اجرای طرح پابند الکترونیکی در زندان‌های استان/ طرحی که زندان‌ها را خلوت می‌کند

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی خراسان‌جنوبی از اجرای طرح پابند الکترونیکی در زندان‌های استان خبر داد.

هاشمی، مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ با اشاره به اجرای طرح پابند الکترونیکی در زندان‌های استان، گفت: این طرح شرایطی را فراهم می‌کند که زندانی با استفاده از پابند‌های الکترونیکی بیرون از محیط زندان ادامه حبس را در کنار خانواده خود سپری کند.

وی در خصوص مشمولان استفاده از این طرح افزود: در اجرای ماده ۶۲ قانون مجازات اسلامی در جرایم تعزیری درجه پنج تا هشت (پنج سال حبس یا جزای نقدی ۱۸ میلیون تومان)، وجود جهات تخفیف و پیش بینی اصلاح مرتکب وجود داشته و زندانی حبس بیش از دو سال را قبلا در کارنامه خود نداشته باشد، دادگاه می‌تواند در صورت شرایط مقرر با رضایت خود زندانی در محدوده مکانی مشخص تحت نظارت سامانه یا مراقبت‌های الکترونیکی قرار گیرد.

هاشمی با اعلام اینکه با اجرای طرح پابند الکترونیکی فرد از زندان آزاد و در محدوده‌ای که قاضی رأی می‌دهد محدود می‌شود، گفت: در این طرح، یک پابند الکترونیکی به پای زندانی متصل که اتصال و جداسازی آن تنها توسط اداره کل زندان‌ها میسر بوده و با این پابند موقعیت مکانی زندانی قابل رصد است.

وی با اشاره به رصد لحظه‌ای زندانی، افزود: اگر فرد از محدوده مشخص خارج شود با وی تماس گرفته و هشدار داده می‌شود و اگر فرد به هشدار‌ها بی‌اعتنا باشد به قاضی دادگاه اعلام خواهد شد تا اقدامات لازم در این خصوص اتخاذ شود.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی خراسان‌جنوبی  گفت: تعیین محدوده به این صورت است که خود زندانی با توجه به شرایط و مکان زندگی و کارش مکان را مشخص می‌کند و اینطور نیست که مثلا تا سر کوچه باشد بلکه به طور مثال کل شهر بیرجند را شامل می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه این پابندها ضد آب هستند،افزود: آمدگی داریم در صورت دستور مراجع قضایی و رضایت زندانی این طرح را به هر تعدادی اجرایی کنیم.

وی هزینه هر پابند الکترونیکی را دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این هزینه تنها به عنوان وثیقه و ضمانت است و پس از اتمام دوره به زندانی برگردانده می‌شود.

انتهای پیام/ب


کاهش جمعیت کیفری در خراسان جنوبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.