به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی؛

مروری بر پیشرفت‌‌های صورت گرفته در صنعت پیام‌رسان

در این گزارش به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی مروری بر روند طی شده و پیشرفت‌های صورت گرفته در صنعت پیام‌رسانی خواهیم داشت.

انقلاب من و دستاوردش در زمینه پیامرسانبه گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، سال ۱۳۹۷، چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است، انقلابی که مردم با شعارهایی چون  «ایرانِ پیشرو» و «ایرانِ انقلابی» در راه استقامت و حفظ آن قدم برداشتند. اکنون چهل سال از این انقلابی گذشته که دشمنان زیادی سعی در تخریب آن داشتند اما  با حفظ ماهیت، بر اساس مبانی، اصول و شعارهای اصلی، حرکتش به سمت آرمان‌ها و اهداف بی‌وقفه ادامه دارد.

در دوره جدید شرایطی به وجود آمد که افراد را نیازمند به مکاتبه با دیگر افراد در سراسر دنیا کرد. این شاید دلیلی بر این شد که برای انجام بسیاری از تجارت‌های بازرگانی باید با افرادی در کشورهای دیگر گفتگو و مکاتبه داشته باشیم. یکی از مواردی که این کار را تسهیل می‌کند، استفاده از نرم‌افزارهای پیام‌رسان است که متناسب با سطح پیشرفتگی آن به صورت مکتوب و یا تصویری از آن استفاده می‌شود.

پیام‌رسان‌های داخلی یکی از دستاوردهای انقلاب است که در سال‌های اخیر پا به عرصه گذاشتند.  پیام‌رسان نرم‌افزاری است که اطلاعاتی را از یک مبدا به مقصدی برساند و پیامی را مخابره کند. تکنولوژی در حال پیشرفت است و پیام‌رسان‌ها در حال تغییر شکل و از طرفی در حال رشد و افزایش هستند.

در دسته‌بندی پیام‌رسان‌ها می‌توان آنها را به داخلی و خارجی تقسیم کرد. این دسته‌بندی زمانی صورت گرفت که بحث فیلترینگ پیام‌رسان‌های خارجی به دلیل کنترل و دسترسی نداشتن کامل به اطلاعات انتقالی به دلیل مسائل مختلف مانند امنیتی در کشور داغ شد. عدم همکاری مدیران تلگرام با ایران، سواستفاده کشورهای بیگانه از این پیام‌رسان برای پیش‌برد اهداف خود، عدم دسترسی حاکمیت به سرورهای این پیام‌رسان، انتقال کلان داده‌های ایران به خارج از کشور، راه‌اندازی بلاک‌چین و در نهایت طراحی ارز دیجیتال گرام از عمده‌ترین مشکلاتی بود که مسئولان کشور را مجاب کرد حکم به فیلترینگ این پیام‌رسان‌ها داده شود. 

انقلاب من و دستاوردش در زمینه پیامرسان

بنابراین کاربران برای سهولت استفاده، به پیام‌رسان‌هایی با قابلیت دسترسی بیشتر و راحت‌تر یا در کلامی ساده‌تر به پیام‌رسان‎های داخلی روی آوردند. پیام‌رسان‌های داخلی ابزارهایی هستند که در داخل کشور برنامه‌نویسی و توسعه یافته‌اند و سرورهایشان هم در ایران قرار دارد. پیام‌رسان‌های داخلی، توانمندی‌های خوبی دارند و علاوه بر این توانمندی‌ها، امکان ارائه خدماتی را دارند که شبکه‌های خارجی تا حدی امکان اجرای آن را وجود ندارند. در چند سال اخیر تعداد این پیام‌رسان‌ها بیشتر شده و تا جایی که حتی توانایی رقابت با برخی از پیام‌رسان‌های خارجی را نیز یافته‌اند. گفتنی است.

اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌ایم که درصد امنیت اطلاعات در پیام‌رسان‌هایی که استفاده می‌کنیم، چه مقدار است؟

انقلاب من و دستاوردش در زمینه پیامرسان

برای بررسی امنیت هر یک از نرم افزارهای پیام‌رسان باید یک سری معیارها از قبیل موارد زیر را در نظر گرفت:

  1. آیا دیتاها در هنگام انتقالات رمزگذاری می‌شود؟
  2. آیا دیتاها به گونه‌ای رمزگذاری می‌شوند که حتی خود فراهم کننده سرویس نیز نمی‌تواند آنها را بخواند؟
  3. آیا شما می‌توانید هویت شخصی حقیقی را تشخیص دهید؟
  4. آیا فراهم کنندگان سرویس فوروارد محرمانه را رعایت می‌کنند؟ به طوری که در هنگام ربوده شدن دستگاه، شخص سارق نتواند پیام‌های قبلی را رمزگشایی کند و به آن دست پیدا کند؟
  5. آیا کدهای سرویس  open source بوده و برای عموم قابل دسترسی و رویت است.

امنیت سه وجه مختلف دارد که به اختصار به آن CIA گفته می شود. این سه وجه بخشی از اصولی‌ترین مباحث امنیت محسوب شده و عبارتند از:

1.محرمانگی داده‌ها

2.جامعیت داده‌ها

3.دسترس‌پذیری داده‌ها

ما در بحث پیام‌رسان‌ها هنگامی می‌توانیم به یک پیام‌رسان لقب ایمن را اطلاق کنیم و آن را پیام‌رسان مطمئن بدانیم که این پیام‌رسان در اولین قدم بتواند محرمانگی و خصوصی بودن پیام کاربران را حفظ کند، در دومین قدم پیام‌های ارسالی  به همان صورتی که توسط فرستنده ارسال شده، گیرنده بتواند دریافت کند یا به عبارت دیگر پیام در حین انتقال دچار تغییر و یا خرابی نشود و در سومین قدم این اطمینان وجود داشته باشد که کاربران، به تمامی سرویس‌هایی که پیام‌رسان برای آن ها فراهم کرده، دسترسی داشته باشند.

انقلاب من و دستاوردش در زمینه پیامرسان

 در بحث حریم خصوصی ، حفظ این حریم باید توسط سازندگان پیام‌رسان‌ها و یا نرم‌افزارها تامین گردد و در هر صورت امکان تست این مورد تا زمان استفاده عمومی از پیام‌رسان‌ها و پیش آمد مشکلات احتمالی و برخورد تولیدکنندگان با آن، رسماً وجود ندارد.

این مسئله چنان اهمیت دارد که رهبر معظم انقلاب در زمینه حفظ حریم خصوصی و امنیت مردم در پیام‌رسان‌ها فرموده‌اند: «مسئولان باید امنیت و حریم داخلی مردم و کشور را حفظ کنند. تعرض به امنیت و حریم داخلی مردم «حرام شرعی» است و نباید انجام شود.»

انقلاب من و دستاوردش در زمینه پیامرسان

برنامه نویسان خوش ذوق و فعال ایرانی برای پر کردن خلأ پیام‌رسان‌های ایرانی یا شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه، دست به ساختن برنامه‌های زیادی زده‌اند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند اما توانسته‌اند روندی ثابت و صعودی را طی کنند.

این انقلاب برای پیشبرد اهداف جوانان مراحل را تسهیل کرده و سعی دارد با حمایت از آنها موجب دلگرمی‌شان شود. رهبر معظم انقلاب فرمودند: «انقلابى باید بصیر باشد، باید بینا باشد، باید پیچیدگى‌هاى شرایط زمانه را درک کند. مسأله این‌جور ساده نیست که یکى را رد کنیم، یکى را اثبات کنیم، یکى را قبول کنیم. اینجورى نمی‌‌شود. باید دقیق باشید. باید شور انقلابى را حفظ کنید. باید با مشکلات هم بسازید.»

گزارش از سارا کیـا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار