تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح جدیدی را برای اعمال سهمیه بندی بنزین در کشور ارائه کرده اند.
به گزارش گروه فیلم و صوتباشگاه خبرنگاران جوان، امیر آبادی عضو هیت رئیسه مجلس شورای اسلامی جزئیاتی جدید از طرح سهمیه بندی بنزین را تشریح کرد، که در ادامه مشاهده میکنید.
من یکدستگاه پیکاپ ریچ دارم که سوختش سرسام آور هست و اینکه این خودرو اقساطی هستش و به جهت کار در خدمات موتوری شرکتهای نفت و گاز که با خط لوله در بیابانها و کوهستانها هست خریداری کردم که قطعاً با حقوق ناچیزی که میگیرم حتی اصطحلاک حال حاضر خود خودرو را هم جواب نمیده و این خودرو شخصی هست و جز خودروهای حمل ونقل عمومی نیست و سوخت گاز طبیعی برای موتور این خودرو نیز بسیار ضعیف هست و صد در صد مضر خوب به نظر شما بنده جهت تامین سوخت این خودرو که با همین سوخت ۱۰۰۰تومان در حال حاضر در ماه نزدیک به ۲۰۰۰۰۰۰ میلیون تومان هزینه سوخت دارد در زمان سهمیه بندی با نرخ ظالمانه ۳۰۰۰ هزار تومان بنده ۶۰۰۰۰۰۰ میلیون تومان باید هزینه کنم آیا شرکتها این هزینه را از نظر شما عاقلان خوش فکر و خیال به من پرداخت میکنند و اگر اینطور شود آیا رشد قرار دادهای این چنینی را تورم وحشتناک تصور نمیکنید؟
چرا باید بنزیزین بشه لیتری ۳۰۰۰ تومان دلار یک شبه ۱۰ هزار تومان روش میاد پراید میشه ۴۰ملیون تومن بعد یارانه هنوز ۴۵ تومنه و از سال ۸۹ به اینطرف بعد از ۹ سال ۱۰۰۰ تومنم روش نیومده
بنزين جزء كالاهاي استراتژيك مصرفي ملي است يعني همه ايرانيان بايد به اندازه و در سهم يكسان در استفاده از آن بهره مند باشند. متاسفانه پنج معضل: 1- مصرف بي رويه و بي هوده( به دليل ارزاني زياد) 2- قاچاق آن به كشورهاي همسايه( به دليل ارزاني و اختلاف قيمت با كشورهاي همسايه) 3- آلودگي هاي زيست محيطي در شهرها( به دليل نبود زير ساخت هاي حمل و نقل عمومي، استفاده فراوان از خودرو در زندگي روز مره و ...) 4- عدم عدالت اجتماعي ( به دليل استفاده غير يكسان از بنزين ارزان در بين دهك هاي مختلف) 5 - نبود منابع كافي براي ايجاد سيستم حمل و نقل عمومي به دليل مصرف بي رويه و ارزان در كشور است. عادلانه ترين روش تركيبي از : يك - اختصاص سهميه ماهيانه و يارانه اي 20 ليتر به هر ايراني زنده و ساكن؛ 2- الزام خودرهاي شخصي به استفاده از كارت سوخت و پلكاني كردن قيمت آن؛ 3- دادن بنزين به خودروهاي عمومي( تاكسي هاي سنتي، اينترنتي و سرويس ها و وانت بارها و ...) بر اساس مسير پيمايش شده هفتگي 4- هر ايراني اجازه فروش بنزين سهميه خود را به دولت يا شركت هاي تجاري به قيمت 90 درصد قيمت بنزين در Fob خليج فارس را داشته باشد.5- دولت با صادرات بنزين به كشورهاي همسايه منابع ارزي را بدست مي آورد و زمينه را براي ايجاد زير ساخت هاي حمل و نقل عمومي( مترو - اتوبوس هاي برقي و هيبريد و تاكسي هاي گاز سوز و ...) فراهم كند. خدايي اجراي اين طرح چقدر براي ما سودمند است.
با اين كار تعداد زيادي ديگر به بيكاران كشور افزوده خواهد شد ،اگر فقط يك شب سري به خيابان شكوفه منطقه پيروزي بزنيد خواهيد ديد كه چه تعداد از ماشين هاي شهرستان براي تأمين هزينه هاي خانواده خود از شهرستان به تهران امدند و مسافر كشي ميكنند چون در شهر خودشون كار نيست ،حالا با اين طرح اينارو هم از زندگي ساقط خواهيد كرد علي بركت الله
ماشینی مثل تویوتا یاریس که 3/5 لیتر در صد کیلومتر مصرف بنزین داره رو با قیمت فوب خلیج فارس بدید به مردم حقوق را هم با همین مبنا محاسبه کنید ب عد ب نزین را با فوب خلیج فارس محاسبه کنید ماشین های خودتان که به هر مقدار که خواستید و به نرخ هزار تومانی دریافت میکنید