استاندار کرمان؛

برنامه ریزی برای بهبود وضعیت جنوب کرمان

فدایی گفت: باتوجه به برنامه ریزی انجام شده امیدواریم طی یک برنامه دو ساله تا پایان دولت تدبیر و امید بتوانیم وضعیت منطقه جنوب را به لحاظ شاخص‌های توسعه به نرخ متوسط استانی و کشوری برسانیم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمد جواد فدائی استاندار کرمان شامگاه پنجشنبه ۲۷ دی ماه ۹۷ در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان ویژه منطقه جنوب که با حضور معاون رئیس جمهور برگزار شد، گفت: منطقه جنوب استان با ۷ شهرستان و حدود ۳۸ هزار کیلومتر مربع وسعت، بیش از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

 فدائی تصریح کرد: باوجود اقداماتی که از ابتدای انقلاب تاکنون برای توسعه منطقه انجام شده است، به دلیل وسعت زیاد منطقه و کندی سرعت توسعه همچنان شاهد مشکلات زیادی در منطقه هستیم.

فدائی با اشاره به فاصله زیاد منطقه جنوب با وضعیت مطلوب اظهار داشت: منطقه جنوب در بحث شاخص‌های توسعه دارای نرخ زیر متوسط کشوری و استانی است.

استاندار کرمان افزود: باتوجه به برنامه ریزی انجام شده امیدواریم طی یک برنامه دو ساله تا پایان دولت تدبیر و امید بتوانیم وضعیت منطقه جنوب را به لحاظ شاخص‌های توسعه به نرخ متوسط استانی و کشوری برسانیم.

 فدائی اضافه کرد: طبق برنامه دوساله ذکر شده یکسری پروژه‌هایی برای منطقه جنوب تعریف شده است و باتوجه به بودجه‌های اختصاصی، امیدواریم این پروژه‌ها به توسعه منطقه کمک کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان نیز در این جلسه گفت: ۲۷۱ پروژه پیشران اقتصاد مقاومتی برای استان تعریف شده است و مطابق با این پروژه‌ها اولویت‌های اجرایی و برنامه‌ای مشخص شده است.

جعفر رودری تصریح کرد: ۴۰ درصد حجم سرمایه گذاری سالانه استان به این پروژه‌ها اختصاص یافته است و ۳۰ درصد انتظارات اشتغال استان از این محل خواهد بود.

وی با اشاره به وضعیت سکونت جمعیت منطقه جنوب اظهار داشت: بیشتر مردم منطقه جنوب و ۶۴ درصد آن‌ها روستانشین هستند و رشد چهار و نیم درصدی جمعیت در منطقه باعث افزایش ضریب جمعیت جوان منطقه نسبت به نرخ متوسط استانی و کشوری شده است.

وی افزود: ۱۸ درصد جمعیت منطقه تحت پوشش نهاد‌های حمایتی هستند و نسبت به نرخ ۱۳ درصدی متوسط استانی و ۸ درصدی کشور سقف بالایی است و باید به آن توجه شود.

وی با اشاره به ساختار اقتصادی منطقه و نیاز ۶ هزار میلیارد تومانی برای توسعه منطقه گفت: ۶۳ درصد جمعیت منطقه دارای فعالیت کشاورزی و ۱۵ درصد مشغول به فعالیت صنعتی هستند.

رودری اظهارکرد: الگوی تأمین مالی در منطقه جنوب برخلاف سایر مناطق باید بیشتر متعلق به دولت و صندوق توسعه ملی باشد به نحوی که سهم صندوق توسعه ملی در تأمین مالی منطقه جنوب حدود ۲۹ درصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان تصریح کرد: منطقه جنوب به عنوان پس کرانه مکران در برنامه ششم توسعه دیده شده است و می‌تواند در توسعه منطقه موثر باشد.

رودری اظهار داشت: اصلی‌ترین مخاطره منطقه بحث ریزگرد‌ها است و باتوجه به سهم ۲۵ درصدی ریزگرد‌های استان ناشی از تالاب جازموریان نیازمند اختصاص ردیف بودجه برای احیای این تالاب هستیم.

وی با اشاره به بهره مندی ۶۱/۹ درصدی مردم منطقه از آب آشامیدنی سالم گفت: نرخ متوسط کشوری در این مورد ۷۱ درصد است و رفع مشکلات این بخش باید در اولویت قرار گیرد.

رودری افزود: ۴۱۷ مدرسه غیراستاندارد و ۲۷۴۴ کلاس فاقد سیستم گرمایشی استاندارد در استان داریم و نیازمند تخصیص اعتبارت ملی برای این منظور هستیم.

در این جلسه احمد حمزه نماینده پنج شهرستان جنوبی استان در مجلس، یحیی کمالی پور نماینده شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد در مجلس، شهباز حسن پور نماینده سیرجان و بردسیر در مجلس، امام جمعه منوجان به نمایندگی از ائمه جمعه جنوب استان و فرماندار جیرفت به نمایندگی از فرمانداران جنوب استان در صحبت‌هایی با اشاره به مشکلات متعدد جنوب استان در حوزه‌های مختلف خواستار توجه ویژه دولت به این منطقه شدند.

انتهای پیام/ی

شاخص‌های توسعه جنوب استان تا پایان دولت تدبیر و امید بهبود خواهد یافت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار