مخالفت اردن با پیشنهاد وزیر خارجه آمریکا علیه ایران

پادشاه اردن درخواست وزیر خارجه آمریکا برای پیوستن به ائتلاف علیه ایران را به طور قاطع رد کرده است.

مخالفت اردن با پیشنهاد وزیر خارجه آمریکا علیه ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الخلیج آنلاین، برخی منابع نزدیک به ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن اعلام کرده‌اند که آمریکا به طور رسمی از اردن خواسته است تا به محور ضد ایرانی بپیوندد؛ محوری که تلاش می‌شود طی هفته‌های آتی برای مقابله با آنچه تهدید‌های ایران و حزب الله نامیده شده، تشکیل شود.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیر خود به اردن این درخواست را مطرح کرده است، ولی مقامات اردنی در پاسخ به او گفته‌اند که اولویت این کشور با این موضوع کاملا متفاوت است و این اولویت‌ها عبارتند از حمایت از اردن برای مقابله با مشکلات اقتصادی، مسئله فلسطین و تعرض صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی و پرونده سوریه.

این منابع تاکید کرده‌اند که پاسخ اردن به درخواست پمپئو قاطعانه بوده و پادشاه اردن گفته است که از پیوستن به اینگونه ائتلاف‌ها معذور است.

این منابع توضیح داده اند: اردن دیگر به ورود به اینگونه ائتلاف‌ها چه از نوع منطقه‌ای و چه از نوع بین المللی اهمیت نمی‌دهد، چرا که تجربه خوشی از آن در بحران سوریه ندارد.

به گفته این منابع، مسئولان اردنی به مقامات آمریکایی گفته اند که اولویت اردن در مرحله آتی تقویت همکاری‌ها با تمام کشور‌های همسایه و برقراری آشتی میان طرف‌های یمنی است.

وزیر خارجه سابق اردن در ارتباط با رابطه این کشور با ایران گفته است: افق روابط اردن و ایران نامعلوم است و این روابط همواره از شرایط منطقه متاثر بوده است.

حامد الخریشا، مدیر مرکز پژوهش‌های استراتژیک اردن نیز در مورد خواسته آمریکا علیه ایران می‌گوید: واقعیت ژئوپلتیک در منطقه نقش جدیدی را برای تمام طرف‌ها ایجاب کرده و نمی‌توان در رسیدن به توافقات برای پایان دادن به جنگ‌ها و نزاع‌های منطقه‌ای هیچ طرفی را مستثنی کرد. اردن امروز به دنبال شیوه‌ای جدید به دور از سیاست دشمنی منطقه‌ای و بین المللی است.

او گفت: ما می‌خواهیم در برهه کنونی نقش یک آتش نشان را ایفا کنیم و آتش بحران‌های منطقه از سوریه گرفته تا یمن را خاموش کنیم. ما با برخی سیاست‌های ایران در منطقه مخالفیم، ولی برای ایجاد روابط عادی با آن مبتنی بر عدم دخالت در امور یکدیگر تلاش می‌کنیم و نمی‌خواهیم آن را دشمن اول منطقه بدانیم.

انتهای پیام/

دست رد اردن به سینه پمپئو درباره ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار