راه اندازی نخستین جایگاه پرورش شتر شیری در میاندوآب

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب از راه اندازی نخستین جایگاه پرورش شتر شیری در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،علی دیانتی  مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با بیان اینکه پرورش شتر از طرح‌های مقرون به صرفه و اقتصادی است، اظهار داشت: در سال‌های اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی، کاهش نزولات جوی، خشکسالی، کمبود آب‌های سطحی و زیرزمینی و اجرای برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه، آبرسانی به طرح پرورش ماهیان گرمابی مجتمع فسندوز با مشکل مواجه شد.

وی افزود: تعدادی از مجریان این طرح‌ها به منظور جلوگیری از هدر رفت اراضی ملی و بهره گیری از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های منطقه اقدام به پرورش شتر کردند.

وی با بیان اینکه این طرح با ۴۰ نفر شتر آغاز شده است و قابلیت توسعه دارد، اضافه کرد: حداقل مساحت مورد نیاز برای نگهد‌اری ۲۰ نفر شتر، حدود ۸ در ۱۵ متر است.

وی با اشاره به اینکه در این طرح شتر‌ها در جایگاهی به مساحت ۴۰۰ مترمربع مسقف و سه هزار مترمربع فضای آزاد نگهداری می‌شوند اظهار داشت: با اجرای این طرح برای پنج نفر به طور مستقیم و ۱۰ نفر به طور غیرمستقیم اشتغالزایی شده است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: شتر حیوانی نیرومند با توان بالاست و نسبت به سایر دام‌های سبک و سنگین، کمترین نیاز را به نهاده‌های تولید به ویژه علوفه و آب دارد و در مقابل اختلاف دما بسیار مقاوم است.

وی افزود: بیماری‌های شایع بین سایر دام‌ها نیز در این حیوان رایج نیست و شتر تنها دامی است که با داشتن خصوصیات بیولوژیکی استثنایی در شرایط دشوار خشکسالی و کمبود آب به ویژه آب قابل شرب زیست و تولید ‏مثل می‌کند.

دیانتی با اشاره به اینکه گوشت شتر منبع بسیار خوبی برای بسیاری از مواد غذایی مهم و مورد نیاز بدن است، بیان کرد: گوشت شتر حاوی پروتئین‌هایی با ارزش غذایی بالا و تعدادی از ویتامین‌های مفید و مورد نیاز بدن نظیر ویتامین‌های گروه B. و برخی از عناصر معدنی مهم نظیر آهن، فسفر و کلسیم است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: این مدیریت با اعطای تسهیلات و مجوز‌های لازم از راه اندازی چنین طرح‌هایی حمایت می‌کند و اگر سرمایه گذاران متقاضی سرمایه گذاری در این زمینه هستند میتوانند به مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان مراجعه کنند.

انتهای پیام/م

 

پرورش شتر در میاندوآب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.