هزار و ۵۶۰ حلقه چاه غیر مجاز خراسان شمالی مسدود شد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت:هزار و ۵۶۰ حلقه چاه غیر مجاز خراسان شمالی مسدود شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، وحید واسطه معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی با اشاره به اینکه از سال ۸۴ تاکنون هزار و ۵۶۰ حلقه چاه غیر مجاز استان مسدود و جلوی برداشت آب از آن‌ها گرفته شد، گفت: تعداد ۶۰ حلقه از این تعداد طی ۱۰ ماهه امسال مسدود شدند.
واسطه، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی افزود: در استان سه هزار و ۸۹۳ حلقه چاه غیر مجاز آب حفر شده اند که تعداد هزار و ۳۴۶ حلقه چاه از آن‌ها در شعاع یک کیلومتری چاه‌های آب شرب قرار دارند.
وی با بیان اینکه که بهره برداری از ۹۵ درصد از این چاه‌های غیر مجاز آب در استان در بخش آبیاری کشاورزی است، تصریح کرد: حجم آب این تعداد چاه غیر مجاز در استان ۳۶ میلیون متر مکعب است.
واسطه تصریح کرد: علت عمده حفر این چاه‌های غیر مجاز به علت عدم توان مالی کشاورزان استان در احداث استخر‌های ذخیره آب در مزارع و باغات شان بوده است.
وی در ادامه با اعلام اینکه شورای حفاظت آب استان در راستای مدیریت منابع موجود آبی استان، مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز و عدم بهره برداری آب از این چاه‌ها را مصوب کرده، افزود: در این مصوبه مقرر شده است که تا پایان سال ۱۴۰۰ باید سه هزار و ۸۹۳ چاه غیر مجاز آبی استان مسدود شوند.
واسطه خاطر نشان کرد: اولویت آغاز این دستورالعمل با مسدود کردن هزار و ۳۴۶ حلقه چاه آبی غیر مجازی است که در شعاع یک کیلومتری چاه‌های آب شرب استان واقع هستند.
وی افزود: حجم برداشت آب از این هزار و ۳۴۶ حلقه چاه غیر مجاز آب حدود ۱۲ میلیون متر مکعب آب است.
وی با بیان که حجم آب قابل برداشت سه هزار و ۲۰۰ حلقه چاه مجاز استان چهار هزار و ۳۰۰ میلیون متر مکعب است، اظهار کرد: از حدود ۷۰۰ چاه مجاز آب در استان ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب بیش از مجوز صادره، برداشت می‌شود که این اضافه برداشت دغدغه کنونی در زمینه مدیریت منابع آبی است.
انتهای پیام/ط


انسداد چاه‌های غیرمجاز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.