معاون کل وزارت بهداشت:

سقف مالی بیمارستان‌ها مردم را به بخش خصوصی می‌کشاند/ کیفیت خدمات سلامت در بخش دولتی بهتر از بخش خصوصی است

حریرچی گفت: در چنین شرایطی باید به سمت اجرای پزشک خانواده، راهنمای بالینی و پرونده الکترونیک سلامت برویم.

سقف مالی بیمارستان‌ها مردم را به بخش خصوصی می‌کشاند/ کیفیت جراحی‌های بخش‌ دولتی بهتر از بخش خصوصی استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت امروز در مراسم اولین همایش دریچه‌ای به فردای نظام سلامت ایران که در هتل اسپیناس برگزار شد، اظهار کرد: امروزه بیش از ۹۷ درصد از افراد نیازمند خدمات درمانی بهداشتی با مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خدمات درمانی‌شان را دریافت کرده‌اند و ایران همگام با کشورهای هم سطح خود، اقداماتی مؤثر برای مردم انجام داده است.

وی ادامه داد: ۹۴.۸ درصد از افرادی که نیاز به بستری داشته به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند و این خدمات باید به صورت عادلانه در بخش‌های دولت خصوصی ارائه شود.

پرداختی از جیب باید به زیر ۲۴ درصد متوسط کشور‌های توسعه یافته برسد

حریرچی با اشاره به اینکه اگر در بیمارستان‌ها سقف گذاشته شود مردم به بخش خصوصی می‌روند، افزود: میزان پرداختی از جیب مردم از ۵۶.۴ درصد به ۳۵.۶۶ رسیده است که بر اساس برنامه باید این عدد باید به زیر ۲۴ درصد متوسط کشور‌های توسعه یافته برسد.

معاون کل وزارت بهداشت تأکید کرد: متأسفانه در سال‌های ۹۱ و ۹۲ تورم شدید در جامعه رخ داده و رشد اقتصادی به سمت منفی رفته است، به همین دلیل مردم پول خود را در بخش‌های ضروری مانند پوشاک و خوراک هزینه کرده‌اند و برای خدمات بهداشتی درمانی و آموزش کمتر هزینه می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر خدمات با قیمت مناسب به مردم ارائه نشود مردم به جای مراجعه به متخصص به پزشک عمومی و یا حتی داروخانه‌ها می‌روند.

منابع مالی در حوزه‌های سلامت تغییر کرده است

حریرچی با اشاره به اینکه منابع مالی در حوزه‌های سلامت تغییر کرده و هزینه‌ها در حوزه بهداشت و درمان افزایش پیدا کرده است، افزود: مردم در حدود ۹۴ درصد از خدمات را از جیب خود پرداخته یا هزینه‌های حوزه سلامت از طریق دولت پرداخت می‌شود و امروزه سهم دولت از ۲۲ به ۲۳ درصد و بیمه‌ها از ۱۷ به ۳۰ درصد رسیده است.

معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: حدود ۴ میلیون ۲۰۰ هزار نفر از مردم در حوزه سلامت با یک ریال فقیر می‌شوند و هزینه‌های کمر شکن از ۲.۴۳ درصد به ۲.۱۱ درصد رسیده است.

وی تأکید کرد: امروزه ثروتمندان بیش از فقرا یارانه دریافت می‌کنند به طوری که افراد برخوردار در قالب یارانه بنزین در حدود ۱۹۳ هزار تومان و فقرا تنها ۱۸ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند.

خدمات در بخش‌های دولتی و خصوصی باید عادلانه باشد

حریرچی گفت: آسیب پذیرترین دهک ۴.۳ بیشتر از برخوردارترین دهک یارانه دریافت می‌کنند و من معتقدم که ارائه خدمات در بخش‌های دولتی و خصوصی باید به طور عادلانه و یکسان باشد.

معاون کل وزارت بهداشت افزود: در بخش‌های دولتی، وسایل و کیفیت عمل‌های جراحی مناسب‌تر از بخش خصوصی است و تنها هتلینگ بخش‌های خصوصی می‌تواند هزینه‌هایی بیشتر از مردم دریافت کند.

وی یادآور کرد: بنابر نظر سرپرست وزارت بهداشت ما باید به سمت پزشک خانواده، نظام ارجاع، پرونده الکترونیک سلامت و راهنمای بالینی برویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار