republic of)
عباس س
۰۹:۳۳ ۳۰ دی ۱۳۹۷
بسم الله الرحمن الرحیم ؛ یکی از نشانه های جایگاه مقام حضرت فاطمه زهرا س حدیث کسا است سور حدیث کسا در این است که راوی ان کسی جز پاره تن پیامبر ص حضرت زهرا س نیست ؛ یعنی حضرت زهرا س از لطف خداوند کاملا به اسرار غیب اگاه بوده اند و ... و اینکه ما می گوییم بعد از رحلت پیامبر ص جبرائیل بر حضرت زهرا س نازل می شد سندش سخن خود پیامبر است که فرموده فاطمه پاره تن من است و این از اسرار الهی است .... لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۳۰ دی ۱۳۹۷
السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده فاطمه الزهرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۳۰ دی ۱۳۹۷
شما بهتره خدا رو فراموش نکنید.
کسی که شما رو سر کار آورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۳۰ دی ۱۳۹۷
صلی الله علیک یا ایتها الصدیقه الشهیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۳۰ دی ۱۳۹۷
مقام حضرت فاطمه در نزد خداوند آنقدر بالاست كه در حديث شريف كساء،آنجايي كه جبرئيل از خداوند ميپرسد:اينان كيستند در زير عبا؟خداوند ميفرمايد:فاطمه و پدرش و همسرش و پسرانش؛(اول اسم حضرت فاطمه را مي آورند)
آخرین اخبار