وزیر آموزش و پرورش:

مشکلات ۴۰ سال پیش آموزش و پرورش همچنان وجود دارد/ از سرگشاد شیپور می‌دمیم

بطحایی گفت: مشکلات ۴۰ سال پیش آموزش و پرورش همچنان برقرار است و باید نگاه تحولی به مشکلات داشته باشیم.

بطحاییبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،گردهمایی سراسری مشاوران امور زنان سراسر کشور با حضور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان عصر امروز در باشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد.

در این مراسم بطحایی با اشاره به تبریک دهه فجر و چهل سالگی انقلاب اظهار کرد: امیدوارم این ایام خجسته با دستاوردهای بزرگی در کشور مقارن شود، علی‌رغم تمام دشمنی‌ها کشور مسیری پرفروغ را طی کرده است و امیدوارم این مسیر با شیب و شتابی بیشتر استمرار پیدا کند.

مسائل کیفی آموزش و پرورش، مشکلات ۴۰ سال قبل است

وی ادامه داد: با مرور مسائل آموزش و پرورش در طول چهل سال گذشته از حیث کمی دستاوردهایی خوب در آموزش و پرورش داشته‌ایم اما در حوزه کیفی مسائلی داریم که همان مشکلات ۳۰،۴۰ سال قبل است؛ در حالی که تلاش هایی بسیاری نیز داشته‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به به موضوع نیروی انسانی، گفت: یادم نمی‌آید در طول سال‌های خدمت، سالی باشد که معیشت مساله اصلی نباشد یا اینکه شایستگی‌ها و توانمندی‌ها مورد توجه قرار نگرفته باشد.

بطحایی تصریح کرد: در گذشته نیز این چنین بوده است و مطالعه کتاب‌های نیم قرن پیش نشان می‌دهد این مسائل در نیم قرن پیش هم وجود داشته است، یادمان نمی‌آید بچه‌ها در دوره‌ای از نابرابری آموزشی رنج نبرده باشند، در حالی که طی چهار دهه تلاش زیادی داشتیم و انرژی بسیاری برای رفع مسائل داشتیم.

وزیری موفق است که سرانه‌ای بیشتر برای دانش آموزان بگیرد

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر آموزش و پرورش راه خودش را برای حل مسائل تغییر ندهد، ۴۰ سال دیگر هم این مسائل برقرار است، گفت: اگر مسیری که در طی ۴۰،۵۰ سال قبل رفتیم اکنون نیز برویم، مسیر بالا به پایین بوده است. وزیری موفق بوده است که سرانه بیشتری برای دانش آموزان بگیرد، اما تنها راه نجات آموزش و پرورش این است که یک مرتبه مسیر پیمایش آینده را بررسی کنیم.

وی افزود: اصلی ترین سیاست آموزش و پرورش برای حل مشکلات مدرسه محوری است؛ موضوعی که در سند تحول بنیادین به خوبی مورد توجه است؛ یعنی آنکه مدرسه به عنوان رکن اصلی تعلیم و تربیت روی پای خودش بایستد اما اکنون ما تصمیم می گیریم و مدرسه اجرا می کند یا در بهترین حالت مدرسه تصمیم سازی می کند.

مدرسه باید تصمیم ساز باشد

بطحایی بیان کرد: بررسی اخیرا انجام شده که در طی سه ماه ۲۵۶ بخشنامه تجویزی به مدرسه ابلاغ شده است که مدرسه برای حل مشکلات از این مسیر حرکت نکند، در حال حاضر از سر گشاد شیپور می‌دمیم،‌ برای همین صدایش در نمی آید.

وی ادامه داد: مدرسه باید تصمیم ساز باشد و بقیه بخش‌های آموزش و پرورش باید حامی مدرسه باشد و من باید نوکری مدرسه را بکنم، اما الان برعکس این اتفاق می‌افتد.

وزیر آموزش و پرورش به موضوع درس هنر اظهار کرد: اکنون فقط ۱۷ درصد معلمان هنر متخصص هستند و ۷۳ درصد دیگر معلمان هنر متخصص نیستند.

چابک سازی به معنای کوچک سازی نیست

بطحایی ادامه داد: البته چابک سازی به معنای کوچک سازی نیست و ساختار به معنای ظرفی برای محتواست و گاهی ساختار مانع رشد و تعالی محتواست پس نیاز به چابک سازی داریم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اداره کل آموزش و پرورشی که چندین واحد و کارشناس داشته باشد مانع مدرسه محوری است؛ این موضوع مدرسه محوری از دهه ۶۰ مطرح است، اما تغییری نداشتیم و موانع را برداشتیم و تا تحولی نداشته باشیم، سال‌های بعد نیز مشکلات وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه هنوز در حوزه زنان کاری نداشته‌ایم، افزود: دفتر زنان در تشکیلات ستادی وجود نداشت و این تشکیلات در حوزه امور زنان بود و در بخش ستادی تلاش می‌کنیم که نه تنها موقعیت با توجه چارچوب‌ها تشکیلات کوچک شود، بلکه شرایط را بهبود می‌دهیم.

بطحایی بیان کرد: مهم‌ترین رسالت حوزه زنان رصد و پایش مسائل است و از حیث کمی وضعیت خوبی در عدالت آموزشی داریم، اما از حیث کیفی این موضوع جای کار دارد، معماری مدارس به گونه‌ای است امکان فعالیت‌های تربیت بدنی برای دختران وجود ندارند.

همه باید در برابر نابرابری جنسیتی پاسخگو باشند

بطحایی خطاب به کارشناسان امور زنان بیان کرد: اگر در جایی نابرابری جنسیتی است  فقط شما نباید پاسخگو باشید و همه باید پاسخگو باشند، اما باید ناظر و رصد کننده باشید.

وزیر آموزش و پرورش درباره نسبت بانوان به آقایان در سال ۵۷ این نسبت ۳۵ به ۶۵ است، گفت: امروز نسبت زنان به مردان ۶۰ به ۴۰ است و باید موانع حضور بانوان در سطوح مدیریتی را برداریم، البته اکنون ۶۰ درصد مدیران را بانوان شامل می‌شود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار