روایت اولین سپهبد رژیم پهلوی از اعدام ۱۳ تن از سران عشایر در یک روز! +فیلم

ویدئویی از ماجرای اعدام ۱۳ تن از عشایر استان لرستان را در این خبر به روایت اولین سپهبد رژیم پهلوی مشاهده کنید.

روایت اولین سپهبد رژیم پهلوی از اعدام ۱۳ تن از سران عشایر در یک روز! +فیلم به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در اواخر عصر قاجار، در دوران وزارت جنگ رضاخان، طرح آرام‌کردن و اسکان‌ دادن مردم عشایر استان لرستان در متن توجه دولت قرار گرفت.

به‌ دنبال این موضوع، لشکر غرب به فرماندهی امیر احمدی و با دستور رضاخان در سال ۱۳۲۰ شمسی 1923م به لرستان حمله کرد. امیر احمدی بروجرد، خرم‌ آباد و سایر نواحی نفوذ سران سرکش ایل‌ها را تسخیر کرد.

وی پس از آن، برای حمایت از جمهوری‌ خواهی رضاخان به تهران رفت و فرماندهی لشکرغرب به سرهنگ شاه‌ بختی واگذار شد. در زمان شاه‌بختی، سران عشایر استان لرستان شورش و او را در خرم‌ آباد محاصره کردند. با ورود دوباره امیراحمدی، سران شورش متواری شدند. پس از شاه‌بختی، فرماندهی لشکر غرب به سرهنگ خزاعی واگذار شد.

یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که با اعدام حدود سیزده تن از سران عشایر لرستان، در برانداختن نفوذ سنتی آنان نقش بسزایی ایفا کرد. عملکرد سرتیپ خزاعی همانند امیراحمدی، موجب فرار بسیاری از خان‌زادگان به سمت طرهان و پناهنده‌ شدن به حاکم آنجا یعنی علی محمدخان غضنفری شد و وقوع آخرین شورش گسترده طایفه‌های لرستان را به رهبری حاکم طرهان رقم زد.

در ادامه این خبر فیلمی را درباره ماجرای اعدام شدن ۱۳ تن از مردم عشایر استان لرستان را مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیزضا
۲۳:۳۱ ۱۲ دی ۱۴۰۲
سلام من پس از سالها هویت اجدادی خودم را یافتم اجداد ما از طایفه عکاشه بوده که برای حفظ جان خود از حمله همین جنایتکاران به اسفرجان شهرضا پناه بردند من انتقام میگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
متاسفانه جنایاتی که ازطرف پهلوی درحق عشایر اعمال شده باید به صورت مکتوب جهت درج درتاریخ ثبت بشه چون دربعضی مناطق لر نشین هیچ اقدامی جهت ثبت نشده ومردم بدانند که چه جنایت هایی کردند
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۲۳:۳۴ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
ما این جنایات رو از یاد نمیبریم
Canada
ناشناس
۲۰:۱۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
جنایات این خانواده فاسد به عرش میرسد
آخرین اخبار