کمک دانشمند عراقی به داعش در تولید مواد شیمیایی مرگبار با هدف ایجاد ارعاب

روزنامه واشنگتن پست اعلام کرد یک زمین‌شناس عراقی که هم‌اکنون تحت بازداشت است، در سال ۲۰۱۴ در ساخت سلاح‌های شیمیایی به گروه تروریستی داعش کمک می‌کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اختصاصی نوشت: داعش که در سال ۲۰۱۴ موصل را تصرف کرده بود از یک زمین‌شناس ۴۹ ساله عراقی به نام (سلیمان) عفاری که برای وزارت صنعت و معادن عراق کار می‌کرد، خواسته بود به این گروه برای ساخت سلاح‌های شیمیایی کمک کند.

به نوشته این روزنامه، عفاری اطلاعات زیادی درباره این موضوع نداشت، اما این ماموریت را پذیرفت. بدین ترتیب، او ماموریت ۱۵ ماهه نظارت بر تولید مواد شیمیایی مرگبار برای مرگبارترین گروه تروریستی جهان را بر عهده گرفت.

عفاری که در سال ۲۰۱۶ به دست نیرو‌های آمریکایی و نیرو‌های کرد دستگیر شد و اکنون در اربیل، مرکز اقلیم خودمختار کردستان عراق زندانی است، گفت: «آیا پشیمانم؟ مطمئن نیستم که بخواهم از این کلمه استفاده کنم.»

عفاری، که اکنون ۵۲ ساله و به اعدام محکوم شده است، در یک مصاحبه نادر در داخل مقر دژ مانند اداره ضد تروریسم دولت منطقه کردستان عراق به تشریح نحوه جذب شدن به داعش و زندگی تحت حاکمیت این گروه پرداخت. او در این مصاحبه از جزئیات تلاش‌های موفقیت‌آمیز داعش برای تولید گاز خردل -- نسل نخست سلاح‌های شیمیایی که در جنگ جهانی اول ده‌ها هزار کشته بر جا گذاشت -- پرده برداشت و گفت تولید این سلاح‌ها بخشی از یک برنامه بلندپروازانه برای تولید سلاح‌های جدید و سامانه‌های حمل و پرتاب آن‌ها برای دفاع از «سرزمین داعش» و ایجاد رعب و وحشت در دل دشمنان آن بود.

مقامات آمریکایی و مقامات کُرد عراقی که در ماموریت‌های انهدام کارخانه‌های تسلیحاتی داعش و کشتن یا دستگیری سران ارشد آن مشارکت داشتند، سخنان عفاری را تایید کرده‌اند.

واشنگتن پست نوشت: این حکایات زوایای تازه‌ای از پروژه تولید سلاح‌های شیمیایی را روشن می‌کند که در تاریخ گروه‌های تروریستی معاصر منحصر به فرد است و نشان می‌دهد داعش از آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها و تاسیسات تولید و کادر دانشمندان و متخصصان برخوردار بود. به گفته مقامات آمریکایی و عراقی، داعش از تسلیحاتی که تولید کرده بود بار‌ها در حملات علیه نظامیان و غیرنظامیان در عراق و سوریه استفاده کرد که در مجموع صد‌ها کشته بر جای گذاشت.

در ادامه این مطلب آمده است: پیشرفت برنامه داعش برای تولید سلاح‌های شیمیایی ظاهرا در اوایل سال ۲۰۱۶ پس از آغاز حملات آمریکا و عراق به تاسیسات داعش و هلاکت یا دستگیری سران آن متوقف شد. با این حال، این تهدید به طور کامل از بین نرفته است. مقامات عراقی می‌گویند سران داعش تجهیزات خود و چه بسا مواد شیمیایی را در سال ۲۰۱۶ از عراق به سوریه منتقل کردند و بخشی از آن‌ها را ممکن است زیر خاک مدفون یا مخفی کرده باشند.

افزون بر آن، دانش و مهارت‌هایی که از عفاری و متخصصان دیگر این برنامه به دست آمد، بدون شک همچنان در اختیار داعش است و مقامات و کارشناسان ضد تروریسم غرب معتقدند این گروه احتمالا آن را به صورت فایل‌های رایانه‌ای، فلش درایو و حافظه‌های سخت نزد خود حفظ کرده است.

عفاری در مصاحبه واشنگتن پست با وی گفت: «برای داعش مهم بود که چیزی قدرتمند تولید کند که بتواند با آن رعب و وحشت ایجاد کند. تلاش آن‌ها بیشتر برای ایجاد رعب و وحشت و تضعیف روحیه نظامیانی بود که با آن‌ها می‌جنگیدند. من فکر نمی‌کنم کیفیت سلاح‌های شیمیایی در سطح بسیار خطرناکی بوده باشد.»

او گفت:«آن‌ها (داعشی‌ها) نزد من آمدند و برای تولید تجهیزات کمک خواستند. آن‌ها می‌خواستند چیز‌هایی به عنوان ظروف نگهداری مواد شیمیایی تولید کنند. من در زمینه فولاد ضد زنگ تخصص داشتم و آن‌ها به دنبال آن بودند. من چاره‌ای جز همکاری با آن‌ها نداشتم.»

یک مقام ضد تروریسم اقلیم کردستان عراق که در بازجویی از عفاری مشارکت داشت گفت: این فرد از یک واحد تولید سیار برای تولید سلاح‌های شیمیایی سخن گفته است که بر روی کفی یک کامیون بزرگ ساخته شده بود. دست کم یک آزمایشگاه سیار از این نوع تجهیزات در جریان حملات هوایی در موصل منهدم شد و از سرنوشت واحد‌های سیار احتمالی دیگر خبری در دست نیست. پس از این بمباران‌ها بود که اعضای باقیمانده این برنامه پراکنده شدند.

این مقام همچنین گفت: «راستش را بخواهید، برخی از این افراد ناپدید شده‌اند و همچنان مخفی هستند. ما فکر می‌کنیم آن‌ها در سوریه هستند. اما مطمئن نیستیم.»

انتهای پیام/

برچسب ها: داعش ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۰۲ بهمن ۱۳۹۷
عجب آدمی بوده ها. خب اولاش نمیشناخت اینا رو بعدش که فهمیده چرا باهاشون همکاری کرده
آخرین اخبار