شادنوش مطرح کرد؛

افتتاح ۷۵ مرکز تشخیص و غربالگری بیماران سرطانی/ باید خود تحریمی‌ها را بشکنیم

رئیس مرکز پیوند مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت از افتتاح هم زمان ۷۵ مرکز تشخیص زودرس سرطان در ۷ بهمن ماه خبر داد.

فصل بهمن؛ افتتاح هم زمان ۷۵ مرکز تشخیص و غربالگری بیماران سرطانی/ باید خود تحریمی‌ها را بشکنیم/ زمانی بود کسی دندان پزشکی را در معاونت درمان به رسمیت نمی‌شناخت/ باید با سرعت رشد علم در دنیا پیشرفت کنیم گفت:به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، شادنوش رئیس مرکز پیوند مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت در اولین کنفرانس مراقبت‌های دهان و دندان بیماران سرطانی که در علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: تا چندی پیش در معاونت درمان وزارت بهداشت که متولی سطح ۲ و سه خدمات سلامت کشور است، دندان پزشکی به رسمیت شناخته نمی‌شد، در حالی که حوزه درمان باید پاسخگوی بخش درمانی بیماری‌های دهان و دندان که یکی از بخش‌های زیر بنایی در حوزه سلامت است، باشد.

وی افزود: هر چقدر نیز که پیشگیری کنیم، بالاخره برخی نیازمند درمان در حوزه دندان پزشکی می‌شوند اما تا چندی پیش دندان پزشکان عمومی زیر نظر معاونت بهداشت و دندان پزشکان تخصصی زیر نظر معاونت آموزشی بودند.

شادنوش اظهار کرد: از خدمات دندان پزشکی در سطح یک صحبت می‌کردیم اما کسی پاسخگو نبود که چرا در سطح یک با یونیت و کشیدن دندان کار داریم، در نهایت پس از ۴۰ سال سیستمی جدید را مدیریت کردیم تا در حوزه دندان پزشکی بتوانیم خدمات درمانی خوب را ارائه دهیم، اما تا می‌خواهیم کاری کنیم همه فریاد سر می‌دهند که سیستم ارجاع چه شد.

رئیس مرکز پیوند مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به تربیت شمار بسیاری از دندان پزشکان و رشته‌های مرتبط با سلامت دهان و دندان گفت: جمعیتی بزرگ را در حوزه دندان پزشکی تربیت کردیم که با رسیدن به سنین بالا نمی‌توانند تغییر شغل دهند و با مشکل شغلی مواجه‌ هستند؛ از طرفی دیگر رشته‌هایی را با عناوین مختلف وارد سیستم کردیم و نیروهای زیاد در حوزه دندان پزشکی تربیت شده‌اند و به هم ریختگی و آشفتگی به دلیل تصمیم های سلیقه‌ای و شخصی رخ داده است.

اقدامات انجام شده برای بیماران خاص در یک سال گذشته

وی با اشاره به برخی اقدامات مهم در حوزه بیماران خاص و صعب العلاج در طی یک سال گذشته، گفت: یک سال پیش وقتی می‌گفتیم بیماری صعب‌العلاجی داریم که دندان پزشکی آن باید تحت شرایط خاص انجام شود، مرکزی وجود نداشت که بیمار خاص  ما به آن جا مراجعه کند تا همه خدمات پزشکی را دریافت کند؛ به عنوان  مثال بیماری ای بی باید تحت بیهوشی دندان پزشکی انجام دهد اما یک سال پیش هیچ مرکزی برای ارائه خدمات دندانپزشکی به این بیماران وجود نداشت.

شادنوش تصریح کرد: این موضوع زیبنده کشوری که افتخارات بزرگی مانند رتبه‌های بالا در حوزه پیوند اعضا در جهان را در دست دارد، نبود. به دنبال این مسئله مراکزی را برای خدمت رسانی به بیماران خاص راه اندازی کردیم.

رئیس مرکز پیوند مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت از افتتاح هم زمان ۷۵ مرکز تشخیص و غربالگری بیماران سرطان در هفتم بهمن ماه خبر داد و گفت: یکشنبه ۷ بهمن ۹۷، ۷۵ مرکز تشخیص و  غربالگری بیماران سرطانی در سراسر کشور مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، ما در شبکه بهداشت و درمان به مراقبت‌های سلامت آموزش‌های لازم در مورد علائم بیماری سرطان را  آموزش دادیم و در صورت نیاز بیماران در این مراکز به کمک ماموگرافی، آندوسکوپی و کلونوسکوپی تحت اقدامات تشخیصی سرطان قرار می‌گیرد و در صورت لزوم بیماران به سطوح بالاتر ارجاع داده می‌شوند.

۸۳ مرکز جامع بیماران خاص در کشور

وی با بیان اینکه اکنون ۸۳ مرکز جامع بیماران خاص در کشور راه‌اندازی شده است، گفت: یکی از خدماتی که در این مراکز به بیماران داده می‌شود خدمات دندانپزشکی است اما در مجموع اگر هماهنگی و آموزش منسجم بین نیروهای ارائه کننده خدمت نباشد به اهداف خود نمی‌رسیم.

شادنوش اظهار کرد: امیدوارم آمادگی لازم را برای دنیایی که به سرعت رشد می‌کند داشته باشیم. سال ۱۹۸۰ رشد علم هر ۵۰ سال اتفاق می‌افتد، اما در سال ۲۰۲۵ سرعت رشد علم هر ۷۳ روز خواهد بود؛ باید ما به دنبال این نباشیم از یک طرف عقب ماندگی‌ها را بر طرف کنیم و از طرفی به دنبال رشد باشیم چرا که اگر گرفتار حرف‌های منیتی باشیم و برخی بگویند که این حوزه برای گروه ماست و کسی دیگر ورود نکند به طور حتم آینده خوبی در انتظار ما نخواهد بود.

باید کارها را با خرد جمعی پیش برد

رئیس مرکز پیوند مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت تصریح کرد: باید خود تحریمی ها و بزرگ پنداری‌ها را شکسته و کارها را با خرد جمعی پیش ببریم تا کشور و مردم از فواید آن بهره‌مند شوند.

وی اظهار کرد: امیدوارم در آینده‌ای نزدیک تا جایی که ممکن است بیماران از سرگردانی، پرداخت هزینه‌های نا به جا و گرفتاری از چنگ افراد سودجو رهایی یابند و هر بیماری بداند مشکل در رنج و بیماری خود را کجا التیام بخشد، همچنان که بر سیاست کلی کشور بر این مسئله تأکید شده است که هیچ بیماری جز رنج بیماری گرفتاری دیگری نداشته باشد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار