برگزاری بیست و دومین سوگواره تعزیه استان کرمان

دبیر سوگواره تعزیه استان کرمان گفت: بیست و دومین سوگواره تعزیه استان کرمان از اول تا دهم بهمن ماه در پارک مطهری کرمان برگزار می‌شود.

برگزاری بیست و دومین سوگواره تعزیه استان کرمانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، عباس سالاری دبیر سوگواره تعزیه استان کرمان گفت: برای شرکت در بیست و دومین سوگواره تعزیه استان کرمان ۱۴ گروه با ۱۷۷ اثر متقاضی شرکت در سوگواره بودند که پس از اعلام نظر هیئت بازبینی؛ ۱۰ مجلس تعزیه برای اجرا در سوگواره انتخاب شدند.

وی افزود:هیئت بازبینی؛ متشکل از اعضای هیئت مدیره انجمن تعزیه کرمان و همگی از پیشکسوتان تعزیه کرمان هستند.

وی تصریح کرد: سوگواره تعزیه کرمان از سال ۷۳ با برگزاری اولین دوره سوگواره تعزیه آغاز به کار کرد.

سالاری ادامه داد: همچنین در سال‌های ۸۷، ۸۹ و ۹۱ این سوگواره به صورت ملی و با حضور ۱۰ گروه تغزیه از استان‌های کشور در کرمان برگزار شده است.

وی ارتقای تعزیه استان کرمان را یکی از اهداف برگزاری این سوگواره برشمرد و افزود: هدف از برگزاری بیست و دومین سوگواره تعزیه؛ بسترسازی برای ارتقاء تعزیه کرمان و تبادل تجربیات بین گروه‌های تعزیه است.

نماینده انجمن تعزیه ایرانیان در کرمان اظهار کرد: احیای جشنواره تعزیه استان پس از دوره‌ای وقفه برای اعضای هیات مدیره انجمن یکی از نکات قابل اهمیت است و لازم بود که در اسرع وقت برگزار می‌شود.

وی گفت: به همین دلیل فراخوان این سوگواره در مرداد ماه ۱۳۹۷ صادر شد و قرار بود که این سوگواره در ایام اربعین اجرا شود؛ اما با توجه به این که در آن ایام تعدادی از تعزیه خوان‌ها در راهپیمایی اربعین شرکت کردند؛ هیئت مدیره انجمن تصمیم گرفت تا زمان برگزاری این سوگوار را به زمان فعلی یعنی اول تا دهم بهمن ماه تغییر دهد.

دبیر بیست و دومین سوگواره تعزیه استان کرمان تاکید کرد: امسال و این دوره از سوگواره به صورت غیر رقابتی برگزار می‌شود، سوگواره‌های سال‌های قبل به صورت رقابتی بود و ما در بخش موسیقی، موافق خوانی، مخالف خوانی، طفل خوانی جامه دار و معین البکا؛ داوری داشتیم و نفرات برگزیده و قابل تقدیر در بخش‌های مربوطه برگزیده و معرفی می‌شدند.

سالاری اظهار کرد: اما در سال‌های پایانی دهه ۸۰ تعدادی از کارشناسان تغزیه و توصیه کردند که به دلیل ارزش‌های معنوی تعزیه، بخش رقابتی از جشنواره حذف شود بر اساس همین نظرات چند دور از سوگواره به شکل غیر رقابتی برگزار شد و قطعا امسال و دوره بیست و سوم سوگواره نیز به صورت غیر رقابتی برگزار می‌شود.

وی گفت: بعد از دوره بیست و سوم با برگزاری جلساتی با مشاوران و تعزیه خوان‌ها و مشورت از پیشکسوتان در خصوص برگزاری رقابتی یا غیر رقابتی بودن این سوگواره تصمیم گیری خواهد شد.

انتهای پیام/ح

سوگواره تعزیه در استان کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار