سرپرست وزارت بهداشت مطرح کرد؛

بازنگری لیست دارو‌های تحت پوشش/ طرح تحول سلامت فرمول اقتصادی نداشت

نمکی گفت: در ابتدای کار طرح تحول سلامت با موضوعی مواجه شدیم که فرمول اقتصادی نداشت.

طرح تحول سلامتی فرمول اقتصادی نداشتبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی سرپرست وزارت بهداشت در همایش اجلاس سراسری مدیران کل بیمه سلامت سراسر کشور گفت: بیمه ماندگار بیمه‌ای است که به اندازه بضاعت دریافت و به اندازه نیاز پرداخت کند؛ در بیمه پایدار اعضای مشارکت‌کننده باید در صورت امکان جوان‌تر، غنی‌تر و سالم‌تر باشند.

نمکی افزود: در سال ۱۳۹۴ که به سازمان برنامه و بودجه آمدم این سازمان با مشکلاتی مواجه بود و با بیمه همگانی و طرح تحول سلامت مواجه شدیم؛ به آقای نوبخت نامه نوشتم که اگر این شیوه هزینه اصلاح نشود طرح با مشکل مواجه خواهد شد و با طرح تحول سلامتی مواجه شدیم که فرمول اقتصادی نداشت.

سرپرست وزارت بهداشت ادامه داد: ۹۵ درصد بودجه کشور را در سال‌های قطعی منابع مدیریت کردیم و در شرایطی که با کمبود منابع مواجه بودیم، تفکر و منطق اقتصادی برای اداره آن نبود، در هیچ جای دنیا با درآمد سرانه ۵۰ تا ۶۰ دلاری افراد نمی‌توانند هر سرویسی را دریافت کنند.

بار سنگین طرح و عدم توجه به زیرساخت‌ها،‌ مشکل اصلی بیمه سلامت

نمکی تصریح کرد: به دلیل اینکه به دنبال موفقیت طرح بودم به نحوی آن را مدیریت کردیم؛ بیمه همگانی طوری بود که تاجران و افراد سرمایه‌دار نیز بیمه شده بودند، بار سنگین این طرح عدم توجه به زیرساخت‌هایی مانند پزشکی خانواده، نظام ارجاع و راهنما‌های بالینی و بی‌توجهی به آزمون وسیع بود به همین دلیل بیمه‌ها با بدهی مواجه هستند.

نمکی با اشاره به اینکه نگران آینده هستیم، گفت: باید وضعیت داروی تحت پوشش بیمه مشخص شود باید کاری انجام دهیم که بسته‌های خدمتی به درستی تدوین شوند، ما نباید دارویی را با پنج برابر قیمت وارد کنیم که تولید داخل آن را داریم.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مطالبات بیمه سلامت باید درخواست اجرای زیرساخت‌ها از وزارت بهداشت باشد، ادامه داد: علاوه بر اینکه باید زیرساخت را اجرا کنیم باید ساختار بیمه تقویت کنیم؛ طرح تحول سلامت باید ادامه داشته باشد، اما بسته‌ها به گونه‌ای تدوین شود که متخصصان آن را بپذیرند.

وظیفه ما توجه به حق مظلومان و محرومان است

نمکی با بیان اینکه در طول تدوین و اجرای زیرساخت‌ها و صرفه‌جویی منابع نباید حقوق مردم پایمال شود، اظهار کرد: باید در زمان محدود کردن بسته‌ها و خدمت‌ها حتما به افراد محروم توجه شود، وظیفه ما توجه به حق مظلومان و محرومان است و نباید آن را فراموش کرد.

وی افزود: برای فقدان پشتوانه اقتصادی چک بی محل نباید صادر شود و دفترچه بیمه سلامت باید منزلت داشته باشد، در غیر این صورت بیمه سلامت ارزشی ندارد؛ مخالف بودم که گیرنده و دریافت کننده خدمت در یک بخش باشند، بیمه سلامت باید عملکرد مستقل داشته باشد و پاسخگویی به افکار عمومی را ارائه دهد.

نمکی تشریح کرد: سرویس ارائه خدمت تنها در بخش دولتی است؛ به دلیل ناکارآمدی بخش خصوصی رفتن به سمت خرید راهبردی دشوار است، اما باید این کار صورت گیرد.

سرپرست وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بیمه سلامت در راستای ارائه خدمات باید به سمت مستحقین واقعی پیش رود، یاد آوری کرد: این موضوع افتخار کشور است، دستاورد‌های نظام سلامت در چهل سال به نسبت سایر بخش‌ها قابل توجه بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار