دادستان تهران:

خاتمی مواردی را به دروغ گفته و منتظر نتیجه دادگاه هستیم/ فساد در لواسان نیست، آدرس غلط ندهید/ عراقچی به‌زودی دادگاهی می شود

جعفری دولت آبادی آخرین روند رسیدگی به برخی پرونده‌های قضایی را تشریح کرد.

دادستان تهران:به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران در گفتگو با رادیو تهران و با اشاره به بازداشت مرضیه هاشمی خبرنگار Press Tv در آمریکا گفت: آمریکایی‌ها رفتار دوگانه‌ای دارند و با یک زن مسلمان بدرفتاری کردند؛ این تبعیض چگونه توجیه می‌شود؟ از این حیث که آمریکا خودش ناقض حقوق بشر است شکی در آن نیست، اگر ایشان شاهد بوده است که نباید بازداشت می‌شده است.

دادستان تهران درباره شهرام جزایری گفت: او بعد از آزادی از زندان وارد فضای تجارت شد و قرار بود که از مرز خارج شود، اما با هوشیاری مأموران دستگیر شد.

وی ادامه داد: جزایری  یک سری پرونده مفتوح داشت، اما بعد از دستگیری‌اش این پرونده‌ها به جریان افتاد.

جعفری دولت آبادی درباره ممنوع الخروجی رئیس سازمان خصوصی سازی اظهار کرد: مطبوعات وقتی می‌خواهند خبر‌های قضایی منتشر کنند باید از مرجع قضایی پیگیری صحت آن را داشته باشند. ما  پرونده‌های بسیاری را در روز رسیدگی می‌کنیم، اما آیا مکلفیم که همه را اطلاع رسانی کنیم؟

دادستان تهران با بیان اینکه ما در جلسه قبل گفتیم که درخصوص خصوصی‌سازی ورود کرده‌ایم و اصل واگذاری‌ها در حال بررسی هستیم، افزود: اصل پرونده واگذاری‌ها در همه حوزه‌ها در حال بررسی است، اما در سایر موارد باید بررسی شود که چه اقدامی شده است.

وی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده احمد عراقچی نیز اظهار کرد: شعبه ویژه نقص‌هایی از پرونده عراقچی گرفته است و بعد از رفع نقص دوباره به دادگاه می‌رود.

جعفری دولت آبادی با اشاره به ضبط سکه‌های سلطان سکه گفت: در هنگام دستگیری این فرد سکه‌ای نداشت، بلکه به دلیل کاری که می‌کرد به سلطان سکه مشهور شد، اما اموال خوبی از وی شناسایی شد و اموالش هم در اختیار ما است و در حال شناسایی باقی اموال هم هستیم.

دادستان تهران با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر قتل محمود خاوری گفت: خاوری محکوم شده است، اما هنوز نتوانسته‌ایم او را برگردانیم و خبر فوتش هم برای ما احراز نشد، اما همچنان دنبال برگرداندنش هستیم.

جعفری دولت آبادی درباره پرونده لواسان و حمله دو سگ به شهروندان اظهار کرد: من بررسی کردم و مشخص شد این خبر قدیمی است و طبق قانون به آن رسیدگی می‌شود.

وی افزود: البته من به مدیران رسانه‌ای یک نکته‌ای گفتم و گفتم مطبوعات آدرس غلط ندهند و نگویند فساد در لواسان، چون فساد در جایی دیگر است نه در لواسان و نباید از منافذ دیگر که موجب فساد می‌شود غفلت کنید.

دادستان تهران با بیان اینکه من نمی‌گویم از موضوع لواسان غافل شویم. اما باید موضوعات با هم تفکیک شود، اظهار کرد: عده‌ای در تهران هم سگ گردانی می‌کنند، ولی یادمان باشد که مالک سگ باید در نگهداری سگ دقت کند.

جعفری دولت‌آبادی خاطرنشان کرد: قانون در بحث سگ می‌گوید اگر سگ حمله کند و صاحبش مراقبت نکرده باشد باید دیه پرداخت کند، ولی بدانیم که مزاحمت و عدم مراقبت دو چیز متفاوت است ؛در خصوص عدم مراقبت نتیجه اش پرداخت دیه است.

وی با اشاره به اظهارات اخیر محمدرضا خاتمی نیز گفت: اول این موضوع را بگوییم که ما امروز در شرایط بسیار مهمی قرار داریم و آمریکا با تشکیل کنفرانس ورشو و سایر اقداماتش دنبال آسیب زدن به ملت ایران است.

دادستان تهران با بیان اینکه  ما در آستانه چهلمین سال انقلاب هستیم و باید مردمی که در این چهل سال سختی تحمل کرده اند، در صحنه بمانند، اظهار کرد: رسانه‌ها برای سه امر مهم متمرکز شوند؛ اولا امیدوار کردن مردم به آینده انقلاب و نباید اخبار و شایعاتی مطرح شود که آن‌ها را مأیوس کنند. وقتی ده سال بعد از سال ۸۸ می‌گویید تقلب شده است آن هم بدون هیچ پشتوانه‌ای! چرا چنین اخبار غلطی منتشر می‌شود. چرا می‌گویند شکنجه رخ داده است در حالی که اتفاقی نیفتاده است.

جعفری دولت آبادی گفت: دومین اقدام این است که کار آمدی نظام اسلامی باید از سوی رسانه‌ها به مردم اعلام شود و اقدام سوم اعتماد مردم به مسئولین نظام است و نباید کاری کنیم این اعتماد سلب شود.

وی  با اشاره به اینکه خاتمی آمد و مواردی را به دروغ گفت و ما منتظریم تا نتیجه بررسی دادگاه مشخص شود، افزود: اخیرا هم یکی از مشاوران دولتی را تعقیب کردیم.

دادستان تهران تاکید کرد: البته یادتان باشد که انتقاد آزاد است، اما تخریب و توهین و شکستن مرز‌های اعتماد مردم به مسئولین است که این‌ها به ما ضربه می‌زنند و جرم است.

جعفری دولت آبادی اظهار کرد: دیروز دیدید که یک نفر به دادسرا احضار شد، اما قبل از آنکه پایش به دادسرا برسد گفتند که به اوین منتقل شده است رسانه‌ها باید از این رفتار دست بکشند و این اقدامات را نکنند و آدرس غلط به مردم ندهند و امیدواریم مطبوعات ما هوشیار باشند.

دادستان تهران با اشاره به توسعه قضایی پس از انقلاب بیان کرد: در برابر توسعه سیاسی که در برخی دولت‌ها مطرح شد توسعه قضایی به معنای استفاده بیشتر از قانون اساسی است. قانون اساسی وظایف بزرگی مثل احقاق حقوق عامه برای ما در نظر گرفته است و البته باید بگوییم که در برخی موارد نتوانسته‌ایم توسعه قضایی را به طور کامل اجرا کنیم و باید بدانیم این توسعه قضایی به نفع مردم است.

جعفری دولت آبادی با بیان اینکه در بحث حقوق عامه آیین نامه‌اش تصویب شده و منتظر ابلاغ رئیس قوه قضاییه است، تصریح کرد: در بحث نظارت ما اقدامات خوبی انجام داده‌ایم و در دوره جدید ریاست قوه قضاییه به مسئله نظارت توجه بسیاری شده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان بازرسی، دیوان عدالت اداری دیوان عالی کشور و ... به دنبال افزایش نظارت برای حفظ حقوق مردم هستند، اظهار کرد: ما وقتی می‌گویم توسعه قضایی، باید به سراغ افزایش استفاده مردم از قانون و بهره‌مندی مردم از همه امکانات قانون برویم.

دادستان تهران با اشاره به آیین‌نامه حقوق عامه خاطرنشان کرد: حقوق عامه به این معناست که در مواردی که برای افراد زیادی نقض قانون رخ می‌دهد، مثلا یک کارخانه‌ای که دارد نقض حقوق مردم زیادی را انجام می‌دهد یا مثلا کوه‌خواری یا زمین‌خواری که در این لایحه جدید دادستان‌ها به عنوان مدعی العموم مسئولیت پیدا کرده‌اند و این آیین نامه آمده است برخی مواردی را احصا کرده و براساس آن برای مدعی العموم وظایفی در نظر گرفته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: قوه قضاییه ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۰۲ بهمن ۱۳۹۷
توروستای مایک رییس جمهورمیباشدکه ازلحاظ اوضاع معیشتی فقط به هیات دولتش میرسد وبقیه مردم رهاشده اندبحال خوشان مثلاتوروستای ماهرروزصبح که ازخواب بیدارمیشوی همه چیز20%الی30%گرانترازروزقبل شده است ولی این رییس جمهوره میگویدهمه چیزروبراهه واصلاگرانی وجودنداردواصلابفکرمردم نیست فقط وفقط تواین فکره که ریاست جمهوری خودش راتاانتهابرساندونسبت به مردم ورای دهندگانش بی خیال وبی تفاوت شده فقط بفکرادامه ریاست جمهوری خودشه وبس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۲ بهمن ۱۳۹۷
با سلام . در المان .زاپن . چین . فرانسه . انگلیس یک صندوق بازنشستگی بنامرفاه اجتماعی وجود دارد . که هم رئیس جمهور و هم یک کارگر عادی عضو ان هست .
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۹:۴۹ ۰۲ بهمن ۱۳۹۷
اینجا اگه این صندوق را تاسیس کنن ممکنه پول و صندوق را با هم ببرن
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۹:۵۱ ۰۲ بهمن ۱۳۹۷
اونجا را ول کن ببین افغانستان و عراق چکار میکنن تا ما هم همون کار را بکنیم
آخرین اخبار