مدیرعامل بیمه سلامت:

منابع و مصارف بیمه سلامت توازن ندارد/ حق بیمه ۷ درصد قابل قبول نیست

موهبتی گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در بیمه سلامت عدم توازن منابع و مصارف است.

طاهر موهبتیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، طاهر موهبتی مدیرعامل بیمه سلامت در جلسه مدیران عامل بیمه سلامت سراسر کشور اظهار داشت: علی رغم اینکه اعتبارات سال ۹۶ نسبت به سال ۹۲ افزایش پیدا کرد اما سال ۹۵ مصارف نسبت به منابع ۸۰ درصد پیشی گرفته است.

موهبتی گفت: سال ۹۵ بودجه ۴۴۰۰ میلیارد بود که همان سال حدود ۷۰۰۰ میلیارد اوراق چاپ شد و اگر این اوراق چاپ نمی‌شد حدود ۱۴۰۰ برابر زیان انباشته داشتیم.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها عدم توازن منابع و مصارف است؛ سال گذشته مصوبه در مجلس درباره بیماران خاص دیده شد که منابع آن دیده نشد، ماموریتی که به بیمه سلامت داده شد بیمه ۵ میلیون نفر بود که این رقم به ۱۰ میلیون رسید و هزینه‌های زیادی به سبد بیمه سلامت تحمیل شد.

وی با بیان اینکه نرخ ۷ درصد حق بیمه قابل قبول نیست گفت: بیمه تامین اجتماعی نرخ حق بیمه ۹ درصد دارد که از این موضوع راضی نیست، از وقتی بیمه سلامت انتقال یافت وضعیت بدهی‌ها ۱۴ ماه بود، اما اکنون وضعیت به نسبت بهتر شده است.

موهبتی بیان کرد: جمعیت صندوق بیمه ایرانیان قبل طرح تحول ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بود بعد از راه‌اندازی صندوق بیمه همگانی عده‌ای که حداقل پرداختی را به صندوق بیمه ایرانیان داشتند به بیمه همگانی مهاجرت کردند.

نباید خدشه‌ای به ارائه خدمات به محرومین وارد شود

وی گفت: اکنون کشور با محدودیت منابع مواجه است و باید طوری برنامه‌ریزی کرد که خدشه‌ای به ارائه خدمات به محرومین وارد نشود.

مدیر عامل بیمه سلامت گفت: باید شرایط کنونی کشور درک شود و خوشبختانه قبل از رسیدن تحریم تدابیری برای ایجاد نشدن مشکلات اندیشه شد، علی‌رغم همه توفیقات در طرح تحول سلامت می‌توانستیم در این حوزه بیشتر کمک حال دولت باشیم.

وی افزود: هدفمند کردن یارانه برای محرومین از جمله اقدامات ما بود و افراد نیازمند می‌توانند با مراجعه به کمیته امداد به بیمه سلامت معرفی شوند.

مدیرعامل بیمه سلامت افزود: تدوین و اجرای نظام ارزیابی باید سرعت بیشتری بگیرد، خوشبختانه سامانه ۱۶۶۶ راه‌اندازی شده و مردم از این طریق به با کارشناسان ما در ارتباط هستند.

موهبتی در خصوص برنامه محدودیت مراجعه به مراکز دولتی گفت: فردی که توان مالی مناسبی دارد می‌تواند به مراکز خصوصی مراجعه کند و این موضوع موجب شد ۴۴ درصد بارمراجعه کم شود.

وی گفت: ۲۰ میلیون بار مراجعه به دفاتر پیشخوان داریم که آن‌ها در ورودی مردم به این سازمان هستند.

مدیرعامل بیمه سلامت گفت: حذف دفترچه و استحقاق سنجی در بیشتر بیمارستان‌ها اجرایی شد و اکنون پیگیر اجرای امضای دیجیتال هستیم، نرم‌افزار موبایلی برای دریافت خدمات بیمه‌ای، مانیتورینگ هزینه‌ها، ایجاد مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت و بهره‌برداری از مرکز ۱۶۶۶ از جمله اقدامات موثر این سازمان بوده است.

مدیرعامل بیمه سلامت ادامه داد: رفع همپوشانی و یارانه بیمه سلامت نیز از اقدامات خوب این سازمان بوده است، راه اندازی پایگاه خبری بیمه سلامت نیز اثر مفیدی در اطلاع رسانی به مردم داشته است.

وی گفت: حدود ۴۲۹ مورد راهنمای بالینی ابلاغ شده که به این وسیله ۲هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی منابع داشته‌ایم.

موهبتی ادامه داد: تا امروز ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار رفع همپوشانی با سازمان تامین اجتماعی و ۸۰ هزار رفع همپوشانی با نیرو‌های مسلح داشته‌ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار