مدیرعامل سابق سایپا:

پراید گران نیست/ سیاسی‌کاری صنعت خودرو را نابود می‌کند/ مردم را نمی‌توان فریب داد

مدیرعامل سابق شرکت خودروسازی سایپا معتقد است صنعت جایی است که باید به‌طور تخصصی مدیریت شود و جای سیاسی‌کاری نیست.

مدیرعامل سابق سایپا: پراید گران نیست/سیاسی‌کاری صنعت خودرو را نابود می‌کندبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا سروش مدیرعامل سابق شرکت خودروسازی سایپا پس از ۳ ماه حضور در این خودروساز بزرگ کشوری جای خود را به سید جواد سلیمانی از مدیران سابق ایران خودرو که سوابقی در پتروشیمی نیز دارد، داد، و برخی رسانه‌های نزدیک به دولت از آن با عنوان آغاز "اصلاح‌گری" در سایپا نام بردند. افزایش‌های پیاپی در قیمت خودرو‌های داخلی؛ چه آن‌ها که فروش قطعی هستند و چه آن‌ها که پیش‌فروش شده‌اند؛ تجمعات مردمی زیادی را ایجاد کرده و باعث شده است اعتراضات به وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین سازمان حمایت از مصرف‌کننده کشیده شود. اگرچه نه سازمان حمایت و نه وزارت صمت موضع مشخصی نگرفته و به مانور‌های پوپولیستی و زدن حرف‌های دو پهلو مشغول شده‌اند.

تغییر مدیرعامل سایپا که تنها ۳ ماه از انتصابش می‌گذشت شاید نشان از عزم جدی وزارت صمت برای آنچه "آغاز اصلاحگری" در صنعت خودرو گذاشته شد، داشته باشد، اما فهم اینکه وزارت صمت دنبال یک قربانی بود یا واقعا به دنبال اصلاح‌گری است؛ دشوار نیست، و می‌توان با ترسیم شرایط بهینه و آنچه در اقتصاد‌های رقابتی و صنعتی انجام می‌شود به روشنی نشان داد که وزارت صمت و سازمان حمایت به کدام سو حرکت می‌کنند.

اساسا در اقتصاد‌های پیشرفته دنیا کسی برای خودرو قیمت‌گذاری نمی‌کند و البته انحصار نیز حاکم نیست، و این بازار رقابتی است که خودروسازان بین‌المللی را وادار به بهبود مستمر کیفیت همراه با کاهش قیمت و ارائه گزینه‌های متنوع فروش به مشتریان برای خرید می‌کند. انحصار ۵۰ ساله در صنعت خودروی ایران تنها به سکون و درجا زدن منتهی شده و نتیجه‌ای جز تولید خودرو‌های ۳۰ سال پیش نداشته است. عمر پراید و پژو ۴۰۵ به ۳۰ سال می‌رسد و معلوم نیست چه زمانی جای خود را به محصولات به‌روزتر خواهند داد و اساسا یک محصول قرار است چند سال تولید شود؟

در گفتگوی صریح با محمدرضا سروش مدیرعامل سابق شرکت خودروسازی سایپا که یکشنبه هفته جاری برکنار شد به گستره وسیعی از سوالات و ناگفته‌های صنعت خودرو پرداخته شده است، که تقدیم خوانندگان تسنیم می‌شود.

با تشکر از فرصتی که در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار دادید، کمتر کسی گمان می‌کرد که در یک طرح کلان برای اصلاح صنعت خودرو؛ اگر اساسا چنین طرحی وجود داشته باشد؛ مدیرعاملی که تنها ۳ ماه پیش معارفه شده است برکنار شود! البته اگر استعفا کرده‌اید گفته بنده را تصحیح کنید. ماجرا چیست و چرا به این سرعت از سایپا رفتید؟

بنده هم از شما تشکر می‌کنم و امیدوارم که به‌دنبال کمک به صنعت کشور، افزایش اشتغال یا حداقل حفظ اشتغال موجود در صنعت خودرو؛ همراه با حفظ حقوق مصرف‌کننده باشیم؛ و همچنین؛ لازم به ذکر است که آمد و شد مدیران طبیعی است و مساله بنده و دیگران مطرح نیست و اشخاص اصالت ندارند، و برای آقای سلیمانی هم آرزوی موفقیت می‌کنم.

پس رفتن شما از سایپا استعفا نبوده؟

خیر، بنده برکنار شدم و تصمیم را هم در وزارتخانه گرفتند و ارجاع مساله به هیات مدیره سایپا فرافکنی و با هدف فرار از مسئولیت طرح شد. متاسفانه آقای رحمانی مردی نیست که به دنبال تصمیمات بزرگ باشد و توان آنرا ندارد که تصمیمات ریشه‌ای بگیرد، و متاسفانه در حال مدیریت سیاسی و روانی صنعت کشور است. درحالیکه صنعت جایی است که باید به‌طور تخصصی مدیریت شود و جای سیاسی‌کاری نیست. اگر وزیر؛ بنده یا هر شخصی در زیرمجموعه را بخواهد و بگوید برنامه‌های بنده X. است و شما به روش Y. اعتقاد دارید؛ پس بهتر است نباشید، هیچ مساله‌ای نیست و امری طبیعی اتفاق افتاده و باید به وزیر برای پیشبرد برنامه‌هایش اختیارات و فرصت داد. اما با مانور‌های سیاسی و پوپولیستی وضعیت صنعت از این هم بدتر خواهد شد و دود آن به چشم همه مردم می‌رود.


بیشتر بخوانید:کلیه پیش‌فروش‌های فعلی خودروسازی خلاف قانون است/خودروسازان پاسخگو باشند


در مساله برکناری شما چنین بحثی نشده؟ یعنی از تضاد برنامه‌ها و ... صحبت نشد؟

متاسفانه خیر. مساله افزایش قیمت‌ها که مصوبه‌ای است که خود جناب رحمانی امضای چندین وزیر را برای اجرای آن گرفته است بهانه کار شد؛ بعد بحث اولتیماتوم و بقیه را هم که می‌دانید. موضوعی؛ افزایش قیمت خودرو؛ که خواسته خود وزیر است را در بازی‌های سیاسی پیچیده و دنبال کی بود کی بود من نبودم هستند. به این شکل مهندسی سیاسی و روانی شد که گویی محمدرضا سروش سرخود قیمت پراید را افزایش داده و حالا با ورود وزیر و برکناری مدیرعامل سایپا مساله حل شده است. بنده از شما و جناب رحمانی یک سوال ساده می‌پرسم؛ آیا قیمت پراید را قرار است به قیمت‌های قبل برگردانید؟ یقین داشته باشید چنین نخواهند کرد و شخص وزیر طرفدار افزایش قیمت خودرو‌های داخلی است. پس به راحتی نتیجه می‌گیریم که یک بازی سیاسی با مساله‌ای ذاتا کارشناسی و فنی اتفاق افتاده است. گله بنده از این وجه ماجرا است که از آن بوی حسن نیت به مشام نمی‌رسد.

داستان پراید و این قیمت‌های نجومی که خودروها؛ چه تولید داخلی و چه وارداتی و مونتاژی؛ پیدا کرده را چگونه باید فهم کرد؟ آیا واقعا باید ۳۰ سال پراید و پژو ۴۰۵ تولید کرد و اساسا در کجای دنیا ۳۰ سال یک محصول را تولید می‌کنند؟

اصل مساله‌ای که اشاره کردید را قبول دارم. البته بنده با ۳ ماه حضور در سایپا مسئول وضعیت خودروسازی ایران نیستم و باید کسانی که ۴۰ سال در این صنعت حضور داشته و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند جواب دهند که البته وزیر صمت حتی به آن‌ها نزدیک هم نمی‌شود؛ چون حمایت سیاسی قوی دارند. تولید یک محصول برای ۳۰ سال قطعا غیرکارشناسی است و باید محصولات روز را با منطق هزینه-فایده اقتصادی تولید کرد. چیزی که در همه کشور‌های خودروساز جهان وجود دارد. بنده که به این مساله اعتقاد دارم باید برکنار شوم و کسانی که این وضعیت را ایجاد کرده اند باید در آرامش باقی بمانند. آیا این دو گزاره نشان از این دارد که "اصلاحگری" در صنعت خودرو به راه افتاده است؟ تاکید بنده این است که مردم را نمی‌شود فریب داد و آن‌ها تحولات را زیر نظر دارند و می‌فهمند که چه کسی به دنبال خدمت است و چه کسی در حال بازی‌های سیاسی است. ضمن اینکه مساله گرانی پراید به گونه‌ای که فکر می‌کنید نیست.

یعنی پراید گران نیست؟

خیر. قیمت پراید اگر بر فرض مثال ۴۰ میلیون تومان هم باشد، معادل ۳۷۰۰ دلار است. آیا کسی می‌تواند خودرویی در هر کجای جهان به بنده نشان دهد که بتوان با ۳۷۰۰ دلار خرید؟ قطعا خیر. ببینید؛ اینکه جامعه ما به دلیل رکود اقتصادی شدید کنونی فقیر شده و توان خرید بالا ندارد تقصیر خودروساز نیست. این مساله به کلان اقتصاد کشور باز می‌گردد و باید کلیت اقتصاد به گونه‌ای بازخوانی شود تا مردم ثروتمندتر شوند و بتوانند پرداخت بیشتری برای خرید خودرو انجام دهند. نمی‌شود در بازار‌های سکه، ارز و ... جهش قیمتی تا ۴ برابر داشته باشی و همزمان قیمت خودرو را سرکوب کنی. این کار نشدنی است و خودروساز را نابود می‌کند. به هر حال این سیل نقدینگی ایجاد شده به بازار خودرو هم کشیده می‌شود و حتما قبول دارید که اقتصاد یکپارچه است و آنرا نمی‌توان به بخش‌های مجزا از هم تقسیم کرد.

البته حداقل ۱۲ درصد هزینه زائد؛ در قیمتگذاری پراید، یعنی حدود ۴.۵ میلیون تومان؛ فقط از ناحیه خرید سهام شرکت به خریدار تحمیل شده است که به دوره‌های قبل باز می‌گردد، و قیمت پراید را می‌توان با استفاده از مزیت‌های اقتصادی کشور کاهش داد، اما نمی‌توان پایین‌تر از نقطه سر به سر فروخت.

جناب آقای سروش؛ انتقاد اصلی به خودروسازی کشور به دیوار مرتفع تعرفه‌ها باز می‌گردد که با انحصار سنگین باعث ایجاد حاشیه امن برای خوردوسازن شده و آن‌ها را لوس و ننر بار آورده است. بسیاری معتقدند که لابی خودروسازان باعث حفظ دیوار رفیع تعرفه‌ها؛ برخلاف سایر بخش‌های اقتصادی مثل نساجی و کالا‌های ساده که تعرفه واقعی آن‌ها به ۱۰ درصد هم نمی‌رسد؛ شده است. لطفا صریح و بی‌تعارف پاسخ دهید؛ آیا به‌عنوان یک مدیر خودرویی، موافق رقابتی کردن بازار و کاهش تعرفه بر واردات خودرو هستید؟

اول اینکه؛ بنده از لابی خودروسازان برای حفظ دیوار تعرفه‌ها اطلاعی ندارم، اما اگر چنین چیزی صحت داشته باشد باید از مدیران ۴۰ ساله خودرو سوال کرد که با ۱.۳ دوره کار (۴۰ سال) در صنعت خودرو به دنبال مقصر معرفی کردن دیگران هستند. اما در مورد رقابت؛ بنده کاملا موافقم. با قیمت‌های کنونی ارز، به راحتی؛ البته با نگاه تخصصی و نه سیاسی؛ می‌توان با خودروسازان دنیا رقابتی برخورد کرد. یعنی دیوار تعرفه‌ها را کنار گذاشت و البته قیمتگذاری را هم به بازار سپرد.

یعنی قیمتگذاری خودرو توسط دولت هم باید کنار گذاشته شود؟

کاملا؛ و معنی رقابت هم همین است. تعرفه‌ها کاهش یابد و قیمتگذاری دولتی هم نباشد، فرض بفرمایید مانند بازار موبایل. این سبک مدیریت که نیم قرن سابقه دارد نه باعث ایجاد خودروسازی قدرتمندی شده و نه منافع مصرف کننده را حفظ کرده است. بنده که مخالف وضع موجود هستم را به‌عنوان بانی وضع موجود معرفی می‌کنند. همین نشان می‌دهد که مقصر اصلی را باید در جای دیگری جستجو کرد. با سرکوب قیمتی؛ سایپا ماهانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان زیان می‌دهد و در ۱۰ ماه اخیر ۱۰ هزار میلیارد تومان از جیب ایران خودرو و سایپا؛ به نام مردم؛ به جیب دلالان و در خوش‌بینانه‌ترین حالت به جیب ۶۵۰ هزار نفر رفته است. کدام عقل سلیمی از این وضعیت دفاع می‌کند.

در پایان، فکر می‌کنید وضعیت خودروسازان قابل اصلاح است؟

در صورت حاکم شدن نگاه فنی و کارشناسی، قطعا بله. اما با نگاه سیاسی فعلی در وزارت صنعت، معدن و تجارت که اصل موضوع را کنار گذاشته و به دنبال مقصرتراشی و فرافکنی هستند، خیر.

ممنون از وقتی که گذاشتید و صراحتی که به خرج دادید.

من هم از شما که به دنبال حل مشکل و نه شرکت در بازی‌های سیاسی مدیران صنعتی هستید تشکر می‌کنم.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
این ماشین 10 میلیونم زیاده.

این که بهش پراید میگن حدود 900 کیلو وزنشه -
ورق آهنی تازه به قیمت بازار آزاد حدود 6000 تومنه - اگه متوسط همه وزنو به قیمت ورق بزنیم میشه 900*6000=5400000پنج میلیونو چهار صد تومن
این صدوبیست میلیون از کجا آوردند جناب مدیرعامل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۰۵ بهمن ۱۳۹۷
وقتی ایران خودرو از دلار۴۲۰۰تومانی استفاده میکنه چه دلیلی برای گران کردن محصولات خودداره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۹ ۰۵ بهمن ۱۳۹۷
تعرفه واردات خودرو باید به 4 در صد برسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
من از آقای محمدرضا سروش سوال دارم:

1- شما حقوق ماهیانتان چقدر است و الان چه کار می کنید و چقدر درآمد دارید؟

2- شما الان خودت و خانوادت پراید سوار می شن؟ اگه نه چرا؟
-
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
با سلام مگر ما حقوق به دلار دریافت می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
شما در این اوضاع بسیار وخیم اقتصادی بنزین روی آتش خشم مردم ریختید .. واقعا مدیریت کار شما نیست...بهتر است شما یک مهندس فنی بمانی
Iran (Islamic Republic of)
صلح طلب
۱۰:۱۹ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
مگه اواخر دهه هشتاد که دلار حدود 1000 تومن بود، قیمت پراید، 3.7 ملیون بود؟؟؟
چرا الان دارن همون 3700 دلار و با ارز آزاد حساب می کنن؟؟؟ مگه خودرو ساز همین یکی دو سال پیش نبود که جمعا 500 ملیارد تومن یارانه از دولت گرفتن.
افزایش قیمت های اخیر فقط یک عنوان داره و اونم خیانت در حق مردم و ملته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
این مرد اهل کار نیست وقت حرف بزرگ می زنه ........... رئیس اتاق بازرگانی در یک برنامه گفت با 2000 دلار میشه بهترین ماشین را وارد ایران کرد..... این آقا مدیریت بلد نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
بله اگر مبنا دلار 12000 تومنی باشد بله گران نیست !
اما اگر با دلار 7 تومنی باشد چطور ؟
40 میلیون تومان = 5714285 یعنی پنج میلیون دلار !!!!؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
اخه یکی نیست به این بگه چه فکری کردی که میای پراید رو با ماشینهای دیگه خارجی مقایسه می کنی ، بعدش هم شما که می گید خودروی 3700دلاری تو دنیا نیست مگه ما ایرانیان حقوق به دلار می گیریم که شما می خوای خودروی بی کیفیت به دلار بفروشی . متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
مردم تقصیر ندارند چون خودرو یک نیاز است ،سیاست خودروسازان اشتباه است .
Iran (Islamic Republic of)
افشین
۰۸:۱۷ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
مگر تو به کارگر دلار می دهی که به مردم ماشین دلاری می فروشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
چی بگم واقعا
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۰۷:۵۷ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
پراید بسیار بسیار هم گران است کجای دنیا دیدید که در یک سال خودرویی دوبرابر بفروش برسد !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم پهلو
۰۷:۵۵ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
مردانه بگو همان دوماه که رئیس بودی ایا یک کلام به نفع مردم گفتی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
چرا نباید محصولی رقابتی و بومی ساخت و چرا دلار را که با سیاستهای اشتباه چندین برابر شده را ملاک قرار میدهید .
برادر من صنعت خودرو ما وابسته و ناکارآمد و غیر رقابتی است،
تمام!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
به خاطر اینه که سایپا مطمئن زیبا جادار بله
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۴۸ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
پارسال تو استرالیا مزدا تری بوده سه هزار و هفتصد دلار استرالیا که میشد حدود ده ملیون تومن دقیقا همون موقع دوبرابر بوده پراید یعنی بیست ملیون تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۴ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
چرا کنترل نمیشه واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۲ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
اگه منم حقوق نجومی میگرفتم میگفتم پراید گرون نیست ملت الکی میگن اگه ماهی 1500 بگیر ببینم چجوری زندگی میکنی
United States of America
ناشناس
۰۰:۲۲ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
الان اينا مگه خودرو ملي نيستن؟؟؟
پس چكار دلار دارن؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
مشکل ما گرانی نیست ضعف دولت و دولتمردان بی لیاقت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۹ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
مشکل ما گرانی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
رو که نیست سنگ پا است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
خودروسازان که پراید ۷ میلیونی بی کیفت راباقیمتی گزاف به مردم قالب می کنند؟؟!!! چرابرای مردم ارزش قایل نیستید؟؟!!! وقتی مسؤلین سوار ماشینهای چندصدمیلیونی می شوند؟؟!! مسلما پراید چهل میلیونی برایشان پول خرد است؟؟!!! متأسفیم که درکشوری زندگی میکنیم که لحظه ایی ازدست بیکفایتی دولت آسایش نداریم؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
پراید اصلا خودرو نیست فرقونه در ضمن اگر این نوع خودرو سازی که فقط چسبوندن قطعات فقط یه عده مافیای رانتخوار دارن جیب مردم رو می زنن و جونشون رو میگیرن
Germany
ناشناس
۲۲:۴۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
قبلا پراید 20 میلیون بود
با دلار 3 هزار تومنی
یعنی 7 هزار یورو
الان پراید 40 میلیون هست
با دلار 11 تومنی
یعنی 4 هزار یورو!
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۰۰:۵۴ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
دلار که سه تومن بود ملت انچنان دچار بهران نبود, که این قیمت هم خودش بالا بود, الان که این هیاهو پیش اومده یعنی اتفاقی افتاده ,بار سنگینی به دوش ملت از مشکلات افتاده , مردم به عنوان خریدار پشتوانهای تولید هستند , شرکتهای تولیدی نمیخواهند در جواب حامیان تولید(مردم خریدار) دست و شانه ایی هم بگذارند بر زیر این بار سنگین؟؟؟ آیا مالکین شرکتها مگر نه هم ایرانی هستند، پس سهم انها چه میشود از این بار سنگین، چرا مردم خریدار باید فقط سنگینی این بار را بکشند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۹ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
یعنی چی پولمون بی ارزش شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
این هم دولت اصلاح طلبان
به عمد نارضایتی درست میکنند
به عمد گرانی ایجاد میکنند
به عمد کمبود ایجاد میکنند
به عمد قیمت ارز و طلا را بالا میبرن
و همه را گردن کسانی میاندازند که برجام وfatf را قبول ندارد
Iran (Islamic Republic of)
امید
۲۲:۲۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
آخه ماشینهای ایرانی بخوصوص پراید چه امکاناتی داره که این همه گرونه ضد گلوله هست کامپیوتریه با بنز رقابت میکنه که این همه گرونه احتمالا جون آدمها داخلش امنه
Iran (Islamic Republic of)
ناظم
۲۲:۲۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
پ ن پ خیلی ارزونه
Iran (Islamic Republic of)
امید
۲۲:۱۵ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
آخه حلب روغن محکمتر از پرایده درد آشغال جمه کنیهم نمیخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
گرون نیست اخه اسم ماشین نمیشه گذاشت روش
Iran (Islamic Republic of)
Amirhosein
۲۱:۵۸ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
لعنت خدا بر کسانی که فقط دنبال منفعت خودشون هستند و دارند به مردم ظلم میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
من خاضرم با اختیار تام مدیر خودروسازی و شرکت های تابعه بشم وظرف 6 ماه قیمت خودرو رو بر اساس کیلویی 20 هزار تومن عرضه کنم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۱:۰۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
اگر همین پراید را چین تولید کند در حدود پنج میلیون هزینه دارد ، مردم تشخیص می دهند چه کسانی دروغگو هستند و چه کسانی راستگو ، کارگر ایرانی بر مبنای ریال حقوق می گیرد نه دلار ، صنعت خودرو توسط همین اشخاص در حال نابودی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
این رفاه زده درست میگه پراید گران نیست . مردم زیر خط قفرن و نمی تونن باشتاب قینتها جلو برن . علی برکت الله
Bulgaria
عباس
۲۰:۵۲ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
راست میگه تفلک. اخه اگه دولت دست از سر شما برداره که نابودین. راست میگی واردات رو آزاد کن ببین که این رو کسی سوار میشه.
Iran (Islamic Republic of)
کاشونی
۲۰:۴۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
اگه پراید رو ببر کشورهای اروپایی و بگی این یکی از خودرو های ساخت کشورمونه ، میگن شما به این حلبی میگین خودرو؟؟؟ به این حلبی ۳۶ یا ۳۷ میلیون پول میدین؟؟؟ حتما بعدشم یه تست الکل یا تست اعتیادم ازمون میگیرن. خونه پرش پناهندگی کشورشون رو بهمون میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
شما پراید صد میلیون بده عوضش جلو واردات ازاد کن و مالیات گمرک نگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
! خب بعدش ؟؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۱ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
رو چاه نفت نشستیم به خود ایرانیها سهم نمیدن بنزین و میخوان گرون کنن بزرگ ترین سرمایه معدنی و نفت و گاز
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۲۰:۴۵ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
اولادرهیچ کجای دنیا پراید تولید و عرضه نمیشه و ثانیاً تاوقتی که مردم ایران عطش خرید دارند و پیش خرید میکنند و میلیاردها تومان پول خودشون را جلوجلو بحساب کارخانجات خودرو سازی واریز می‌کنند پس آنها خیلی راحت و بدون دغدغه مالی و بدون هیچگونه تعهدی خودرو با چنین امکانات و کیفیتی تولید می‌کنند.ثالثا اینکه باید یک عزم ملی وجود داشته باشد و مردم برای مدتی خرید ماشین را تحریم کنند تا آنها متوجه عواقب کار خودشان بشوند. رابعاً بطور یقین باید انحصار خودرو سازی در ایران برداشته شود و رقابت بخش خصوصی وجود داشته باشد تا آنها هم مجبور به کاهش قیمت خودرو و افزایش کیفیت ماشین شوند. تا اینگونه موضوعات مختلف رعایت نشود مطمئن باشید که آش همان آش و کاسه همان کاسه خواهد بود. شک نکنید.
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۲۰:۳۱ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
خطاب به این جمله که پراید با این قیمت هم گرون نیست را میخواهم بگم.آیا شرکت سایپا یک شرکت ایرانی نیست ایا مسولین این شرکت ایرانی نیستند, آیا کشور فعلا مشکلات اقتصادی ندارد, با این مشکلات باری سنگین بر دوش مردم ایران سنگینی کرده که آیا مالکان شرکتهای خودروسازی به عنوان یک ایرانی قرار نیست بخشی از این بار مالی را متحمل شوند, آیا این مردم نیستند که با خرید خودرو به چرخه این درآمد مالی به شرکتها کمک میکنند.آیا این مردم نیستند که با خرید(حمایت) خود سهمی از این چرخه را داشته باشند. پس چرا و به چ علت این همه باید این شرکتها با مردم و مشکلات مردم همپا نباشند، مگر آیا ایرانی نیسند. چرا جوابی برای این حمایت مردم از شرکتها نمیبینیم.حالا شورای رقابت منحل شد ,شما سکان را گرفتید. ایا باز به این تعهداات پایبند هستید، ( میبینیم و تعریف میکنیم)، الله مع الصابرین، واای بر کم فروشان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
هیچ اشکالی نداره دولت بزاره قیمت هرچقدر می خواد باشه ولی تعرفه واردات خودرو حذف کنه ببینیم کی پراید رو 80 میلیون می خره. مشکل این مملکت بی کفایتی مسولانهشه
United States of America
ناشناس
۲۰:۱۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
یک نفر این مسئله را برای من حل کند: اگر پراید بد است، چرا این قدر می خرید؟ اگر خوب است، این همه مذمت چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۱۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
بابا همه مردم میدونن که اینا الکی دیگه نمک روی زخم ملت نپاشید ازتون خواهش میکنم
United States of America
ali
۲۰:۱۵ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
اخه پرایدهم ماشبن .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۱۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
صنعت خودرو؟!!!! تو به این سرهم بندی تولیدات دیگران میگی صنعت؟
همان بهتر که عزل شدی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
مردم نخرند .....
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۹:۱۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
عجب پس پراید هم شد خودرو!!! واویلا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
سلام بر ملت بزرگ ایران : این قصه پر قصه خودروسازی توی ایران بایک عظم ملی وهمت جهادی وبااقتصاد مقاومتی که مد نظر امام خامنه ای هست با اراده ملت حل می شود .مدیران جهادی وانقلابی ودل سوز وکاردان ومخلص وکاردرست لازم است نه مدیران .......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
چرا خودروسازها چند صد دستگاه از خودروهای نداشتشون رو پیش فروش کردند در حالی که با نرخ اون زمان و امروز برایشان اصلا سود نداشته
آقایان زرنگ تشریف دارند
ته قضیه مدیر عامل رو عوض میکنن ما هم باور کردیم
Iran (Islamic Republic of)
شیرازی س
۱۸:۴۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
من با گرانیها موافقم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۳ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
چی میگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
وزیر صمت خیانت میکنه به مردم
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۸:۳۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
یک چیزیی میگمو الان همه شاکی میشن میگن پراید خیلیها را کشته و خطرناکه خداییش چرا نمی گن چرا انقدر تصادف داریم شما اصلا فکر کن جای این پرایدها همه بنز داشتن هیچکسی هیچ ماشینی بجز بنز نمی داشت این همه تصادف چرا پراید اگر بد است رانندگی ما بدتر است اگر رانندگی ما دوبرابر کیفیتش بهتر بود قطعا تصادفات ما دوبرابر کمتر می شد و قطعا کشته شده های ما نصف می شد اگر فرهنگ رانندگی ما مثل فرهنگ رانندگی مردم آلمان بودش که در اکثر بزرگ راه ها میشه بالای سیصد تا رفت خوب قطعا بنز و سیصدتا بکوبی به یک ماشینی که از روبرو سیصدتا میادش چیزی ازش نمیمونه این تست تصادفات برای سرعت زیر هفتاد هستش من سئوالم اینجاست چرا آنها انقدر تصادف ندارند مردم ما شعور رانندگی (با شعور خود فرد فرق میکنه شاید طرف بی نهایت با شعور باشه) ببرند بالا من مطمئنم خودروسازان ما روشون نمیشه که خودرویی حلبی بدن دست مردم همان طور که بدترین خودرو ساز آلمانی نمی تونه اگر نمی تونیم دو خودرو ساز و عوض کنیم که نتونستیم با هر روشی خودمون و تنها درست کنیم حداقل انقدر کشته ندیم
خدایش کسی که علم داره که سوار یک ماشین حلبی هستش نباید به این فکر کنه که جای این خودرو در جاده با سرعت 120 نیستش اصلا جای این خودرو در جاده نیستش مگر شما موتور گازی و میبرین به جاده ولی موتور دنده ای و میبرین خوب پرایدم موتور گازی در رده خودرویی رعایت کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
داداش مثنوی هفتادمن نوشتی!!!!! اینقد زیاده که ادم وقت نداره نگاش کنه،چه برسه به اینکه بخونه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
در مورد فرهنگ رانندگی موافقم، من می گم بعضی ها را فقط با مرگ میشه فرهنگسازی کرد یعنی باید تو تصادف بمیرند تا آدم بشن.
اما اینجا بحث خودرو سازهاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
همون بهتر برکنارشدی چرا پرت میگی مرد؟ این غراضه ها رو هرجای دنیا ببری بعنوان یک چیز ناملموس نگاهش میکنن، اگر هم اگر هم پیدا بشه حتی با دلار هم به این قیمتی که شما میگی نمیخرن،
Iran (Islamic Republic of)
فرهنگ
۱۸:۲۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
پراید گران نیست/راست میگه تا چنین ملتی هستیم که میخریم گران نیست که هیچ ارزانم هست سایپا تازه رحم میکنه که قیمتهارو 10برابر نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
میگه باید وضع مردم طورذی بشه کا بتونه خودرو آنچنانی سوار بشه خب بشه یا واقعا شده مگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
با توجه به مساحت خوب این دوتا کارخانه من اگه جای دولت محترم بودم یکیشونو گاوداری میزدم یکی دیگه رو یونجه میکاشتم و حداقل لبنیات درست میدادم به مردم،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
چراااااااااااااااااااااااا به فکر مردم نیستند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
با حقوقی که تو میگیری قیمت پراید چیزی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
اگه واقعا راست میگی چرا انحصار خودرو برداشته نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
متاسفانه چهل ساله دارند به اين خودرو سازها خوبی نشون میدن ولي دريغ از پيشرفت حتي در حد يه پيچ!!! مادامي كه خودرو سازان خطر رو بيخ گوششون حس نكنند همين آش و همين كاسه خواهد بود. تنها راه آزاد سازي واردات خودرو و ايجاد رقابت است وگرنه چهل سال ديگه هم بايد خوروهاي بي كيفيت رو بالاتر از قيمتهاي جهاني بخريم اونم با منت!!! تازه بعدش هم گير خدمات پس از فروش ميافتيم كه اشك آدم رو در ميارن
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۷:۲۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
چرابعضی سلام مدیران درزمان مدیر یت این حرفها رانمی گن تابرکنارمیشن میگن اشتباه است اینکار درزمان مدیریت هم می‌توانستی بگی این کارها ا هیچکی دوست نداره. و
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
آخه از نون خوردن افتاده الان داره این حرفهارو ميزنه همه شون مثل هم هستند
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۷:۱۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
مقصرمردم هستندچراهمه باهم نمیروندانصراف بدهندازثبت نامی که کرده اندچه خبره ظرف 10روزسیزده تاپانزده میلیون قیمت کارخانه روببرن بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
چالش ده ساله فقط پراید، ده سال پیش هفت تومن الان نزدیک چهل تومن
Iran (Islamic Republic of)
اکبریان
۱۶:۵۵ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
خودرو ثبت نامی که باید به قیمت شهریور به مردم میدادند و ندادند الان با قیمت دی با افزایش 30 تا 100 درصدی میدن و پشتوانه این کار وزیر صنعته کسی هم نیست حق مردم را بگیره ب آیا کسی نیست مردم را یاری کند!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
پراید خیلی گران شده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
اقای وزیر چرا چاره ای نمی اندیشید
Iran (Islamic Republic of)
ehsan
۱۶:۲۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
این روش که واسه گرون کردن خودرو بکار میبرید قدیمی شده لطفا شیوه جدید بکار برید یارو رو بععد از سه ماه عوض کردن یعنی ۱۰۰%نشان از گرونی دوباره دارین.اصلاتوی این سه ماه وقت کرده که به کارمنداش سر بزنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
گرانی خودرو دستور وزیر صنعت بوده است وایشان فقط مجری والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
"قیمت پراید اگر بر فرض مثال ۴۰ میلیون تومان هم باشد، معادل ۳۷۰۰ دلار است. آیا کسی می‌تواند خودرویی در هر کجای جهان به بنده نشان دهد که بتوان با ۳۷۰۰ دلار خرید؟"


در همه جای دنیا، وقتی پول پیش رو دادید خودرو را بهتون می دن ، نه اینکه پول پیش رو بدید و بعد از یکسال با نرخ تورم خودرو رو تحویل بدن
در اکثر کشورها، وقتی خودرو بی کیفیت مثل پراید تولید بشه، دادستانی جوری جریمه می کنه که ورشکست بشن و کسی جرئت تولید بی کیفیت نکنه.
حقوق مردم را تو کشورهای دیگه دنیا ببینید. بله با حقوق ماهی 2000 دلار این معقول ولی نه با حقوق 200 دلار. تازه تو اون کشورها ماشین دست دوم بهتون نشون می دم که کمتر از 3700 دلار ولی از پراید نو از کارخونه در اومده شما بهتر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
حقوق کارگر ساده در آمریکا حداقل ماهیانه حدود 3500 دلاره
یعنی یه کارگر ساده در آمریکا ظرف یکماه میتونه پراید بخره
اما حقوق یه کارگر ساده در ایران یک میلیون تومنه یعنی یه کارگر بعد از 37 ماه یعنی 3 سال اونم تازه اگه گرون نشه میتونه یه پراید بخره!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
باسلام اگه دولت اجازه بده ودست ازگمرک گیری برداردهرایرانی میتونه با1500دلارشایدهم کمترازاین قیمت هایه ماشین دنده اتومات وفول اپشن برای خودش ازکشورهای دیگه بخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
دوستان توجه داشتن نخرید
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۶:۰۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
عزیز اینکه می فرمایید صنعت باید بطور تخصصی اداره شود کاملا صحیح می باشد .به قران بعد از چند سال این اولین مطلب صحیحه که میشنوم..اما فقط صنعت نیست مثلا ورزش هم همینطور استانداری و شهرداریها از همه مهم تر وزرا نیز همینطور .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
پراید گران نیست؟.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
پراید گران نیست در صورتی که حقوقها به دلار محاسبه شود و 5 برابر شود نه اصلا گران نیست
Iran (Islamic Republic of)
Saeid
۱۵:۵۲ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
من که ندومبه . شما تخصص رو از بیرون خارج گرفتی شما میدونید چطور باید مردم رو پیچوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
سلام.تو صنعت هرچیزی رو که بخوای تولید کنی باید مواد اولیه اونو داشته باشی.برای مثال یک تولیدی برای یک خودرو ساز یک سوکت تولید میکنه.مواد اولیه هم اکثرا وارداتی هستش.حالا با قیمت جهشی که دلار داشته اون بنده خدایی که نیاز به این ماده اولیه داره باید گرون تر بخره و محصولش رو هم باید گرون تر بفروشه وگرنه براش نمیصرفه.قبلا اگه یه نوار چسب برق میخریدی 500 تومن الان شده 4000 تومن.در نتیجه خودروساز ها هم حق دارن گرون بفروشن.چون این جهش قیمتی در کل کالا ها وجود داره.البته باید در نظر داشت که کشور ما تحریمه.ولی کشورهایی مثل ژاپن و المان را در نظر بگیرید بعد از جنگ جهانی خیلی سریع خودشون رو جمع و جور کردن.و جالبه بدونید که هنوزم دارن غرامت جنگ رو پرداخت میکنند.برای مثال ژاپن رو در نظر بگیرید در حال حاضر یکی از قوی ترین کشورهای صنعتیه.و تورم در اونجا -1 منفی یکه.چرا؟بدلیل اینکه مردم اونها یک اراده قوی و محکم دارن.از اون مسئول های بالادستیشون بگیر تا اون کارگر رفته گر شهرداری شون همه شون مسئولیت پذیرن.کالای تولید داخل کشورشون رو میخریدن و این باعث رشد سریعشون بعد از جنگ شد.برنامه دارن.مسئولیت پذیرن.همون چیزیکه رهبر از ما میخواد.کشور ما با این همه منابع داخلی نفت گاز بنزین کشاورزی پزشکی دارو سازی و.....نباید وضعش اینجوری باشه.مشکل از همه ماست.منظور از ما شامل همون مدیری که اون بالا نشسته هم میشه.اگه مدیران و گرداننده های اقتصاد کشور دلسوز و مسولیت پذیر باشن این اتفاق ها نمیفته.فلان مدیر میاد کالایی رو از چین واردمیکنه با قیمت پایین و در کشور با قیمت بالایی میفروشه.چون فقط به فکر خودشه.به فکر مردم نیست.همون وارداتی که اون انجام میده باعث ور شکستی خیلی از تولیدی ها وکارخانجات ما میشه.اگه ما محصولات کشور خودمون رو بخریم باعث رشد اقتصاد و بالا بردن ارزش پول ملی خود میشیم.مساله خودرو هم به نظر من باید تعرفه گمرگ رو باید برای خودرو پایین بشه تا این انحصار داخلی خودرو ساز ها شکسته.نه برای خودرو بلکه برای همه کالا های اساسی.البته دولت هم باید تولید کننده های داخلی رو باید تمام و کمال حمایت منه تا بتونند با کالا های خارجی رقابت کنند.و از همه مهمتر فرهنگ مردم ما در خرید کالای ایرانی.
Iran (Islamic Republic of)
الو
۱۷:۰۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
شما یا خودرو سازی یا بچه شونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
کی تو این وضع خوصله حرف های تو رو بخونه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
ناامیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
مگر درامد کارمند و کارگر و حقوق بگیر و کاسب به دلار و با کشورهای دیگه همترازه که جنابعالی پراید رو به دلار و با کشورهای دیگه مقایسه میکنی.ده درصد با حقوق نجومی و بقیه مردم بیچاره. چرا ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
آخ جوووووووووووووووووون پراید فقط 3700 دلاره ! چقدر ارزونه من که رفتم چندتا بخرم زود برمیگردم . بچه وایستید جایی نریدهاالان میام ااااا!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
حقوق کارگر ساده در آمریکا حداقل ماهیانه حدود 3500 دلاره
یعنی یه کارگر ساده در آمریکا ظرف یکماه میتونه پراید بخره
اما حقوق یه کارگر ساده در ایران یک میلیون تومنه یعنی یه کارگر بعد از 37 ماه یعنی 3 سال اونم تازه اگه گرون نشه میتونه یه پراید بخره!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
با دلار 4200 حساب کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
شمادست مردم بازبزاریدمردم ماشین واردکنندببین قیمت ماشین خارجی خیلی عالی بازیر1000دلارچقدرواردایران میشه اگه میتونید اینکارروانجام بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
آقا پراید با تعرفه دلار دولتی 4200 تومانی تولید کرده اونوقت قیمت فروش را با نرخ آزاد دلار محاسبه می کنه ..... از ماست که بر ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
آخ قربان تخصصت......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
چراگریه می کنی صبر کن برات شغلی پیدامیشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
در ایران پست مثل انرژی هست نه از بین می‌رود ونه تولید ميشود فقط از پستی به پست دیگری می‌رود فقط کافیه بواسطه یک سفارش درون این گردونه پست وارد گردونه بشی دیگه تا آخر عمرت (نه بازنشتگیت) پست داری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
چراگریه می کنی صبر کن برات شغلی پیدامیشه؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۲۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
می فرمایند قیمت پراید ۳۷۰۰ دلاره. سال پیش دلار ۳۷۰۰ یا ۳۸۰۰ قیمتش بوده، یعنی قیمت پراید در سال قبل فوق فوقش باید ۱۴ میلیون می بود. اون وقت چطوریه که پراید رو ۲۲ میلیون می فروختند. برو عمو. برو. ما خودمون این کاره ایم داداچ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
دقیقا به خاطر همینه که می گند پراید ارزان شده .چون قبلا 5000دلار می فروختند اکنون 3700 دلار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
این صنعت همش دست یه مشت از خدا بی خبره که با پارتی به اینجا رسیدن وبرای رسیدن به انچه که می خوان حاظرن همه ملت را فدا کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
به هرحال این مردم هستندکه قربانی هستندوبی جرم تاوان می دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
پراید برای حقوق ۱۰الی۱۵ملیون گرون نیست ولی برای حقوق من کارگر که یک ونیم بسیار است.خواهش می کنم از مسىولبن اگر می خواند صحبتی بکنند.همه مساىل مربوط به صحبتشان و گرفتاریهای آن هم بسنجند.وبعد با یک دلیل منطقی همه را قانع کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
دلیل منطقی اینه که همه نباید خودوداشته باشند توی همه کشورهای پیشرفته هم همینه ولی ما می خواهیم همه خودروداشته باشیم انهم از توع خارجیش . انهایی که پول دارند این خودو را گاری یا لگن می کند انهایی هم کهندارند حسرت نداشتنش می خورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
حالا که بیرون ت کردن میخوای نقش آدم خوبه رو بازی کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
صد درصد موافقم .خودرو ولی پراید که گاری هست آقای مدیرعامل قیمت گاری ۴چرخ چنده؟گاری مطمئن!
Iran (Islamic Republic of)
Milad 67
۱۴:۰۸ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
داداش الان پراید را با ارز 4200 حساب کردی یا با ارز 10 هزارتومن...؟ که گفتی 3700 دلار قیمتش است

اگر با ارز 4200 حساب کردی قیمتش 15 میلیون میشه نه 37 میلیون
اگر با ارز آزاد فرض بر 10 هزار تومن باشه...همون 37 میلیون شما میشه...
فقط یه سوال مگه خودرو سازها از ارز دولتی همون 4200 تومن استفاده نمیکنند که شما قیمت پراید ییراا هر ماشین دیگه ای را با ارز آزاد حساب میکنید...؟!!!
یکی بگه این ارز 4200 تومن به چی تعلق میگیره که همه چیز با بالا رفتن ارز آزاد قیمتشون چندین برابر شده...؟!!!
اصلا ارز 4200 تومن وجود داره؟!!! یا همش الکیه؟..!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
واردات خودرو را برای حمایت از خودرو سازان داخلی ممنوع کردن و برای ساخت خودرو هم بهشون ارز نهایتاً 4200 تومنی میدن اونوقت آقا میگه گرون نیست!
اگه واردات رو آزاد کنن با همین پول میشه بهترین ماشین خارجی وارد کرد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
برای واردات خودو ارز4200 نمی دهند
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۴:۰۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
همیشه هزینه اقایونو باید با کشورهای اروپایی محسابه کرد
در امد ملتو و کارگرو کارمندو با کشورهای افریقایی
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۲۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
آقای مدیر. خداوکیلی خودروی که سوار می شوید چی هست؟ شما آژانس میگیرید میگی پراید نباشه. کلا سایز پراید یه سایز دیگه هست . خداوکیلی ماشین شما چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
پرایدگرون نبست ملت پول ندارن بریزن به جیب خودروسازها کسی هم پول به ملت نمیده کمک میشه به تولید دوماه بعد همین اش و همون کاسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
بله پراید در برابر قیمت سکه گران به نظر نمیرسه.وقتی قیمت رب گوجه یهویی بشه ۲۰هزارتومان .بایدم پراید ۴۰میلیونی ارزون بنظر برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
ممکنه بفرمایید برای خودروی ارزان 3000 دلاری چه امکانات بالای کیفیتی که در تمام خودروهای روز اروپا وجود داره استفاده کرده اید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
ممکمه بفرمایید با سه هزار دلار چهارچرخ خالی از ان خودوهای که مورد نظر شماست به شما می دهند که اینقدر پرتوفعی می خواهی به سه ریال برات عربی برقصند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
برای اونایی که نجومی میگیرن گران نیست صنعت خودرو را نابود کردند با این مدیریت ضعیف
Iran (Islamic Republic of)
بیچاره
۱۳:۰۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
مگه منه کارمند با حقوق ۱۸۰۰که کفاف وهزینه ماهانه خانواده را هم نمیده دلار میگیریم که میگی پراید ارزونه بخاطرهمین هم رکود شدید در بازار خودرو حاکم فرماست چون قدرت خرید نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
توی ایران یک چیزی خیلی بد جا افتاده همه خودشون مستحق همه چی می دانند مگر همه باید حتما خودو داشته باشند باید از نظر لول کاری به یک حدی برسند نا مستحق ان کالا بشند مگه من اکنون که نمی توام خودرو خارجی داشته باشم باید هی نق بزنم چرا ایدقدر گرانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
ایران باهمه دنیا مقایسه نکن . همه جای دنیا یارانه واقعی میدن نه ماهی 3دلار!!!!! حقوق اینقد پایین نیستتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
خیلی ببخشید مردم ما اگر فهیم بودند همین حالا پولهایشان را پس می گرفتند تا خودرو سازان با سر به زمین بخورند و دیگر نتوانند بلند شود وبرای همیشه از دستشان راحت شویم نه اینکه حجوم بیاورند برای خریدن . فکر کردید اینها میگذارند مردم سود کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
با سلام . چندین دهه است که وزارت صنعت ضعف مدیریت صنایع خودرو سازی با افزایش قیمت می پوشاند واگر روال به همین منوال پیش رفت در اینده شاهد فروپاشاهی صنایع خودرو سازی خواهیم بود و.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۵۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
ماشاالله همین درسته قیمت پراید 3700 دلاره آخه مرد حسابی مگه قبلا پراید رو 3700 دلار میفروختید میشد 22 میلیون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
منم میخاستم همینو بگم ای وااااای
۱۲