مدیرکل تامین اجتماعی قم عنوان کرد؛

بهره مندی نیروی کار از حمایت های اجتماعی از اصلی ترین کارکردهای تامین اجتماعی است

دادخواه گفت:بهره مندی نیروی کار از حمایت‌های اجتماعی ازجمله ویژگی‌های جوامع توسعه یافته است و این حمایت‌ها یکی ازکارکرد‌های اصلی نظام‌های بیمه و تامین اجتماعی به شمار می‌رود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،علی اصغر دادخواه مدیرکل تامین اجتماعی قم گفت: سال گذشته تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در مدت مشابه، ۲ هزار و ۹۳۲ تَن بود.

وی عنوان کرد: بهره مندی نیروی کار از حمایت‌های اجتماعی از جمله ویژگی‌های جوامع توسعه یافته است و این گونه حمایت‌ها یکی از کارکرد‌های اصلی نظام‌های بیمه و تامین اجتماعی به شمار می‌رود.

دادخواه به بخشی از شرایط استفاده از بیمه بیکاری اشاره کرد و ادامه داد: اگر کارگر استعفا دهد یا ترک کار کند، بیکاری وی ارادی است و مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری نمی‌شود و یا چنانچه بیکاری ناشی از توافق کارگر و کارفرما باشد و بر اساس توافق دو جانبه قرارداد کار خاتمه یافته و تسویه حساب به عمل آمده باشد، مشمول مقرری نخواهد بود.

وی افزود: به موجب قانون بیمه بیکاری، آن دسته از بیمه شده‌هایی که بدون میل و اراده بیکار شده و آماده به کار باشند از مستمری بیمه بیکاری برخوردار می‌شوند.

وی تصریح کرد: اگر کارگر با انجام اقدامات و فعالیت‌هایی که از آن به قصور در کار تعبیر می‌شود، اخراج شود، اگرچه در این حالت کارگر توسط کارفرما اخراج شده، ولی به دلیل آن که عامل اصلی اخراج، رفتار نادرست کارگر بوده، در واقع بیکاری ارادی تلقی می‌شود و کارگر مشمول دریافت مقرری بیکاری نمی‌شود.

مدیرکل تامین اجتماعی قم ادامه داد: در صورتی که کارگاه بر اثر حوادث پیش بینی نشده مانند سیل و زلزله که از اختیار کارگر و کارفرما خارج است، بیکار شود، بیکاری غیرارادی محسوب می‌شود و کارگر در طول تعطیلی کارگاه از مقرری بیمه بیکاری برخوردار می‌شود.

به گفته مدیرکل بیمه تامین اجتماعی قم، در تمامی موارد دوران تعلیق از جمله دوره سربازی، حضور در جبهه، مرخصی زایمان، مرخصی استعلاجی، مرخصی سفر حج، مرخصی‌های استحقاقی و مرخصی بدون حقوق که پس از پایان مدت تعلیق کارفرما از پذیرش مجدد کارگر سر باز زند، مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهد بود.

وی اشاره کرد: بر اساس قانون، کارگرانی که مشمول بیمه بیکاری می‌شوند پرداخت بیشترین سهم بیمه بیکاری ٨٠ درصد حقوق آن هاست که این درصد نباید از حداقل مزد کمتر باشد و ٥٥ درصد از آن به عنوان حداقل مزدی که در سه ماه قبل از بیکاری دریافت کرده اند، ١٠درصد حق همسر و ١٠ درصد برای ۲ فرزند است.

وی تاکید کرد: تشخیص ارادی و غیرارادی بودن بیکاری بر عهده کمیته‌ای متشکل از نمایندگان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی است و شعبه‌های این سازمان ر. اساس معرفی اداره‌های کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص برقراری مقرری بیمه بیکاری برای بیمه شده‌ها اقدام می‌کنند.

مدیرکل تامین اجتماعی قم اضافه کرد: مدت پرداخت بیمه بیکاری به بیمه شده‌های واجد شرایط به سابقه پرداخت حق بیمه از سوی آن‌ها بستگی دارد و مدت آن از ۳۶ ماه برای بیمه شده‌های مجرد و ۵۰ ماه برای بیمه شده‌های متاهل و متکفل بیشتر نیست.

به گفته وی، تنها استثنا در جریان مقرری بیمه بیکاری در مورد افرادی است که در شروع بیمه بیکاری دارای ٥٥ سال سن یا بیشتر هستند و مادامی که مشغول به کار نشده اند در صورت دارا بودن شرایط می‌توانند تا رسیدن به سن بازنشستگی تحت پوشش بیمه بیکاری باقی بمانند.

وی گفت:مدت استفاده از مقرری بیمه بیکاری جزو سوابق پرداخت حق بیمه کارگران به لحاظ بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت محسوب می‌شود و فردی که از مستمری ازکارافتادگی جزئی استفاده می‌کند همزمان می‌تواند از مقرری بیمه بیکاری نیز بهره‌مند شود.

دادخواه با بیان این که سابقه لازم برای برخورداری از مقرری بیمه بیکاری داشتن حداقل ۶ ماه سابقه قبلی است،افزود: در صورتی که بیکاری ناشی از تعطیلی کارگاه بر اثر حوادث غیرمنتظره باشد و یا بیکاری پس از اتمام قرارداد کار مدت معین باشد و شخص بیمه شده نیز دارای یک سال سابقه در آخرین کارگاه باشد، مشمول دریافت مقرری می‌شود.

وی اضافه کرد: کارگرانی که از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌کنند در صورت اشتغال مجدد، مقرری بیمه بیکاری آن‌ها قطع می‌شود و در صورتی که پس از برقراری مقرری بیمه بیکاری مشخص شود که بیکاری بیمه شده ناشی از اراده شخصی وی بوده یا بیمه شده بیکار اشتغال مجدد خود را اعلام نکرده و با وجود اشتغال همچنان به دریافت مقرری ادامه دهد، باید وجوه دریافتی و کمک هزینه بیکاری را به سازمان تامین اجتماعی بازپرداخت کند.

وی یادآورشد: کارگر اخراجی پس از اخراج یک ماه فرصت دارد تا به هیات‌های حل اختلاف وزارت کار مراجعه و درخواست مقرری بیمه بیکاری نماید که در صورت داشتن عذر موجه مثل بیماری امکان مراجعه تا حداکثر سه ماه نیز وجود دارد.

دادخواه خاطرنشان کرد: کلیه مشمولان قانون تامین اجتماعی که تابع قوانین کار هستند مشمول قانون بیمه بیکاری نیز می‌شوند، ولی کسانی که به صورت اختیاری، آزاد و خویش فرما بیمه بازنشستگان و از کار افتادگان کلی و اتباع خارجی هستند، از شمول این قانون خارج هستند.

اداره کل تامین اجتماعی استان قم با حدود ٧٥٣ هزار بیمه شده و مستمری بگیر، ١٨ نوع خدمت بیمه‌ای و درمانی به افراد زیرپوشش ارائه می‌دهد.

این سازمان دارای چهار بیمارستان و درمانگاه تامین اجتماعی در استان قم است و بخش قابل توجهی از خدمات درمانی مورد نیاز بیمه شدگان را به صورت رایگان تامین می‌کند.

بخش بیمه‌ای تامین اجتماعی دارای چهار شعبه در استان قم است و خدمات بیمه‌ای این سازمان از طریق این واحد‌ها به جامعه زیر پوشش ارائه می‌شود؛ همچنین برای تسهیل امور و دسترسی آسان‌تر مردم به خدمات تامین اجتماعی، شعب اقماری و کارگزاری‌های این سازمان نیز به عنوان واحد‌های وابسته به شعب، مشغول فعالیت هستند.

انتهای پیام /ح

۲۲۸۲ شهروند قمی از بیمه بیکاری تامین اجتماعی بهره‌مند شدند

برچسب ها: تامین اجتماعی ، بیمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار