کاهش مرگ‌ومیر ناشی از سکته مغزی با افزایش آگاهی عمومی

رئیس انجمن سکته مغزی ایران گفت: با آموزش عمومی می‌توان آمار مرگ‌ومیر ناشی از سکته حاد مغزی و عوارض آن را کاهش داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دکتر بابک زمانی در همایش یک‌روزه سکته حاد مغزی در بوشهر افزود: افزایش آگاهی عمومی در شناخت علائم سکته مغزی و مدیریت زمان طلایی در نجات جان بیمار تأثیر بسزایی دارد.

وی با اشاره به تشکیل همایش‌های سکته مغزی در سراسر کشور گفت: پس از برگزاری جلسات و کارگاه‌های آموزشی از دو سال گذشته، درمان سکته حاد مغزی در کشور بهتر شده و این روند رو به رشد با موفقیت‌های فراوانی همراه شده است.

دکتر زمانی تصریح کرد: انجمن سکته مغزی ایران با همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت گام‌های مؤثری در زمینه درمان سکته حاد مغزی و کاهش عوارض ناشی از آن برداشته است و در آینده نزدیک شاهد رسیدن به استاندارد‌های بین‌المللی درمان این عارضه خواهیم بود.

سکته حاد مغزی با مدیریت زمان درمان می‌شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان بوشهر نیز در حاشیه همایش درمان سکته حاد مغزی گفت: مدیریت زمان، نجات دهنده جان بیماران سکته حاد مغزی واصلی‌ترین عامل کاهش عوارض و ناتوانایی‌های پس‌ازآن است.

دکتر جعفر زارعی زاده زمان طلایی درمان سکته مغزی را کمتر از سه ساعت عنوان کرد و افزود: دریافت به‌موقع دارو موجب برطرف شدن لخته‌های خونی در عروق مغز و درنتیجه درمان سکته حاد مغزی و کاهش عوارض آن می‌شود.

وی بیان کرد: تنها کمکی که می‌توان به بیمار سکته مغزی کرد این است که پس از مشاهده علائم بلافاصله با اورژانس تماس گرفته شود یا بیمار را سریع به بیمارستان انتقال دهیم تا روند درمانی با تأخیر رو به رو نشود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه علائم سکته مغزی جدی باید گرفته شود، ادامه داد: فلج اندام‌های یک ناحیه از بدن، کند شدن حرکت اندام، نداشتن تکلم، لکنت زبان، دوبینی، بی‌حسی و فلج یک‌طرف صورت ازجمله علائم سکته مغزی است.

زارعی زاده گفت: با شروع درمان سکته حاد مغزی در استان بوشهر از سال ۱۳۹۴، شاهد پیشرفت‌های خوبی در درمان بیماران با تزریق به‌موقع دارو بوده‌ایم.

انتهای پیام/ک

زمان طلایی درمان سکته مغزی را کمتر از سه ساعت است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.