شخم ۳۰ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان با آب باران

۳۰ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان با آب باران شخم زده شد.

شخم ۳۰ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان با آب بارانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت،  رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: روند انجام عملیات شخم زمستانه در اراضی شالیزاری گیلان مطلوب گزارش می‌شود به‌طوری‌که تاکنون ۱۴ درصد از این زمین‌ها معادل ۳۰ هزار هکتار آن با استفاده بهینه از آب باران شخم زده شدند.

 درجانی از توصیه‌های این سازمان به کشاورزان جهت انجام به‌موقع شخم زمستانه سخن گفت و تصریح کرد: در راستای استفاده بهینه از منابع آبی موجود به‌ویژه آب باران انجام شخم زمستانه در موعد مقرر می‌تواند از هدررفت این منابع جلوگیری کند.

وی وضعیت امسال انجام شخم زمستانه اراضی شالیزاری گیلان را با مدت مشابه سال گذشته مقایسه کرد و ابراز دا‌شت: با توجه به توصیه‌های جهاد کشاورزی و مشارکت فعال کشاورزان گیلانی تاکنون ۴ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان بیشتر از سال قبل شخم زده شده اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه شخم زمستانه در سال گذشته در همین زمان حدود ۲۵ تا ۲۶ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری گیلان بوده افزود: در صورت مساعد بودن شرایط جوی استان و همت کشاورزان گیلانی انتظار داریم شخم زمستانه به موقع در اراضی استان به پایان برسد.

درجانی مزایای انجام شخم زمستانه اراضی شالیزاری را برشمرد و گفت: افزایش نفوذ‌پذیری آب در خاک، از بین‌بردن آفات، ذخیره رطوبت خاک، از بین رفتن بقایای علف‌های هرز و ایجاد مواد آلی در اراضی کشاورزی از مهم‌ترین این مزایا به‌شمار می‌آیند.

وی با اشاره به اینکه انجام شخم زمستانه باعث از بین بردن مؤثر پناهگاه‌های آفات به‌ویژه لارو آفت کرم ساقه‌خوار برنج می‌شود اظهار کرد: کاهش مصرف سموم شیمیایی، غنی‌سازی خاک و استفاده درست از آب باران از دیگر مزایای انجام عملیات شخم زمستانه محسوب می‌شود.

سدسفیدرود آب مورد نیاز ۱۷۱ هزار هکتار از ۲۳۸ هزارهکتار شالیزار گیلان را تامین می‌کند؛ بر این اساس آب بقیه شالیزار‌های گیلان از محل رودخانه‌ها، آب‌بندان‌ها و چاه‌های موجود در استان تامین می‌شود.

انتهای پیام/آ

شخم شالیزارهای گیلان با آب باران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.