حاجی‌بیگی مطرح کرد؛

یک واحد خون جان ۳ نفر را نجات می‌دهد/ کدام جراحی‌ها بیشتر به خون نیاز دارند؟

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: یک واحد خون با تجزیه شدن به گلبول خون فشرده شده، پلاکت و پلاسما جان سه نفر را نجات می‌دهد.

کمبود‌های فصلی خون بیشتر در گروه‌های خونی منفی استبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، بشیر حاجی‌بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به کمبود فصلی در برخی از گروه‌های خونی منفی، تصریح کرد: همه ساله با آغاز فصل سرما و بارش برف و باران، همچنین کوتاهی روز‌، مراجعه به مراکز اهدای خون کاهش پیدا می‌کند، از سوی دیگر با توجه به در پیش بودن تعطیلات نوروز میزان جراحی‌ها در این فصل افزایش پیدا کرده و به همان نسبت مصرف خون و فرآورده‌های خونی نیز افزایش خواهد یافت.

وی افزود: در حال حاضر توسعه و تشخیص‌ در مراکز خون و آنکولوژی سراسر کشور بهبود یافته و عمده جراحی‌ها در خود استان‌ها انجام می‌شود؛ این امر موجب شده است تا مصرف خون نیز به تبع آن افزایش پیدا کند.

عمده کمبود‌های خونی کشور مربوط به گروه‌های خونی منفی است

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه عمده کمبود‌های خونی کشور مربوط به گروه‌های خونی منفی است، چراکه تعداد اهداکنندگان آن کم است، گفت: تنها ۱۰ درصد مردم ایران دارای گروه‌های خونی منفی هستند. وقتی میزان مراجعه کم شود، ذخایر خون منفی نیز پایین خواهد آمد. تعداد افراد دارای گروه خونی o منفی در کشور، سه تا چهار درصد، A منفی ۲ تا سه درصد، B منفی ۲ درصد و AB منفی یک درصد که نادرترین گروه خونی در کشور محسوب می‌شوند، است.

وی افزود: وجود گروه خونی o منفی به این دلیل که می‌تواند به تمامی گروه‌های خونی، خون اهدا کند و عموما در جراحی‌های عمومی و مواقع بحران مصرف بالایی دارد، حائز اهمیت است.

حاجی بیگی با بیان اینکه افراد دارای گروه خون منفی تنها می‌توانند از گروه‌های خون منفی، خون دریافت کند، یادآور شد: گاهی بعضی از جراحی‌ها، مانند جراحی قلب باز نیاز به پنج تا ۶ واحد خون است، تصادفات و شکستگی‌های استخوان و پارگی نیز گاه نیاز به ۱۰ تا ۱۵ واحد دارد، در برخی دیگر مانند جراحی پیوند کبد نیز نزدیک به ۶۰ واحد خون و فرآورده نظیر پلاکت و پلاسما و گلبول قرمز فشرده شده مصرف می‌شود به همین دلیل همیشه باید بانک‌های خون بیمارستان‌ها خون و فرآورده‌های خونی کفایت خونی لازم را به ویژه گروه خون‌های منفی داشته باشد.

نیاز همیشگی به گروه‌های خونی منفی داریم

وی با تاکید بر اینکه به دلیل نیاز همیشگی به گروه‌های خونی منفی، افراد دارای این گروه‌های خونی همیشه باید در دسترس باشند، اظهار داشت: توصیه‌ می‌کنیم مردم به ویژه افراد دارای گروه‌های خونی منفی، گروه‌های خونی خود و نزدیکان خود را دانسته و آن را یاداشت کنند، چراکه این مساله در زمانی که هرگونه اتفاقی برای فرد رخ دهد، اهمیت پیدا می‌کند.

۱۸ سال به بالاها جای اهداکنندگان ۶۰ ساله را بگیرند

حاجی بیگی ضمن درخواست از مردم برای مراجعه به مراکز اهدای خون در فصل زمستان گفت: درخواست ما از مردم به ویژه جوانان ۱۸ سال به بالا این است که به صف اهداکنندگان بپیوندند، و جای اهداکنندگانی که به سن ۶۰ سالگی می‌رسند را بگیرند.

وی افزود: با اهدای یک واحد خون می‌توان جان سه نفر را نجات داد. از یک واحد خون، گلبول خون فشرده شده گرفته می‌شود که در جراحی‌ها کاربرد دارد، پس از آن پلاکت گرفته می‌شود که به مصرف بیماران سرطانی می‌رسد، پلاسمای این واحد خونی نیز که در بیماران کبدی و سوختگی استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار